۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۱۲
کد خبر: 82609382
T T
۰ نفر
نظام جمهوری اسلامی به دنبال برپایی تمدنی بر پایه دین و ارزش های دینی است

قم - ایرنا - تولیت آستان قدس رضوی گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران براساس فرهنگ اهل بیت(ع) برپا شده، ما می خواهیم تمدنی به نام اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، دین و ارزش های دینی در عالم برپا تا دین در متن زندگی و جامعه پیاده شود.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی روز سه شنبه در آیین آغاز جشن های دهه كرامت و جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در قم، افزود: تمام تمدن ها و ادعای تمدن در عالم در مقابل این مدنیتی كه به نام دین و ارزش های دینی است، در حاشیه می باشد.
وی در ادامه گفت: آنچه كه استكبار جهانی و در امتداد آن آل سعود در رفتار با ملت ها مرتكب می شوند، مخدوش و ذبح كردن كرامت انسان است. امروز علت تمام دعواهای ما با عالم استكبار، خودخواهی و منیت به این دلیل است كه ما پرچمدار كرامت انسان هستیم.
وی اضافه كرد: اگر امام راحل می گوید «فلسطین مساله اول جهان اسلام است» به دلیل اهمیت كرامت انسانی است، ما معتقد هستیم باید به مردم فلسطین اجازه داد خودشان حكومت مورد نظر را رقم بزنند.
وی ادامه داد: نباید به مردمی كه در بحرین می خواهند از یك رای برخوردار باشند ظلم شود و باید به مردم یمن اجازه داد تا حكومت مورد نظرشان را انتخاب كنند.
رئیسی تصریح كرد: فلسطینی، یمنی و بحرینی در عالم اختیار دارند و خداوند متعال به آن ها اراده و فهم داده است و حق انتخاب كردن دارند.
وی با بیان این كه كرامت در روایات مفهوم و معنای فراگیری دارد، گفت: در فلسفه بعثت پیامبر اسلام(ص) كرامت یافتن انسان به عنوان محوری ترین نقطه در بیان پیامبر(ص) آمده است.
وی با اشاره به این كه كرامت ذاتی را خداوند به همه انسان ها عنایت كرده است، افزود: آنچه باعث تفاوت انسان از سایر موجودات شده است، سرمایه ای است كه به انسان كرامت بخشیده است.
رئیسی اضافه كرد: كرامت اكتسابی یعنی آنچه انسان در پرتو وحی باید از افكار، اندیشه ها و عقاید حق، اخلاق فاضله و كریمه و علم و عمل صالح كسب كند، نیازمند آن است كه انسان در پرتو قرآن كریم، رسول خدا(ص) و امامان باكرامت تلاش كند تا خود را بسازد.
وی ادامه داد: انسان می تواند در پرتو اخلاق اسلامی و باید و نباید الهی زندگی كریمانه داشته باشد.
وی به روایتی از امام رضا(ع) اشاره و بیان كرد: اگر در جامعه انسانی احیاء امر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) صورت بگیرد، بدون تردید پیروان اهل بیت(ع) در عالم بیش از آنچه كه ما گمان می كنیم، فراگیر خواهند شد.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: اگر مردم جهان زیبایی كلام اهل بیت(ع)، دلدادگی به خدا، وحدت، مقاومت در راه هدف، زندگی پاك و در پرتو اخلاق و معنویت و عقلانیت را بدانند، پیروان اهل بیت(ع) هر روز بیشتر می شوند.
وی با بیان این كه نگاه انسان به عالم توحید نخستین گام در كسب كرامت است، گفت: انسان با این گام می تواند سبك زندگی كریمانه خود را در پرتو عبودیت خداوند شكل دهد.
وی تصریح كرد: همه دولتمردانی كه در دولت كریمه می خواهند خدمت كنند باید بر اساس نظامی سازی قرآنی، نظامی سازی در اسلام و در پرتو اعتقاد به خداوند عمل كنند تا زندگی كریمانه آحاد جامعه شكل بگیرد.
رئیسی با اشاره به این كه امروز حقوق بشر گوش فلك را كر كرده است، بیان كرد: سبك زندگی كریمانه و دگرخواهی جز در پرتو دگر خواهی، بخشش و توجه به دیگران ممكن نیست.
وی ادامه داد: اگر انسان در یك نقطه ای قرار بگیرد كه جز خدا نبیند و جز به خدا نیندیشد و جز از او ترس نداشته باشد، به جایی می رسد كه اهل بخشش و كرامت می شود.
وی با اشاره به این كه كرامت بزرگی روح است، گفت: تا كسی كرامت نداشته باشد، شهادت نصیب او نمی شود و باید آماده شود با اراده و اختیار جان را كف دست بگذارد.
رئیسی گفت: همه آحاد در جامعه اسلامی باید ارتباطشان با یكدیگر، دولت با ملت و ملت با دولت بر اساس كرامت تنظیم شود و در این راستا هیچ قرارداد و پیمانی نمی تواند در نظام اسلامی جز با حفظ كرامت صورت بگیرد.
وی تصریح كرد: اگر كوچك ترین پیمان و قراردادی كرامت انسان را مخدوش كند، این قرارداد با اصل كرامت انسانی در تضاد است.
وی افزود: در نظام الهی و سازمانی كرامت اصل است و رفتار مدیران با زیردستان و بلعكس باید بر اساس كرامت باشد و مردم احساس كنند كه در دستگاه های اجرایی كرامتشان حفظ می شود.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان این كه امروز در جامعه اسلامی و بشری ایران اسلامی پرچمدار كرامت انسان است، گفت: دهه كرامت نمادی است تا معلوم شود در پرتو آموزه های امام رضا(ع)، كریمه اهل بیت(س) و همه امامزادگان انسان می تواند زندگی كریمانه داشته باشد.
وی با اشاره به این كه این رفتار، سبك زندگی و عملكرد، نجات بخش انسان معاصر است، افزود: گمشده انسان معاصر امروز زندگی فاطمه معصومه(س)، سبك زندگی رضوی، فاطمی و علوی است.
در این آیین پرچم حرم امامین عسكریین(ع) به آستان مقدس حضرت معصومه(س) اهدا شد.
جشن های دهه كرامت و جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، امروز با حضور تولیت های حرم های عتبات در عراق، قم، مشهد و شیراز، نمایندگان بیوت مراجع تقلید، مسئولان و زائران در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر كریمه اهل بیت(ع) آغاز شد.
دهه كرامت از اول ذی ‌القعده مصادف با سوم مرداد ماه هم زمان با سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) آغاز می شود و تا 11 ذی ‌القعده مصادف با 13 مرداد ماه جاری، سالروز میلاد امام رضا(ع) ادامه دارد.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار: رضا علیمحمدی