۲۱ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۴۳
کد خبر: 82595798
T T
۰ نفر
راه‌اندازی سامانه انتشار آزاد اطلاعات پایان رانت اطلاعاتی عده‌ای خاص است

تهران- ایرنا- صاحب امتیاز و سردبیر سایت انتخاب، راه اندازی سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را «پایان رانت اطلاعاتی توسط عده ای خاص» دانست و از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای «شهامت طرح چنین سامانه ای و رونمایی از آن» قدردانی كرد.

مصطفی فقیهی روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا به سخن سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم رونمایی از سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مبنی بر اینكه «دولتی كه حیاط خلوت دارد میل به فساد در آن زیاد است» اشاره كرد و گفت: فساد در سایه نبود سامانه‌های نظارتی شكل می گیرد.
وی افزود: گروه‌ها و افراد دارای رانت اطلاعاتی كه ممكن است در بخش‌هایی از دولت و خارج از دولت هم نفوذ داشته باشند، همواره تلاش می كردند كه این انحصار شكسته نشود چرا كه در نخستین گام، رانت و فساد آنان قطع می شود.

** مقاومت برخی افراد برای به سامان نرسیدن سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات
مشاور رسانه ای مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در ادامه با بیان اینكه هشت سال تمام مقاومت هایی صورت گرفت تا این سامانه به بهره برداری نرسد، افزود: آنطور كه در اخبار خواندم، قانون ایجاد این سامانه در سال 88 تصویب شد اما تا سال 92 به تاخیر افتاد و در سه سال اخیر آیین نامه اجرایی تصویب شد تا اینكه با مقاومت و حمایت ویژه صالحی امیری وزیر ارشاد كه آگاهی دقیقی از منویات رهبر معظم انقلاب و دغدغه های رئیس جمهوری دارد، این اتفاق مهم به وقوع پیوست.
این فعال و كارشناس رسانه با بیان اینكه با ایجاد شفافیت، جلوی تبعیض و فساد ناشی از ویژه‌خواری اطلاعاتی گرفته می شود، اضافه كرد: راه اندازی این سامانه، تاثیر شگرفی در «حذف رانت اطلاعاتی» خواهد داشت و جلوی تبعیض و فساد را خواهد گرفت.
صاحب امتیاز و سردبیر سایت انتخاب تصریح كرد: اگر این اتفاق زودتر می افتاد، شاید این همه معضل‌های نجومی را شاهد نبودیم.
وی ادامه داد: دولت، رئیس جمهوری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید افتخار كنند كه برخلاف دولت گذشته كه «بگم بگم» را تنها راه مبارزه با فساد (آنهم برای فشار و بهره برداری سیاسی) می دانست، چنین اتفاق میمون كه حقیقتاً بهترین راه برای مبارزه با فساد است، به دست آنان رقم خورده است.

** دسترسی آزاد به اطلاعات مطالبه مردم ایران
فقیهی دسترسی آزاد به اطلاعات را از مطالبات اصلی ملت ایران عنوان كرد و گفت: این اتفاق، گامی بلند به سوی دموكراسی و مردمسالاری معنا می شود و البته رابطه ملت و حاكمیت را بیش از پیش، بهبود خواهد بخشید.
به گزارش ایرنا، قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات با توجه به تاكید دولت یازدهم، از سال 1392 در دستور كار قرار گرفت و پس از اقدامات و جلسات كارشناسی، سامانه آن 17 تیرماه 96 با حضور وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارتباطات و فناوری اطلاعات و جمعی از مسئولان و شخصیت های صاحبنظر در حوزه های رسانه و فناوری اطلاعات رونمایی شد.
فراهنگ ** 1355 **1055
خبرنگار: علی اكبر قزوینیان**انتشار:‌ زینب كارگر
۰ نفر