بررسی متن كامل قرارداد توتال در هیات منتخب رییس مجلس؛ این قرارداد نیاز به مصوبه مجلس ندارد

تهران-ایرنا- رییس كمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از تشكیل هیاتی از سوی علی لاریجانی رییس قوه مقننه برای تطبیق قرارداد شركت نفت ایران وشركت توتال با قوانین، آیین نامه ها و مصلحت نظام خبر داد و گفت: هفته جاری نخستین جلسه این هیات در دفتر رییس مجلس برگزار می شود.

اسدلله قره‌خانی الوستانی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا افزود: قراردادهایی همچون توتال نیازی به مصوبه مجلس ندارد به دلیل اینكه بین دولت ها نیست و دو طرف شركت های خصوصی هستند و در شركت های خصوصی نیازی به مصوبه مجلس وجود ندارد.
وی ادامه داد: سخنگوی شورای نگهبان نیز روز گذشته در این زمینه اعلام كرده است كه این قرارداد نیازی به مصوبه مجلس ندارد.
سخنگوی كمسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: در این گونه قراردادها، اصل قرارداد به صورت محرمانه برای رییس مجلس شورای اسلامی فرستاده می شود و رییس مجلس این قرار داد را مورد بررسی قرار می دهد و مكانیسمی را تعریف می كند تا بررسی های لازم انجام شود كه آیا این قراردادها مغایرت با قوانین و آیین نامه ها دارد یا ندارد و یا مصلحت های نظام در قوانین مدنظر می گیرد یا خیر.
قره خانی افزود: در خصوص قرارداد توتال نیز رییس مجلس شورای اسلامی كمیته ویژه ای را متشكل از افراد آشنا هم به مباحث حقوقی و قراردادها و هم به مباحث فنی و مدیریتی و مالی تشكیل داده است كه از كمیسیون انرژی مجلس، مركز پژوهش های مجلس و نماینده وزارت نفت در این كمیته عضویت دارند.
وی ادامه داد: اعضای این كمیته در دفتر رییس مجلس این قرارداد را بررسی و در این زمینه به رییس مجلس گزارش می دهند و رییس مجلس نیز پس از این گزارش اقدامات لازم را انجام می دهد.
سخنگوی كمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نخستین جلسه این هفته هفته جاری برگزار و بررسی ها آغاز می شود؛ از آنجا كه این قرارداد به لحاظ حجمی و مالی قرارداد سنگینی تلقی می شود بررسی آن زمان زیادی می برد و مستلزم دقت زیادی است.
قره خانی بیان كرد: هیات عالی نظارت بر منابع نفتی نیز اخیرا جلسه ای برای بررسی قرارداد توتال داشته است كه روسای كمیسیون ‌های انرژی و برنامه و بودجه مجلس در این هیات عضویت دارند.
سیام*9254**خبرنگار: سجاد خسروانیان
۰ نفر