۲ مرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۲۷
کد خبر: 82608311
T T
۰ نفر
افزایش حدود 17 هزارهكتاری كشت گلخانه ای برای مصرف بهینه آب دركشاورزی

كرج-ایرنا-معاون وزیر جهاد كشاورزی در امور باغبانی گفت: برای صرفه جویی در منابع آب و تحقق اقتصاد مقاومتی یكی از برنامه های وزارت جهاد كشاورزی این است كه 16 هزار و 760 هكتار كشت گلخانه ای را تا پایان برنامه ششم توسعه دهد تا مصرف بهینه آب در بخش كشاورزی تحقق یابد.

به گزارش ایرنا، محمدعلی طهماسبی روز دوشنبه در نخستین دوره ملی تربیت مروج متخصص موضوعی ویژه مروجان مسئول بهینه های تولیدی مدیریت تلفیقی حاصلخیزی خاك و تغذیه گیاه در موسسه تحقیقاتی علوم باغبانی مستقر در مشكین دشت فردیس البرز، افزود: برای اجرای طرح ها و آبیاری تحت فشار وزارت جهاد كشاورزی 85 درصد دولت یارانه می دهد برای این كه آب كالای ارزشمندی است.
طهماسبی همچنین گفت: 2 هزار هكتار گلخانه سنتی و چوبی در كشور فعال هستند كه از سوی دولت تسهیلات و كمك به آنان ارائه می شود تا از حالت سنتی خارج شوند.
وی با بیان اینكه در افق برنامه 10 ساله 48 هزار و 300 هكتار گلخانه در كشور ایجاد می شود؛ افزود: در قالب برنامه ششم 16 هزار و 700 هكتار گلخانه دیده ایم تا شركت های طراح و سازنده پیمانكاران و نصابان در كشور رشد كنند.
وی اظهار داشت: هیچ نوع سیستم كشاورزی نمی تواند در صرفه جویی و میزان صرفه جویی در آب با گلخانه برابری كند.
طهماسبی گفت: باغ های دیم در 500 هزار هكتار از اراضی شیب دار كشور با مشاركت جوامع محلی احداث می شود كه از برنامه های بخش كشاورزی است.
معاون وزیر جهاد كشاورزی در امور باغبانی همچنین گفت: 11 هزار و 200 هكتار گلخانه در كشور وجود دارد كه این رقم بسیار كم است. كشوری كه خشك بوده و با كم آبی مواجه است باید به دنبال توسعه این نوع كشت باشد و دولت نیز در این زمینه با ارائه تسهیلات به كشاورزان كمك می كند.
طهماسبی افزود: از 2 میلیون و 700 هزار هكتار باغی كه وجود دارد حدود 900 هزار هكتار آن سنتی است.
وی هم افزایی را یكی از سیاست های وزارتخانه در قالب زنجیره های تولید دانست و افزود: هم افزایی منجر به تشكیل سرمایه در بخش كشاورزی می شود كه در قالب تشكل ها بتوانند از این نهادها استفاده كند.
7413/1535خبرنگار:معصومه مهتاب**انتشار دهنده:داریوش غفاری
۰ نفر