۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۲۷
کد خبر: 82609404
T T
۰ نفر
خسارت یكهزار و 300 میلیارد ریالی خشكسالی به عشایر استان اردبیل

اردبیل- ایرنا- مدیركل امور عشایر استان اردبیل گفت: امسال فقدان بارندگی به موقع و شرایط نامساعد اقلیمی یكهزار و 300 میلیارد ریال به جامعه عشایری استان خسارت زده است.

قادر هنرمند روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: نبود بارش های به موقع باعث از بین رفتن پوشش گیاهی مراتع در دامنه های كوه های سبلان، باغرو، بزغوش و مناطق قشلاقی شد و دام های عشایر مانند سال های قبل نتوانستند از مراتع بهره مند شوند.
وی ادامه داد: همچنین از بین رفتن پوشش گیاهی مراتع باعث افت محسوس در میزان گوشت دام های عشایر شد و عشایر مجبور شدند علوفه مورد نیاز دام های خود را از واسطه گران و دلالان با قیمت گران خریداری كنند.
وی بیان كرد: در این ارتباط جلسه مدیریت بحران در استانداری اردبیل تشكیل و مشكلات و خسارت وارده به عشایر به مسئولان ارشد استان و كشور گزارش داده شد و آنها نیز برای حل این مشكلات قول مساعد دادند.
مدیركل امور عشایر استان اردبیل قشر زحمتكش عشایر را تولید كنندگان خط مقدم جنگ اقتصادی علیه كشور عنوان كرد و گفت: در سالی كه مزین به اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است جامعه عشایر استان از مسئولان استان و كشور انتظار دارند برای رفع مشكلات و خسارت وارده به آنها قدم های اساسی در عمل برداشته شود.
عشایر استان از 45 طایفه مستقل تشكیل شده كه همه ساله در یك هزار و 527 اوبا ، 527 قشلاق ، 237 ییلاق ، هفت زیست بوم و 51 سامانه زندگی می كنند.
در مقایسه با جمعیت عشایری كشور عشایر شاهسون اردبیل 6/5 درصد از جمعیت عشایر كشور را تشكیل می دهند و در قیاس با جمعیت استان اردبیل 6درصد از جمعیت استان را به خود اختصاص داده اند.
عشایر استان همه ساله 12 هزار تن گوشت قرمز ، 43 هزار تن شیر ، پنج هزار و 400 تن پنیر و یك هزار و 500 تن پشم و 14 هزار متر مربع صنایع دستی از جمله انواع فرش ، گلیم و جاجیم تولید می كنند كه نقش بسزایی در رشد اقتصاد استان اردبیل دارند.
عشایر استان اردبیل كه به ایل شاهسون معروف هستند معمولا همه ساله نیمی از سال را در قشلاقات مغان و نیمی دیگر را در ارتفاعات شهرستان مشگین شهر و در دامنه های سبلان سپری می كنند. ایل شاهسون سومین ایل بزرگ كشور است.
خبرنگار: نعمت محسن زاده**انتشاردهنده:عارف شیرزاد
6130/ 1257