۲۳ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۱۸
کد خبر: 82597782
T T
۰ نفر

افزایش خطر ابتلا به آلزایمر با شب بیداری

۲۳ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۱۸
کد خبر: 82597782
افزایش خطر ابتلا به آلزایمر با شب بیداری

تهران- ایرنا- نتایج یك مطالعه جدید نشان می دهد كه تنها یك شب نخوابیدن باعث افزایش مواد شیمیایی در مغز می شود كه با بیماری آلزایمر ارتباط دارد.

به گزارش گروه علمی ایرنا از روزنامه تلگراف، با وجود اینكه محققان می دانستند رابطه ای میان آلزایمر و نخوابیدن وجود دارد اما تا پیش از این مشخص نبود كه بیماری آلزایمر باعث بی خوابی و یا برعكس بی خوابی منجر به الزایمر می شود.
اكنون محققان دانشگاه استنفورد و دانشكده پزشكی واشنگتن دریافتند كه حتی یك شب نخوابیدن برای افزایش سطح بتا آمیلوئید --ماده ای كه می تواند تجمع یافته و ارتباط سلول های مغزی با یكدیگر را قطع كند--كافی است .
اگرچه سطح این ماده به سطح طبیعی برمی گردد اما محققان نگران هستند كه شب بیداری های مكرر به تجمع پلاك های مغزی منجر می شود كه نهایتا نرون ها را از بین می برد و حافظه را پاك می كند.
محققان همچنین دریافتند پس از چند شب اختلال خواب، ماده شیمیایی دیگری موسوم به پروتئین تاو افزایش می یابد، ماده ای كه باعث تجمع توده در مغز شده و با بیماری الزایمر نیز ارتباط دارد.
پروفسور دیوید هولتسمن، رئیس بخش مغز و اعصاب در دانشكده پزشكی واشنگتن گفت: این مطالعه نشان داد كم خوابی باعث افزایش سطح دو پروتئین می شود كه با بیماری آلزایمر ارتباط دارد.معتقد هستیم بی خوابی مزمن در میانسالی خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد.
محققان در این مطالعه 17 بزرگسال 35 الی 65 ساله سالم را كه مشكلات خواب و یا شناختی نداشتند ، بررسی كردند. آنها برای اندازه گیری مقدار خواب شركت كنندگان به دست هر كدام از آنها یك مانیتور پوشیدنی برای دو هفته بستند، سپس در یك آزمایشگاه وضعیت خواب شركت كنندگان را كه تحت تاثیربوق های بلند مرتب دچار اختلال می شد، بررسی كردند.
پس از این آزمایش هر یك از شركت كنندگان تحت پونكسیون نخاعی قرار گرفتند تا محققان بتوانند سطح پروتئین های 'بتا آمیلوئید' و 'تاو' را در مایع اطراف نخاع و مغز بررسی كنند.
پونكسیون نخاعی (A lumbar puncture or a spinal tap) یك روش نمونه‌ برداری از سی. اس. اف یا مایع مغزی-نخاعی از ستون فقرات كمری جهت بررسی است .
محققان سپس سطح پروتئین های بتا آمیلوئید و تاو را پس از شبی كه شركت كنندگان دچار وقفه خواب شدند و شبی كه بدون وقفه خوابیده بودند، مقایسه كردند و دریافتند سطح بتا امیلوئید این شركت كنندگان در شبی كه دچار وقفه خواب شدند، 10 درصد افزایش یافت.
شركت كنندگانی كه مانیتور داشتند نیز نشان دادند كه آنها یك هفته قبل از اینكه پونكسیون نخاعی افزایش سطح پروتئین تاو را نشان دهد، در خانه بی خوابی داشتند.
شواهد روزافزون نشان می دهند بین بی خوابی و بیماری الزایمر ارتباط وجود دارد اما مشخص كردن رابطه علت و معلولی و تعیین اینكه آیا اختلال خواب می تواند باعث تغییرات مغز بیماران آلزایمری شود و یا برعكس، كار دشواری است.
این مطالعه در مجله مغز منتشر شد.
علمی **1311**
مترجم:محمدعلی صنایعی**انتشار : زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با كانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
۰ نفر