۲۶ تیر ۱۳۹۶، ۱۰:۲۶
کد خبر: 82600879
T T
۰ نفر
معاون فرهنگي شورايعالي مناطق آزاد:برخي با توسعه مناطق آزاد سر ستيز دارند

تهران - ايرنا - معاون فرهنگي شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي، حكايت مناطق آزاد را به حكايت نانوايي هاي آزادپز تشبيه كرده و معتقد است؛ برخي با توسعه مناطق آزاد سر ستيز دارند در حاليكه بايد اشكالات و نواقص مناطق آزاد را با نظارت برطرف كنيم و بگذاريم اين مناطق به بهبود كيفيت و توسعه كمي خود دست يابند.

به گزارش ايرنا از مناطق آزاد، حجت الاسلام «محمدعلي زم» در يادداشتي در كانال تلگرام خود نوشت: از مجموع بودجه دولت بيش از ٩٠ درصد آن صرف هزينه جاري و فقط ١٠ درصد آن صرف هزينه هاي عمراني مي شود و در مناطق آزاد فقط ٢٥ درصد درآمدهاي اين مناطق صرف امور جاري و ٧٥ درصد آن صرف امور عمراني مي شود.
اين مقام مسئول با طرح اين پرسش كه چرا همين يك دليل سبب ترجيح حمايت و توسعه مناطق آزاد نمي شود، آورده است: مناطق آزاد با تفاوتي كه در بخشودگي ماليات، بخشي از عوارض گمركي و قوانين كار و تأمين اجتماعي نسبت به سرزمين اصلي دارند، هم از بودجه دولتي استفاده نمي كنند و هم گرفتار مقررات دست و پاگير دولتي نيستند، از اين روست كه تفاوت هايشان اينچنين بارز مي گردد!
به اعتقاد زم، تا چند سال پيش كه نانوايي هاي سنتي به دليل حمايت يارانه اي و دخالت هاي دولتي توليد نان بي كيفيتشان رو به تعطيلي رفته و دولت نهم توسعه نان هاي فانتزي و ماشيني را جايگزين نان سنتي كرد! انديشه اي در اتحاديه هاي نانوايان شكل گرفت كه اگر دولت در امور نانوايان دخالت نكند و يارانه هم بدهد. نان سنتي مي تواند به كيفيت و مرغوبيت گذشته خود توليد شود.
وي ادامه مي دهد؛ اينك با كنار كشيدن دولت، بيش از چند هزار منطقه آزاد (نانوايي) در تهران و شهرستان ها راه اندازي و علاوه بر ارتقاي دانش، كيفيت و توسعه اشتغال نيروي انساني به توليد انواع مختلف نان با قيمت هاي متفاوت مبادرت مي كنند.
در سنگكي ها از يك آرد و خمير واحد، چندين نوع نان (كوچك، بزرگ، يك رو و دو رو كنجد، يك رو سبزي، يك رو كنجد، يك رو سبوس و...) با قيمت هاي متفاوت و مورد رضايت مشتري عرضه مي شود.
در مقابل، نانواني هايي دولتي هم به كار خود مشغولند! حال حكايت قانون و مقررات مناطق آزاد با قوانين اصلي و دائمي كشوري، حكايت اين دو نانوايي بي مزيت و با مزيت است.
براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام **1070** خبرنگار: فريبا بابائي **انتشار: مرضيه فاتحي
۰ نفر