۱۷ تیر ۱۳۹۶، ۱۴:۴۹
کد خبر: 82590844
T T
۰ نفر

تغییر ژن مهاجرت پرندگان براساس جغرافیا

۱۷ تیر ۱۳۹۶، ۱۴:۴۹
کد خبر: 82590844
تغییر ژن مهاجرت پرندگان براساس جغرافیا

تهران – ایرنا - محققان دانشگاه لاند سوییس دریافتند پرندگانی كه از یك گونه هستند ولی از مسیرهای مختلفی مهاجرت می‌كنند، ژنوم‌های متفاوت دارند.

به گزارش روز شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس دیلی، گونه‌ای از پرندگان موسوم به سسك بیدی (با نام علمی Phylloscopus trochilus) در جنوب سوئد به دنیا آمده و رشد می‌كند اما در فصل سرد به آفریقای غربی مهاجرت می‌كند.
این در حالی است كه پسرعموهای همین پرندگان كه ساكن شمال سوئد هستند، به آفریقای جنوبی مهاجرت می‌كنند. در تحقیقات انجام شده مشخص گردید مسیرهای مختلف مهاجرت این پرندگان روی ژنوم آن‌ها تاثیر می‌گذارد.
محققان ساختار ژنتیكی سسك بیدی ساكن جنوب و شمال سوئد را به طور كامل مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دادند و با مقایسه ساختار ژنتیكی این دو گروه پرندگان دریافتند ژنوم آن‌ها تقریبا یكسان است.
در واقع در این گروه از پرندگان تنها 200 ژن در دو قسمت مختلف ژنوم آن‌ها متفاوت است. همچنین در این تحقیقات مشخص تعدادی از 200 ژن مذكور، مربوط به سازگاری با شرایط فیزیولوژیكی مهاجرت هستند، اما در حال حاضر محققان هیچ ایده‌ای در مورد عملكرد مابقی آن‌ها ندارند.
این تحقیقات موجب بهبود درك محققان از تاثیر مهاجرت بر ساختار ژنتیكی پرندگان شد و زمینه را برای تحقیقات بعدی در این حوزه فراهم ساخت.
علمی (6)**9259**1440
مترجم: سپیده علی كاشانی** انتشار:گلشن
۰ نفر