نیازمندان را باید پیش از احتیاج ثروتمند كنیم/هرجا حرف رهبری را گوش كردیم، در دنیا سربلند بودیم

تهران- ایرنا- رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با یادآوری امكانات و پتانسیل‌هایی كه در كشور وجود دارد، تاكید كرد: حق نیست در مناطق محروم كاری نكینم؛ باید مردم را ثروتمند كنیم تا جایی كه محتاج نشوند نه اینكه محتاج شوند و بعد به كمكشان برویم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، محمد مخبر این مطلب را امروز(پنجشنبه) در جشنواره ملی بركت جهادگران با حضور گروه‌های جهادی همكار بنیاد بركت در نمایشگاه دائمی این بنیاد بیان كرد.
وی افزود: در ستاد اجرایی هر طرحی كه در این زمینه باشد حمایت می‌شود زیرا در ابتدا مردم را نجات می دهیم تا عزتمند زندگی كنند و در مرحله دوم نیروی انسانی تربیت می شود.

** نخستین ذخائر گاز دنیا را داریم
وی در ادامه با بیان اینكه «ایران، بوركینافاسو نیست، كشوری است كه منابع دارد»، اضافه كرد: چهارمین ذخائر نفتی دنیا را داریم یعنی 9.3 درصد ذخائر نفتی در اختیار ماست؛ در دنیا در قبال استخراج هر بشكه نفت، هشت بشكه نفت معامله می شود؛ اگر 100 میلیارد دلار نفت بفروشیم یعنی 800 میلیارد دلار می توانیم بازار داشته باشیم؛ اكنون در قبال هر بشكه نفت همان یك بشكه را برداشت می كنیم.
مخبر یادآورشد: نخستین دارنده ذخائر گاز دنیا هستیم به طوری كه 18.2 درصد ذخائر گاز دنیا در اختیار ماست؛ برای همین است كه رهبر معظم انقلاب می گویند خام فروشی نكنید؛ خدا می داند چقدر در این بخش می توانیم اشتغال ایجاد كنیم.
رئیس ستاد اجرائی فرمان حضرت امام (ره) گفت: رتبه نخست تولید زعفران، پسته، خاویار، زرشك و انار در دنیا به كشور ما تعلق دارد؛ ارزش بازار زعفران دنیا 8.5 میلیارد دلار است آن هم در حالی كه 95 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود؛ با این حال فقط 400 میلیون دلار از آن استفاده می كنیم.
وی ادامه داد: مركز تولید زعفران در خراسان شمالی و جنوبی و تولید پسته در كرمان است؛ اكنون وضعیت اشتغال در این استان‌ها چگونه است؟
مخبر اضافه كرد: چهارمین رتبه را در استخراج از معادن داریم؛ درآمد ما از صادرات این بخش 200 میلیون دلار است؛ از سوی دیگر می رویم در قائنات خراسان شمالی، كارخانه فولاد راه‌اندازی می كنیم، در حالی كه قیمت هر لیتر آب برای فولاد در آن منطقه برابر با ارزش سه لیتر بنزین است.
وی با یادآوری اینكه 2 هزار و 700 كیلومتر به دریای بین المللی دسترسی داریم، گفت: هر كشوری كه 200 كیلومتر مرز دریایی داشته باشد 200 میلیون نفر باید آن را اداره كند؛ در حالی كه همه شهرهای آباد دنیا در كنار دریاست اما فقیرترین و بیچاره ترین شهرهای ما در كنار دریا قرار دارند؛ مردم را از كنار دریا بردیم در كویر و به آنها می گوییم، كشاورزی كنید.
رئیس ستاد اجرائی فرمان حضرت امام (ره) خاطرنشان ساخت: در ایران 500 گونه گیاهان دارویی در استان هایی همانند چهارمحال و بختیاری وجود دارد.
وی، بارندگی گیلان را با كشور هلند مقایسه و اظهار كرد: هرچند كشورمان كم آب است و ما منكر آن نمی شویم، اما استان گیلان 2 برابر هلند بارندگی دارد؛ با این حال درآمد این كشور از صادرات گل به هفت میلیارد می رسد؛ ما در گیلان چه كرده ایم؟
مخبر افزود: در تولیدات صنایع دستی و همچنین تنوع آن رتبه نخست جهان را داریم؛ بازار صنایع دستی دنیا بین 25 تا 30 میلیارد دلار است اما درآمد ما در این بخش به 500 میلیون دلار می رسد.
وی همچنین كشورمان را از نظر میزان آب های سرزمینی جزو 10 كشور نخست دنیا دانست و گفت: میزان آب های سطحی خوزستان به اندازه آب های سطحی فرانسه، آلمان و اسپانیاست؛ با این آب ها چه می كنیم؟

** هرجا حرف رهبری را گوش كردیم، در دنیا سربلند بودیم
وی به نعمت وجود رهبری در كشور اشاره كرد و ادامه داد: هر جا حرف رهبری را گوش داده ایم در دنیا سربلند بودیم و هر جا گوش نكردیم به مشكل برخورد كردیم؛ رهبری 15 سال را در مورد مسائل اقتصادی نامگذاری كردند؛ اگر به الگوی مصرف و تولید عمل كنیم امروز شاهد پیشرفت های بیشتری بودیم.
وی یادآورشد: ایشان تئوری اقتصاد مقاومتی را چند سال پیش اعلام كردند اما امروز در آمریكا عملیاتی شده است.
مخبر به مدیریت جهادی اشاره كرد و گفت: مدیریت جهادی غیر از مدیر جهادی است؛ باید روحیه جهادی در گروه حاكم باشد كه یكی از شاخص های اصلی آن توكل است.
رئیس ستاد اجرائی فرمان حضرت امام (ره) گفت: اگر فرد روحیه جهادی داشته باشد سر تا پایش را خلوص می گیرد و دنبال مستضعف و خستگی ناپذیر است.
مخبر گفت: نزد هر مسئولی می‌روی، می گوید امروز از هشت صبح تا 10 شب كار كردم. انسان برای استراحت آفریده نشده است؛ هر كسی در بهترین وضعیت 50 تا 60 ماه رمضان را می تواند پشت سر بگذارد. فرد جهادی استمرار در حركت دارد، با قدرت پیش می رود و كوتاه نمی آید، امام و رهبری را می بیند.
وی اضافه كرد: مواضع رهبری را از ابتدای جمهوری اسلامی مستند كنید؛ یك روال دارد؛ این افرادند كه به دلیل تنوع روحی و ضعف نفس، بالا و پایین می كنند. وقتی روحیه جهادی حاكم باشد استمرار حركت و ثبات قدم ایجاد می شود و تغییر نمی كند.

** «نبود وحدت در گفتار و عمل» از گرفتاری های جدی ماست
مخبر همچنین نبود وحدت در گفتار و عمل دارد را از گرفتاری‌های جدی ما بیان كرد و افزود: در حرف و عمل ثابت قدم نیستیم كه نتیجه آن بی اعتمادی مردم به ماست زیرا هوشمندترین مردم را داریم.
وی اضافه كرد: كسانی كه روحیه جهادی دارند باعث می شود انقلابی باشند، تبعیت از رهبری، همه این شاخص های انقلابی بودن را دارد، مجموعه این روحیه، مدیریت جهادی است.
مخبر گفت: تا امروز كه 38 سال از انقلاب می گذرد اگر سابقه مسئولان را ببینید، خواهید دید كه در جنگ و انقلاب تربیت شده‌اند؛ براین اساس امروز باید این روحیه جهادی تقویت شود.
رئیس ستاد اجرائی فرمان حضرت امام (ره) با تاكید بر بكارگیری مردم در بخش های مختلف اداره كشور گفت: در این صورت امنیت و سیاست تضمین می شود؛ هر جا مردم را كنار گذاشته‌ایم، باخته ایم.
وی افزود: «شما می توانید مردم را به سیستم مملكت وصل كنید؛ البته با مدیریتی كه تابع ولایت باشد؛ از مسئولیت‌های سنگین شما این است كه مردم را درگیر اداره كشور كنید و آنان را مشاركت دهید.»
مخبر اضافه كرد: اگر در ستاد اجرایی، جریان جهادی را پشتیبانی كنیم در رسیدن به اهداف موفقتر و در اجرای تدابیر رهبری قدم برداشته‌ایم؛ همچنین با یك ریال، پنج ریال كار كرده‌ایم؛ البته هر چه در كشور كار زیربنایی كنیم خوب و نیاز است اما مشكل اساسی كشور بحث اشتغال است.
وی گفت: جریانات جهادی تاكنون به سمت كارهای زیربنایی حركت كرده‌اند كه البته نیاز است و در این زمینه، تردیدی وجود ندارد.
اجتمام** 9105 ** 1776
خبرنگار: آرزو نیكنام ** انتشار: لیلا خطیب زاده
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej
۰ نفر