۲۶ تیر ۱۳۹۶، ۹:۵۶
کد خبر: 82600838
T T
۰ نفر
فراموشی جامعه هدف در طرح های اوقات فراغت منطقه آزاد اروند

آبادان - ایرنا - طرح غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان منطقه آزاد اروند اخیرا با حضور دو هزار نفر علاقه مند از شهرستان های آبادان و خرمشهر آغاز شد، در این طرح نوجوانان و جوانان به عنوان جامعه هدف فراموش شدند.

با اتمام امتحانات دانش آموزان و فرارسیدن تعطیلات تابستانی، اوقات فراغت آنها نیز فرا رسیده است و بهره گیری از این فرصت طلایی، نیازمند برنامه ریزی درست و اصولی است تا اوقات فراغت در تابستان نیز، مجازی نشود.
اوقات فراغت دانش آموزان در تابستان از بهترین و با ارزش ترین اوقاتی است كه بایستی برای هر روز آن به خوبی برنامه ریزی شود.
پیشتر برنامه ریزی برای غنی سازی اوقات فراغت بسیار جدی بود، به گونه ای كه جوانان و نوجوانان با كمك خانواده ها برای بهره مندی مفیدتر از اوقات فراغت در تابستان برنامه ریزی می كردند و این اوقات با حضور در كلاس های مختلف آموزشی سپری می شد.
اما امروزه با پیشرفت روز افزون فناوری و ایجاد سرگرمی هایی جدید، بسیاری از جوانان و نوجوانان برای غنی سازی اوقات فراغت برنامه ریزی درستی ندارند، حتی برای شركت در كلاس های اوقات فراغت تابستان كه در گذشته با شور و شوق در آن حضور می یافتند، تمایلی نشان نمی دهند.
چگونگی گذراندن اوقات فراغت مانع از گسترش بزهكاری جوان شده و استفاده نادرست آن می تواند سرنوشت جوانان را تهدید كند در این بین گذراندن اوقات فراغت، یكی از نیازهای اساسی و پایه ای انسانها و مخصوصا جوانان است.
برگزاری كلاس های اوقات فراغت سازمان منطقه آزاد اروند در حالی این روزها اجرایی شده كه برای قشر دانش آموزی بخصوص پایه های ابتدای فكری اندیشیده نشده است.
یكی از والدین آبادانی در این خصوص به ایرنا گفت:طرح اوقات و فراغت سازمان منطقه آزاد اروند فقط برای سنین خاصی طراحی شده و شامل نوجوانان و دانش آموزان پایه های ابتدایی نمی شود.
رشید دریس گفت:برای ثبت نام فرزندم در كلاس اوقات فراغت تابستانی هزینه بالایی پرداخت كردم در حالی كه پرداخت این مبلغ از سوی برخی از خانواده ها با درآمد پایین، امكانپذیر نیست.
یك شهروند آبادانی نیز در این خصوص گفت:كلاس های اوقات فراغت در مناطق حاشیه شهر برای خانواده ها پیش بینی نشده است و مجبور هستم برای پركردن اوقات قراغت فرزندم او را پایگاه اوقات فراغت مركز شهر ببرم.
مریم نجاتی افزود:بهتر بود سازمان منطقه آزاد اروند در مدارس حومه شهر نیز كلاس هایی برای پركردن اوقات فراغت دانش آموزان در نظر بگیرد.
یك كارشناس امور تربیتی منطقه آزاد اروند نیز در این خصوص گفت:استفاده صحیح از اوقات فراغت بر زندگی فرد و جامعه تأثیر مثبت دارد و استفاده نادرست از آن در هر دو سطح می تواند باعث بروز مشكلات و خسارات جبران ناپذیری شود.
عبدالله جهان نژاد افزود:این مهم بخصوص در مورد جوانان و نوجوانان از حساسیت بیشتری برخوردار است زیرا این قشر آینده ساز خود و نسل بعدی اجتماع را برعهده دارند و بنابر این سرنوشت آنها به سرنوشت جامعه گره خورده است.
وی اظهار داشت:شادابی و نشاط این اقشر آینده كشور پویایی را برای كشور رقم می زند و از این رو توجه به اوقاغت فراغت و نشاط و شادابی آنها باید در دستور كار مسئولان شهر باشد.
این كارشناس امور تربیتی و ورزش افزود:در آبادان نوجوانان و جوانان بیشتر به ورزش علاقه مند هستند و توجه به ورزش پایه در كلاس های اوقات فراغت می تواند هم به سلامتی جسم و روح و ورزش قهرمانی و ملی كمك كند.
وی از تعطیلی باشگاه ورزشی شهرداری انتقاد كرد و گفت:بیشتر خانواده ها بخصوص افراد كم درآمد از امكانات ورزشی و تفریحی این مركز استفاده ولی تعطیلی این مكان باعث سرگردانی بسیاری از خانواده ها شد.
مدیر آموزش و تعالی و بلوغ كسب و كارهای سازمان منطقه آزاد اروند در خصوص طرح غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان و دانشجویان این سازمان گفت:این طرح باحضور 2 هزار نفر بمدت 2ماه در شهرستان های آبادان و خرمشهر اجرا می شود.
سید علی موسوی افزود:این طرح با 31 حرفه در خرمشهر و 32 حرفه در آبادان با همكاری 50 آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد و به صورت رایگان در منطقه آزاد اروند برگزار می شود.
وی اظهار داشت:45درصد از شركت كنندگان در این طرح از شهرستان خرمشهر و 55 درصد از شهرستان آبادان هستند و 70درصد از شركت كنندگان در كلاس ها خانم هستند كه پس از اتمام دورها به آنها گواهی نامه بین المللی كسب مهارت داده می شود.
با این اوصاف باید در پایان برگزاری كلاس ها در خصوص میزان تاثیر این طرح بر پیشرفت دانش آموزان و جامعه ی هدف اظهار نظر كرد.
3015/6125 خبرنگار:عدنان جواهری ** انتشار:سیدبهادر حسینی