۲۰ تیر ۱۳۹۶، ۱:۱۰
کد خبر: 82594020
T T
۰ نفر

انتقال اسكلت 5500 ساله به موزه شوش

۲۰ تیر ۱۳۹۶، ۱:۱۰
کد خبر: 82594020
انتقال اسكلت 5500 ساله به موزه شوش

شوش - ايرنا - اسكلت 'خاتون ' 5500 ساله كه در طي پروژه پيش ‌از تاريخي زهره كشف شده به موزه باستان‌شناسي شوش منتقل مي‌شود.

به‌ گزارش روز دوشنبه ايرنا از روابط‌ عمومي پايگاه ميراث‌ جهاني شوش، مدير اين پايگاه گفت: پس از انجام مراحل حفاظت و تثبيت، اين اسكلت به شوش منتقل شده تا در موزه به‌ نمايش گذاشته شود.
محمدحسين ارسطوزاده افزود: علاوه‌بر اين اسكلت، درنظر داريم حدود 60 قلم شيء سفالي و فلزي مربوط به محوطه باستاني شوش را كه تاكنون در انبارهاي موزه ملي ايران نگه‌داري مي‌شدند، براي اولين بار به موزه باستان‌شناسي شوش منتقل و نگه‌داري كنيم.
عباس مقدم، سرپرست پروژه پيش ‌از تاريخي زهره، گفت: بيش از 80 گور خفته تخمين زده شده كه بيشتر آن‌ها متعلق به اواخر هزاره پنجم پيش‌ از ميلاد هستند و اسكلت اين خانم حدودا 25ساله كه ”خاتون“ نام‌گذاري شده مربوط به اوايل تا اواسط هزاره چهارم پيش‌ازميلاد است.
وي افزود: در بين گور خفتگان، شواهد روشني از تفاوت‌هاي اجتماعي نيز به‌چشم مي‌خورد كه طبق آثار و شواهد موجود، اين خاتون جايگاه بالايي در جامعه‌اي كه در آن زندگي مي‌كرده داشته و شيوه تدفين منفرد آن گوياي يك روش آييني است.
وي تاكيد كرد: پس از طي مراحل حفاظت و تثبيت اسكلت، با توجه به مجهز بودن تيم حفاظتي و مرمتي پايگاه ميراث‌جهاني شوش، بر آن شديم تا خاتون را براي نمايش به موزه شوش منتقل كنيم تا در صورت نياز اقدامات حفاظتي و مرمتي لازم هم صورت گيرد.
بيش از 100 هزار شي باستاني مربوط به دوره هاي مختلف تاريخ در انبارهاي قلعه شوش نگهداري مي شود.
6068/7280