۲۸ تیر ۱۳۹۶، ۱۲:۴۵
کد خبر: 82603585
T T
۰ نفر
دیدار خصوصی ترامپ با پوتین جنجال جدیدی در آمریكا به پا كرد

تهران – ایرنا – دونالد ترامپ كه درجریان كارزارانتخاباتی وپس از ورود به كاخ سفید باجنجال های فراوانی چون ارتباط اطرافیان با مسكو، صدور فرمان منع مهاجرتی، لغوپیمان تجاری نفتا و خروج از پیمان آب و هوایی پاریس مواجه بود، اكنون خبر دیدار خصوصی اش با پوتین جنجال دیگری به پا كرده است.

به گزارش ایرنا، رسانه های آمریكایی سه شنبه شب اعلام كردند كه دونالد ترامپ رئیس جمهوری این كشور در جریان حضورش در نشست سران گروه 20 در هامبورگ آلمان درهفته گذشته بدون حضور افرادی از كابینه دولت و مترجم آمریكایی و تنها با حضور مترجم طرف روس با رئیس جمهوری روسیه به گفت وگویی دوساعته پرداخته است.
انتشار این خبر واكنش ها و اعتراضات و جنجال های زیادی به راه انداخت و منتقدین ترامپ بویژه رسانه های منتقد، اقدام وی را خلاف شئونات دیپلماتیك، خارج از عرف و حتی غیر امنیتی توصیف كردند.
در باره این دیدار ترامپ با پوتین، 'مایكل آنتون' (Michael Anton) سخنگوی امنیت ملی آمریكا به رسانه ها گفت : در این ملاقات هیچ یك ازكاركنان و یااعضای كابینه دولت آمریكا حضور نداشتند بجز مترجم طرف روس.'
سناتور'كریس كانز' (Chris Coons) ازایالت 'دلاویر' در این باره به سی ان ان گفت:در دیدار خصوصی بین دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین كه به تازگی افشا شده است، رئیس جمهوری آمریكا متكی بر مترجم پوتین بوده و به گفت و گو پرداخته است.
سناتورآمریكایی، افزود: ترامپ مترجم آمریكایی را با خود همراه نیاورده و تنها به مترجم پوتین اتكا می كند.
وی درادامه به صراحت به سی ان ان افزود: پوتین مرتكب نقض و قصور در پروتكل های ابتدایی امنیت ملی آمریكا شده است.
سی ان ان افزود: در ملاقات صورت گرفته به دلیل نبود مترجم آمریكایی در نتیجه دست نوشته و ثبتی از گفت و گوی دو رئیس جمهوری وجود ندارد و تنها در اختیار طرف روس ها است و این مطلب جالبی نیست.
سناتور كریس كانز در پاسخ به این پرسش سی ان ان كه آیا راهی برای دست یافتن و اطلاع از این گفت و گو وجود دارد گفت: راهی برای آگاه شدن از آنچه بین این دو گفته شده وجود ندارد.
درهمین حال «توماس رایت» كارشناس ارشد اندیشكده «موسسه بروكینگز» دیدار خصوصی «دونالد ترامپ» و«ولادیمیر پوتین» روسای جمهوری آمریكا و روسیه را در حاشیه اجلاس سران گروه 20 اشتباهی بزرگ دانست و تاكید كرد شاید روس ها ترامپ را فریب داده باشند.
وی در واكنش به این دیدار خصوصی و غیررسمی كه روز سه شنبه 27 تیر ماه (18 ژوئیه) و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد، نوشت: «این دیدار رویداد مهم و نگران كننده ای است. هیچ آمریكایی دیگری در آن حضور نداشته و این غیرعادی است. چرا اینكه ترامپ در دومین ملاقات خود با پوتین تنها بوده و فقط یك «مترجم» روس حضور داشته مهم است؟ اگر تصادفی بوده باشد كه مشكل واقعا بزرگی است – رشوه دادن یا هر چیزدیگری - و اگر غیر از این بوده كه مشكوك است. در هر دو صورت، این یك اشتباه بزرگ بوده است.»
وی همچنین نوشت:«ترامپ سهوا اطلاعات فوق محرمانه را با«لاوروف» (وزیرخارجه روسیه) درمیان می گذارد واین درحالی است كه سایرمقامات آمریكایی در اتاقی كه كاملا تحت نظر و همه چیز آن آشكار است، (با مقامات روس) دیدار می كنند. هیچكس چنین كاری نمی كند.»
اروپام **1302**1590
مترجم: بهروز وفاداری - انتشاردهنده: محمد حسن دوستارگان