۱۸ تیر ۱۳۹۶، ۱۳:۵۷
کد خبر: 82591983
T T
۰ نفر

تاخیر پروازها / چه كسی پاسخگو است

۱۸ تیر ۱۳۹۶، ۱۳:۵۷
کد خبر: 82591983
تاخیر پروازها / چه كسی پاسخگو است

تهران - ایرنا - با وجود لغو تحریم های ظالمانه و رفع بسیاری از مشكلات تامین قطعات هواپیما و ابلاغ دستورالعمل رعایت حقوق مسافران هوایی، نیمی از پروازهای داخلی با تاخیر انجام می شود.

به گزارش ایرنا، در روزهای اخیر ، شاهد تاخیر بسیاری از پروازها در فرودگاه های سراسر كشور از جمله مهرآباد، مشهد، كیش ، شیراز و اصفهان و سرگردانی مسافران بودیم .

** 50 درصد پروازهای داخلی با تاخیر انجام می شود
آمارها نشان می دهد كه در 24 ماه گذشته به طور متوسط 50 درصد پروازهای هوایی از فرودگاه مهرآباد تهران با تاخیر انجام شده و شركت های هوایی 50 درصد پروازها خود را به موقع انجام داده اند.
آخرین آماری كه سازمان هواپیمایی كشوری در تاخیر پروازها ارائه داده مربوط به اردیبهشت ماه سال 96 تاخیر پروازهای هوایی شركت های ایرانی در فرودگاه مهرآباد است كه بیش از 51 درصد از شش هزار و 162 پرواز داخلی در این فرودگاه با تاخیر انجام شده است.
چندی پیش سازمان هواپیمایی كشوری اعلام كرد: شركت های هواپیمایی ایرتور با 74 درصد، اترك ایر با 65 درصد و آتا ایر با 61 درصد بیشترین تاخیر پروازی را در اردیبهشت ماه امسال در فرودگاه مهرآباد داشته اند و این حاكی از افزایش نارضایتی مردم از عملكرد شركت های هوایی داخلی است.

** رسیدگی به تاخیر پرواز اولویت كمیسیون عمران مجلس
' صدیف بدری' سخنگوی كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش تاخیر پروازها اظهار داشت: بررسی و رسیدگی به تاخیر پروازها اولویت كمیسیون عمران است و شركت‌های هواپیمایی باید متعهد به رعایت حقوق مسافران باشند.
وی افزود: افزایش تاخیر پروازها سبب نارضایتی مسافران شده و تاخیر در پروازها عدم رعایت حقوق مسافران بوده و به همین دلیل شركت‌های هواپیمایی باید پاسخگو باشند.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه كمیسیون عمران به موضوع تاخیر پروازها ورود پیدا می‌كند، گفت: بررسی موضوع تاخیر پروازها همواره در دستور كار كمیسیون عمران قرار دارد.

** عمر بالای ناوگان هوایی كشور سبب تاخیر پروازها می شود
علی عابدزاده رییس سازمان هواپیمایی كشوری با بیان اینكه به واسطه عمر بالای ناوگان هوایی كشور تاخیر پروازها همچنان وجود دارد، تاكید كرد: برای بهبود خدمات و همچنین افزایش رضایتمندی مسافران و تلاش برای كاهش تاخیرها، باید دو بخش فرودگاه ها و شركت های هواپیمایی همكاری كنند، زیرا در عرصه فرودگاهی امكانات زیربنایی خوبی داریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح كرد: بهترین حقوقی كه مردم دارند این است كه آنها را ایمن جابه جا كنیم و همه پروازها به موقع و با كیفیت انجام شود.
این مقام مسوول در صنعت هوانوردی كشور گفت: اكنون نیز به پروازهای لغو شده خسارت پرداخت می كنیم و مردم باید برای گرفتن آن اقدام كنند، اما آمارهایی كه داریم حكایت از آن دارد كه مردم كمتر مراجعه می كنند.

** شركت های هوایی تنها عامل تاخیر پروازها نیستند
هفته گذشته سخنگوی شركت هواپیمایی آسمان با اشاره به تاخیر پروازهای این شركت، به خبرنگار ایرنا، گفت: تلاش تمام شركت های هوایی كاهش تاخیر پروازها است، اما برای حفظ جان مردم و رعایت اصول ایمنی، تاخیر پروازها در مواردی اجتناب ناپذیر است.
'سید امیررضا مصطفوی' افزود: در تاخیر پروازهای هوایی عوامل متعددی دخیل هستند و شركت های هوایی به تنهایی عامل تاخیرها نیستند.
وی با بیان اینكه برای انجام یك پرواز نهادهای زیادی باید با یكدیگر همكاری كنند، گفت: در صورتی كه خللی در این همكاری به وجود آید، پرواز با تاخیر انجام می شود اما مردم همواره شركت های هوایی را عامل تاخیر می دانند در حالی كه ممكن است برخی از سازمان ها و نهادها نیز در تاخیر پروازها تاثیرگذار باشند.
سخنگوی شركت هواپیمایی آسمان بیان كرد: شركت های هوایی همیشه به دنبال انجام به موقع پروازهای ایمن و راحت هستند، اما در مواردی از جمله نقص فنی هواپیما تعدادی از پروازهای هوایی شركت ها با تاخیر انجام می شود.
افزایش تاخیر پرواز شركت های هواپیمایی داخلی و پایبند نبودن آنها به اجرای دستورالعمل رعایت حقوق مسافران در فرودگاه های پرتردد كشور، مشكلات و نارضایتی زیادی را برای مردم به خصوص در پروازهای شب به وجود آورده است و تاكنون نیز شركت ها نسبت به كاهش تاخیر پروازهای خود اقدامی خاصی انجام نداده اند.

** حقوق مسافران
براساس كنوانسیون بین المللی ورشو كه در بیشتر كشورهای جهان اجرا می شود، اگر شركت هواپیمایی با تاخیر پروازی خود موجب ضرر و زیان مسافری شود با شكایت مسافر به دادگاه، شركت هواپیمایی مسئول خسارت بوده و معمولا حق و حقوق مسافران را در این زمینه شركت هوایی ذیربط پرداخت می كند.
براساس این كنوانسیون بین المللی مسافران پس از پنج ساعت تاخیر حق دارند پروازشان را لغو و پول بلیت خود را به طور كامل از شركت هوایی دریافت كنند. در حالی كه در بسیاری از فرودگاه های كشور تاخیر پروازی به بیش از 10 ساعت هم رسیده ، اما برای پرداخت نكردن خسارت به مسافران، شركت های هوایی پرواز خود را لغو نكرده، بلكه تاكید می كنند مسافران همچنان در سالن فرودگاه منتظر بماند.
بر اساس دستورالعمل سازمان هواپیمایی كشوری در صورت تاخیر پروازها به حدود دو ساعت، شركت هوایی مكلف است امكاناتی مانند تماس تلفنی رایگان، پذیرایی مناسب، غذا و محل اسكان موقت را در اختیار مسافران خود قرار دهد.
بر اساس دستورالعمل رعایت حقوق مسافران در صورت تاخیر پروازها نماینده شركت هوایی موظف است با حضور به موقع در بین مسافران با احترام نسبت به اطلاع رسانی صحیح در خصوص دلایل تاخیر پروازها اقدام كند، در حالی كه این ضرورت اقدام را در فرودگاه های كشور كمتر شاهد هستیم و معمولا مركز اطلاعات فرودگاه بدون توضیح و با عذرخواهی تنها به اعلام تاخیر پرواز اكتفا می كند.
براساس این آیین نامه در صورت تاخیر بیش از یك ساعت و كمتر از دو ساعت شركت های هوایی باید از مسافران پذیرایی كنند، مشروط به اینكه پذیرایی باعث افزایش زمان تاخیر پرواز نشود.
در تاخیر بیش از 2 تا 4 ساعت انجام پذیرایی مناسب با توجه به امكانات فرودگاهی، از جمله امكان برقراری ارتباط تلفنی برای اطلاع رسانی، تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر، انجام اقدام های لازم برای اعزام با سایر شركت های هواپیمایی در صورت درخواست مسافر و یا انتقال به مقصد نهایی از طریق مسیرهای جایگزین به غیر از مسیر درج شده در بلیت و پرداخت كامل وجه بلیت به مسافر در صورت انصراف مسافر توسط شركت هوایی ذیربط ضروری است.
همچنین بر اساس این آیین نامه در تاخیر های بیش از 4 ساعت، شركت هواپیمایی موظف به ارایه یك فقره بلیت مشابه با تخفیف 30 درصدی از لحاظ مسیر و كلاس پروازی به مسافران هستند.

** پرداخت خسارت به مسافران نادیده گرفته می شود
هرچند كه این آیین نامه براساس كنوانسیون های بین المللی تهیه شده است و شركت های هوایی موظف به اجرای آن هستند، اما با تاخیرهای زیادی كه در فرودگاه های كشور شاهد هستیم شركت های هوایی آنچنان این دستورالعمل را رعایت نمی كنند و حقوق مسافران در این زمینه همواره نادیده گرفته شده است.
هرچند كه سازمان هواپیمایی كشوری از هموطنان خواسته چنانچه نسبت به نحوه ارایه خدمات یا نقض قوانین، پاسخگو نبودن یا ضعف در ارایه خدمات شركت های هواپیمایی اعتراضی دارند موضوع را به سازمان هواپیمایی كشوری اعلام تا بررسی و اقدام لازم انجام شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**1108* گزارشگر: ایرج منصوری* انتشار:مرضیه فاتحی
۰ نفر