به گزارش ايرنا شهرام شاهين زاده روز چهارشنبه در نشست با رسانه هاي گروهي استان به روند احداث ايستگاه هاي قطار شهري اهواز اشاره كرد و گفت: پروژه قطار شهري اهواز از ابتداي سال 85 قرارداد آن شركت كيسون به امضا رسيد و قرار شد اين پروژه ظرف مدت چهار سال به پايان برسد اما به دليل مشكلات متعدد مالي و اختلاف نظرهاي كارفرما و پيمانكار پس از گذشت 11 سال هنوز به بهره برداري نرسيده است.
وي افزود: بر اساس اين قرارداد اين شركت مكلف شد كه منابع مالي اين پروژه را از طريق فاينانس تامين كند و ديگر اعتبار دولتي به آن تعلق نگيرد.
مديرعامل قطار شهري اهواز ادامه داد:اگرچه همه شرايط براي تكميل پروژه در قرارداد پيش بيني شده بود اما وجود تحريم ها امكان باز كردن حساب LC را به ما نداده و همين امر فشار مضاعفي را به دولت وارد كرد.
وي بيان كرد: باوجود مشكلاتي كه در تامين منابع مالي اين پروژه صورت گرفت، تامين منابع به عهده شهرداري و دولت افتاد و بخش عمده اي از اعتبارات در اين سال ها توسط دولت تامين شده و شهرداري نيز از حساب هاي جاري خود هزينه كرد.
شاهين زاده تصريح كرد: باوجود مشكلات و موانع موجود بر سر راه قطار شهري ، استاندار خوزستان در يك سال گذشته تلاش هاي فراواني براي سرعت بخشيدن به روند كارداشته و همين تلاش ها باعث شد تخصيص اعتبار به اين پروژه در سال 95 به صورت 100 درصدي صورت گرفته و دكتر نوبخت نيز در سفر خود به خوزستان حدود 570 ميليارد ريال به اين پروژه اختصاص دهد.
وي ادامه داد: همچنين با تلاش هاي صورت گرفته در سال جاري نيز 680 ميليارد ريال اعتبار در رديف بودجه سال 96 براي اين پروژه درنظرگرفته شده و هرچه روند كار سرعت بيشتري بگيرد ميزان اعتبارات اختصاص داده شده نيز بيشتر مي شود.
مديرعامل قطار شهري اهواز بيان كرد: عدم جاري شدن فاينانس فشار مضاعفي به دولت وارد كرد در حالي كه دولت تنها وظيفه مديريت پروژه و فراهم كردن تسهيلات اداري را پيش بيني كرده بود اما اختصاص اين اعتبارات به قطار شهري اهواز نشان از عزم جدي دولت براي تكميل اين پروژه بزرگ است.
وي بيان كرد: در طول 11 سال اخير و از آغاز به كار اين پروژه حدود چهار هزار و 500 ميليارد ريال به پيمانكار پرداخت شده كه بخش عمده اي از آن را دولت پرداخت كرده است.
شاهين زاده تصريح كرد: اكنون با مجوز از بانك مركزي براي اين پروژه سه هزار ميليارد ريال اوراق مشاركت به چاپ رسيده كه در پايان سال گذشته 500 ميليون ريال آن به فروش رسيده است و اگرچه ميزان بالايي نيست اما از ابطال آن جلوگيري كرد.
وي بيان كرد: در حال حاضر نيز نرخ پيشنهادي تمام شركت هاي سرمايه گذاري براي خريد اوراق مشاركت قطارشهري اهواز يكسان بوده و اميد است در سال جاري شاهد خريداري ميزان بيشتري اوراق مشاركت از سوي اين شركت ها باشيم.
مديرعامل قطار شهري اهواز گفت: پروژه قطار شهري اهواز از ارديبهشت ماه سال 94 به صورت كامل متوقف شد وديگر هيچ فعاليت عمراني در آن انجام نشد و در شرايط كنوني نميتوان انتظار داشت كه بعد از دو سال تعطيلي روند كار پروژه با سرعت پيش برود.
وي ادامه داد: اكنون يكي از برنامههاي اولويتدار ما، راه اندازي فاز اول خط اول پروژه است و به همين منظور خط اول پروژه قطار شهري اهواز به چهار فاز تقسيم شده است كه براساس اولويت بندي روند اجراي آن پيش مي روند.
شاهين زاده تصريح كرد: فاز نخست اين پروژه از ايستگاه فرودگاه آغاز شده و تا مصلاي مهديه اهواز ادامه دارد كه حدود 7/6 كيلومتر بوده و شش ايستگاه را پوشش مي دهد.
وي بيان كرد: بر اساس برنامه زمان بندي شده قرار است فاز اول خط اول اين پروژه تا پايان امسال به بهره برداري برسد و به صورت همزمان با روند اجرا، خريد واگن ها نيز در دستور كار قرار گرفته است.
مديرعامل قطار شهري اهواز گفت: در حال حاضر برنامه زمانبندي براي سرعت بخشيدن به روند اجراي پروژه قطار شهري اهواز در حال بررسي نهايي بوده و بعد از تصويب هيات مديره آن را به شركت كيسون ابلاغ مي كنيم.
وي افزود:همچنين مهلت اعلام شده به شركت كيسون براي جاري كردن فاينانس قرارداد محدود است كه بايد مورد نظر اين شركت قرار گيرد.
بر اساس اين گزارش، خط يك قطار شهري اهواز به طول 23 كيلومتر مسير زرگان تا بقايي را شامل مي شود.
مجري متروي اهواز شركت چيني كيسون است كه در سال 1385 كار را تحويل گرفت و قرار بود آن را پنج ساله به اتمام برساند اما اين طرح اكنون تنها حدود 27 درصد پيشرفت دارد و به گفته مسئولان در 2 سال گذشته پيشرفت كار تقريبا صفر بوده و كارگاه نيز تعطيل بوده است.
در جلسه اي كه مرداد 94 براي بررسي وضعيت مترو با حضور خندان دل معاون عمراني وزير كشور در استانداري برگزار شد، نارضايتي مسئولان خوزستان و معاون عمراني وزير كشور از پيشرفت متروي اهواز به حدي بوده كه مرداد 94 مسئولان، اعلام كردند كه قصد دارند شركت كيسون پيمانكار اين طرح را خلع يد كنند.
خندان دل در سفر 24 فروردين 96 به اهواز نيز مهلت يك ماهه اي براي حل اختلافات پيمانكار و كارفرما تعيين كرده بود.
آخرين وعده براي راه اندازي متروي اهواز آبان 94 و پس از آن نيمه 96 اعلام شده و قرار بود گام نخست آن (6 ايستگاه ميدان فرودگاه تا مصلا) به بهره برداري برسد.
نوبخت رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور نيز اسفند 95 در سفر به خوزستان اعلام كرد: دولت براي اتمام طرح متروي اهواز 600 ميليارد ريال اعتبار تخصيص داد تا بر اساس تعهدات مسئولان اجرايي مترو اين پروژه ظرف 10 ماه آينده به بهره برداري برسد.
خط 2 قطار شهري اهواز نيز با 20 كيلومتر طول و 21 ايستگاه از شمال منطقه كيانپارس تا جنوب شرق اهواز (دانشگاه نفت) امتداد مي يابد. كليات اين خط در سال 1388 در شوراي عالي ترافيك تصويب و گام مطالعات آن از سال 1390 آغاز شده است.
7152/6002خبرنگار: محمدرضاخبازان**انتشاردهنده : كبري آقازري
اهواز- ايرنا- مديرعامل قطار شهري اهوازگفت : خلع يد پيمانكار پروژه قطار شهري اهواز اولويت ما نبوده چرا كه اين اقدام روند كار را كند مي كند اما درصورتي كه پيمانكار مربوطه نتواند به تعهدات خود عمل كند، خلع يد يكي از برنامه هاي ما است.