به گزارش خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي غلامرضا شريعتي در نشست شوراي هماهنگي مديران راه آهن جمهوري اسلامي ايران كه پنجشنبه در مركز كنترل ترافيك راه آهن جنوب غرب كشور (C.T.C) در اهواز برگزار شد، با اشاره به اينكه نقش ارتباطات به ويژه خطوط ريلي در دنيا بي بديل است، گفت:باوجود اهميت اين شبكه در سال هاي جنگ تحميلي و در زمان تحريم ها اهميت چنداني به اين مقوله نشد.
وي با بيان اينكه پرداختن بيش از اندازه مسئولان به خطوط جاده اي باعث غفلت از خطوط ريلي شده است، ادامه داد: افزايش آلودگي هوا، افزايش هزينه سوخت، استهلاك جاده و تلفات جاده اي از پيامدهاي تمركز بر حمل و نقل جاده اي است.
شريعتي يادآور شد: در برنامه ششم توسعه توجه جدي به خطوط ريلي شده تا از اين ظرفيت بيش از پيش استفاده شود.
وي با ابراز اميدواري از اينكه شاهد تحول در خطوط ريلي باشيم، يادآور شد: در اين صورت است كه توسعه صادرات غيرنفتي و حمل بارهاي صنعتي بيشتر خواهد شد كه همين امر زمينه رقابت پذيري كشور در سطح بين المللي را افزايش مي دهد.
استاندار خوزستان با بيان اينكه توسعه صادرات غيرنفتي به خلق ثروت در كشور كمك مي كند، خاطر نشان كرد: هزينه حمل كالا در حوزه ريلي بسيار كمتر از خطوط هوايي و جاده اي است.
وي با اشاره به اينكه طبق مصوبه مجلس يك درصد از درآمدهاي نفتي به توسعه خطوط ريلي كشور اختصاص يافته، توضيح داد: در حال حاضر خطوط ريلي در كشورهاي اروپايي به دليل سرعت، ايمني و جاذبه هاي گردشگري مورد استقبال ويژه اي قرار گرفته است.
شريعتي با بيان اينكه خط راه آهن اهواز-انديمشك مراحل نهايي خود را طي مي كند، افزود: اميدواريم با ايجاد توجيه اقتصادي براي سرمايه گذاران زمينه بازسازي خط ريلي مسجدسليمان نيز فراهم شود.
وي ساخت خط ريلي اهواز به اصفهان را يك اولويت دانست و گفت: از هفته آينده پيگير اجرايي شدن اين مصوبه خواهيم بود.
استاندار خوزستان در بخشي ديگر از سخنان خود تصريح كرد: خوزستان در زمان هشت سال جنگ تحميلي و درحال حاضر نيز با توليد نفت كشور ، دين خود را ادا كرده است و حال در شرايط اضطراري اين استان تمام مديران و كشور بايد خوزستاني شوند.
7158 /6068
خبرنگار: زينب فرحاني** انتشار:محمدعلي فريدپناه
اهواز - ايرنا - استاندار خوزستان گفت: به اهميت حمل ونقل ريلي در دوره هاي مختلف چندان توجه نشده است.