بيابان زدايي در 300 هزار هكتار كانون گرد و غبار خوزستان

تهران - ايرنا - قائم مقام رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور گفت:مناطقي در جازموريان و هامون در استان سيستان و بلوچستان و 300 هزار هكتار از كانوهاي گرد و غبار خوزستان شناسايي شده و در دست عمليات مهار بيابان زدايي است.

به گزارش ايرنا، كنفرانس بين المللي مقابله با گرد و غبار، چالش ها و راه‌ حل‌ها دوازدهم تيرماه با حضور حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني رئيس جمهوري، گري لوئيس هماهنگ كننده سازمان ملل در ايران، نمايندگان 43كشور كه بيشترين تاثير را از اين پديده گرفته‌اند، در سطح وزرا و كارشناسان در تهران گشايش يافت.
در اين كنفرانس سه روزه، وزيران و نمايندگاني از كشورهاي مختلف از جمله از كشورهاي ايتاليا، فرانسه، آلمان، چين، آذربايجان، بلژيك، قطر، عمان، كويت، پاكستان، ارمنستان، چاد، عراق، تركيه، هند، اردن، كره جنوبي، اسلواكي، صربستان و آمريكا حضور داشتند.
ناصر مقدسي روز جمعه در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا، برگزاري كنفرانس بين المللي گرد و غبار در تهران با حضور نمايندگاني از ديگر كشورها را اقدام موثر جمهوري اسلامي ايران در افزايش جامعه جهاني نسبت به انتشار ريزگردها و مشكلات آن عنوان كرد و گفت:پيگيري مصوبات و بيانيه پاياني اين كنفرانس، همكاري موثر كشورهاي منطقه را مي طلبد.
غبار را افزايش دهد و اين قدم بزرگي است كه سندي مربوط به ارزيابي جهاني گرد و غبار را پيگيري كنيم.
قائم مقام رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور اضافه كرد:با دولت عراق، چنديدن بار در بالاترين سطح در خصوص ريزگردها مذاكره داشته ايم و از سوي ديگر نيز، اميدواريم سازمان هاي بين المللي نقش بيشتري در بيابان زدايي مناطقي كه در سوريه و عراق از دست تروريست ها آزاد مي شود ايفا كنند.
قائم مقام رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور افزود:مناطق و كانون هاي گرد و غبار شناسايي شده است و از دو سال پيش عمليات بيابان زدايي و مهار ريزگردها در اين اراضي آغاز شده و اميدواريم با افزوده شدن تجهيزات، سطح كار را افزايش دهيم.
وي ادامه داد:در بيابان زدايي در استان خوزستان عملكرد موفقي داشته ايم به عناون مثال، در اطراف اهواز، غرب كرخه و تمامي تپه هاي ماسه اي كه ريزگردها در آن مناطق مهار شده، اين مهم با همت سازمان جنگل ها و همكاري ديگر دستگاه ها محقق شده است.
ريزگردها اظهار داشت:در قانون و برنامه جامع مبارزه با پديده گرد و غبار، مقرر شد كه 'مالچ پاشي' اراضي و كانون هاي گرد و غبار انجام شود، هر چند سال هاست براي جايگزيني مالچ نفتي اقداماتي صورت گرفته است و در اين راه مالچ هاي معدني و ارگانيك در حد پايلوت استفاده شده است.
وي با اشاره به وجود 7.5 ميليون هكتار كانون گرد و غبار در كشور افزود:دنبال ارزيابي مجدد هستم و نقشه ها در حال به روز رساني است و ممكن است مقدار منشا گرد و غبار افزايش يابد ولي آنچه مسلم است در حال حاضر يك سوم اين مقدار بسيار بحراني است.
مقدسي گفت:در استان هاي ايلام، خوزستان، خراسان جنوبي، كرمان و برخي مناطق سمنان شرايط بحراني داريم.
*** لزوم حفظ اراضي موجود
قائم مقام رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور در بخش ديگري از سخنانش با تاكيد بر لزوم حفظ پوشش گياهي موجود و اقدام جدي در راستاي بياباني شدن اراضي كشور، گفت:در وهله نخست بايد پوشش گياهي موجود را حفظ كرده و از تبديل اين مناطق بيابان جلوگيري كرد، زيرا بازگشت دوباره آنها بسيار پرهزينه است.
*** طرح ملي 'ترسيب كربن'
به گزارش ايرنا به منظور نجات كره خاكي و جلوگيري از تخريب زمين در سال 1972 نخستين كنفرانس زيست محيطي در استكهلم سوئد با عنوان انسان و محيط زيست برگزار شد كه ماحصل آن اجراي پروژه اي به نام ترسيب كربن بود.
هدف نهايي اجراي طرح ترسيب كربن، كاهش آثار سوء پديده گرم شدن زمين است.
مرحله نخست طرح ترسيب كربن از حدود سال هاي 2004- 2003 ميلادي با مشاركت دولت جمهوري اسلامي ايران، برنامه عمران ملل متحد (UNDP) و تسهيلات جهاني زيست محيطي (GEF)، در دشت حسين آباد غيناب سربيشه واقع در استان خراسان جنوبي آغاز شد و با به پايان رسيدن اين مرحله در سال 2009 ميلادي، فاز دوم آن از ابتداي سال 2010 ميلادي به مدت پنج سال با مشاركت جمهوري اسلامي ايران و UNDP در 40 روستاي كشور در مساحت بالغ بر 200 هزار هكتار به تصويب رسيد.
مقدسي معاون سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور در بخش ديگري از سخنانش در خصوص ميزان موفقيت طرح موسوم به 'ترسيب كربن' در كشور، نيز گفت:بر اساس گزارش دفتر نماينده سازمان ملل در ايران، پروژه ترسيب كربن ها كه اكنون در 20 استان تعميم يافته است، از پروژه هاي موفق بوده و جزو 10 طرح مشاركت مردمي جهان به شمار مي رود.
قائم مقام رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور گفت:فلسفه اين پروژه اين است كه ما به صورت كلاسيك در عرصه بيابان زدايي و احياي جنگل ها ورود مي كنيم.
مقدسي وسعت اين پروژه را بيش از يك ميليون هكتار عنوان كرد.
6125 خبرنگار و انتشار دهنده:سيدبهادر حسيني