۳۱ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۳۶
کد خبر: 82605787
T T
۰ نفر
مقام مسئول:مپنا برنامه ساخت توربین های گازی با پره سرامیكی دارد

تهران- ایرنا- مشاور مدیرعامل گروه مپنا در امور تحقیق و توسعه، از هدفگذاری این گروه مهندسی برای ساخت توربین های گازی با پره های سرامیكی خبر داد و گفت: ساخت توربین با پره های سرامیكی هنوز در دنیا تجاری سازی نشده است و از فناوری های قرن بیست و یكم به شمار می آید.

«محسن حامدی» امروز (شنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: با اجرای این طرح ما فاصله خود را با تكنولوژی های كلیدی تولید توربین های گازی در دنیا كاهش می دهیم.
مشاور مدیرعامل گروه مپنا در امور تحقیق و توسعه درباره مزیت دستیابی به این تكنولوژی گفت: با به دست آوردن این تكنولوژی ما قادر خواهیم بود مرزهای محصولات جدید را گسترش دهیم.
وی ادامه داد: گروه مپنا در دو بخش به روز كردن محصولات جاری و كار بر روی تكنولوژی های پیشرفته، مقوله تحقیق و توسعه را پیش می برد.
حامدی در ارتباط با لزوم دستیابی به تكنولوژی های پیشرفته، گفت: برای تولید یك محصول جدید ابتدا باید توانمندی تولید آن محصول را به دست بیاوریم؛ در دستیابی به تكنولوژی های پیشرفته كار كنیم تا بعد از پنج تا 10 سال قادر باشیم محصولات جدید تولید كنیم.
به گزارش ایرنا، سازمان بهره­وری انرژی ایران (سابا) چندی پیش در گزارشی اعلام كرد: براساس بررسی­های انجام شده توسط یك شركت سازندۀ توربین­های گازی، استفاده از فناوری جدید پره­های توربین گازی با هسته سرامیكی در نیروگاه­‌های سیكل تركیبی، راندمان كل سیكل را به بالاتر از61 درصدارتقاء خواهد داد.
توربین گازی یك موتور درون‌سوز از نوع ماشین‌های دوار است كه بر اساس انرژی گازهای ناشی از احتراق كار می‌كند. هر توربین گاز شامل یك كمپرسور برای فشرده كردن هوا، یك محفظه احتراق برای مخلوط كردن هوا با سوخت و محترق‌كردن آن و یك توربین برای تبدیل انرژی درونی گازهای داغ و فشرده به انرژی مكانیكی است.
گروه مپنا به تازگی توربین گازی جدیدی به صنعت برق معرفی كرد كه با بكارگیری آن، ظرفیت تولید برق كشور بدون ساخت نیروگاه جدید، پنج هزار مگاوات افزایش پیدا می كند.
ظرفیت توربین جدید در شرایط استاندارد، 185 مگاوات برآورد شده كه نسبت به ظرفیت 157 مگاواتی نسخه پیشین این خانواده توربین، 28 مگاوات افزایش یافته است. همچنین راندمان آن در نیروگاه های سیكل ساده 2 درصد و در سیكل تركیبی پنج درصد افزایش می یابد.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**9189**1561** خبرنگار: اسماعیل داودی** انتشار:مژگان توانا
۰ نفر