به گزارش ايرنا، طبق نظر كارشناسان امور ترافيكي و شهري ، سرعت گيرها با هدف پيشگيري از حوادث رانندگي در نقاطي كه احتمال برخورد خودرو با خودرو يا خودرو با انسان مي رود، نصب و ايجاد مي شود.
نصب اين سرعت گيرها داراي چهارچوب و قواعد خاصي است كه اگر رعايت شود به طور حتم مي توان به ايمن سازي ترافيك و تردد خودرويي در شهرها، روستاها يك جاده ها مطمئن شد.
آنطور كه شهروندان كرجي مي گويند: ايجاد تعدادي سرعت گير بدون رعايت نكات فني و مهندسي در برخي معابر كرج نه تنها ضريب ايمني را بالا نبرده بلكه خسارت آور هم شده است.
به گفته آنان، استاندارد نبودن سرعت گيرها و بي توجهي به محل ايجاد آنها از مواردي است كه تاكنون با تصادف هاي خسارت بار همراه بوده است.
اصولا' نصب سرعت گيرها در شهرها با هدف كنترل سرعت خودروها در نزديكي دوربرگردان ها و نقاطي كه احتمال تصادف در آنها مي رود مورد توجه كارشناسان امور شهري و ترافيكي است.
به گفته برخي رانندگان، ارتفاع بعضي سرعت گيرها در كرج به حدي بلند يا نا متعارف است كه اگر راننده كم توجهي كند به طور قطع دچار خسارت كلي خواهد شد.
نبود علائم اخباري يا خط كشي نشدن محدوده سرعت گير از مواردي است كه شب هنگام در معابر تاريك كرج رانندگان نا آشنا به مسير را با تكانه هاي شديد مواجه مي كند.
كاهش تعداد سرعت گيرهاي پلاستيكي در كرج و جايگزيني سرعت گيرهاي آسفالته آن هم با روش هاي غير معمول بنا به گفته شهروندان ترددي غير ايمن در كرج به وجود آورده است.
همچنين مهندسي نامناسب برخي خيابان ها و معابر به ويژه در نزديكي تقاطع هاي غير همسطح كرج از مواردي است كه به عنوان عوامل حادثه ساز شناخته شده است.
هرچند تلاش هاي مديريت شهري كرج در احداث تقاطع هاي غير همسطح در سال هاي اخير مورد تحسين شهروندان قرار گرفته ليكن توجه به فني و مهندسي مانند استاندارد سازي معابر و سرعت گيرها از مسائلي است كه بايد براي تردد ايمن به آن پرداخته شود.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي كرج در اين زمينه گفت: به طور معمول نصب سرعت گير در معابري كه احتمال حادثه تصادف در آنها زياد است ، انجام مي شود.
سرهنگ غلامعلي شرق افزود: اين روش يكي از آسان ترين راه ها براي كنترل سرعت وسايل نقليه است.
وي اضافه كرد: همچنين نصب سرعت گير درمعابري كه مناسب و راحت براي عبورعابران باشد انجام مي شود.
وي خاطرنشان كرد: يكي ديگر از عواملي كه موجب نصب سرعت گير بويژه درشهركرج انجام مي شود آرام سازي ترافيك و پيشگيري از تصادفات است .
وي خاطرنشان كردكه سرعت گير ها بايد برحسب شرايط محيطي استانداردهاي خاص خودرا داشته باشند كه اگراين اندازه استاندارد نباشد سبب آلودگي صوتي و حتي گاها سبب ايجاد تصادف مي شود.
وي گفت: گاهي سرعت گير ها بايد هم رديف و به طورمشخص نصب شوند چرا كه برخي رانندگان بعد از عبورازسرعت گير دوبار سرعت خود را افزايش مي دهند.
شرق يادآورشد كه نصب سرعت گير در شوراي ترافيك استان البرز مطرح و پس از نظرات كارشناسي اعضاي شورا توسط شهرداري كرج انجام مي شود.
وي ازعموم مردم خواست چنانچه درمعابري اندازه سرعت گير ها بيش ازحد استاندارد است مي توانند مراتب را اطلاع رساني كنندتا نسبت به رفع آن توسط شهرداري اقدام شود.
احمد افضلي معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري كرج در اين زمينه گفت: طرح ساماندهي سرعت گيرها آغاز شده و در تلاش هستيم تا ضمن استاندارد سازي نسبت به رنگ آميزي و نصب علائم اخباري اقدام كنيم.
وي اظهار داشت: تاكنون تعداد قابل توجهي از سرعت گيرها ساماندهي شده ليكن ساير سرعت گيرهاي غير استاندارد جمع آوري و استاندارد سازي مي شود.
افضلي گفت: شهرداري به تناسب نياز هر محدوده ترافيكي اقدام به نصب سرعت گير كرده ليكن ممكن است برخي از اين سرعت گيرها مشكل آفرين شوند كه وضعيت آنها بازنگري مي شود.
7410/2098/ 6155 خبرنگار: مريم صوفي *مژگان السادات سجادي** انتشار دهنده : داريوش غفاري
كرج-ايرنا- نصب سرعت گيرهاي غيراستاندارد در برخي معابر كرج كه هر روز نيز بر تعداد آن افزوده مي شود، به شكل فعلي نه تنها امري پيشگيرانه نيست، بلكه خود عامل حادثه و تصادف هستند و مشكلاتي را براي شهروندان به وجود مي آورند.