۵ مرداد ۱۳۹۶، ۱۹:۰۹
کد خبر: 82612254
T T
۰ نفر
2 نماینده دیگر حزب دموكراتیك خلق ها از مجلس تركیه اخراج شدند

آنكارا- ایرنا- فیصل ساری یلدیز و توقبا خزر اوزتورك از اعضای حزب دموكراتیك خلق ها(ح.د.پ) و نمایندگان مجلس ملی تركیه با رای نمایندگان پارلمان از نهاد قانون گذاری این كشور اخراج شدند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا و به نقل از وبسایت شبكه تلویزیونی ان.تی.وی تركیه، حق نمایندگی ساری یلدیز نماینده شهر شیرناك و اوزتورك نماینده شهر وان به علت غیبت مستمر و حاضر نشدن در جلسات مجلس سلب و لغو شده است.
برای بررسی وضعیت این 2 نماینده مردم تركیه جلسه كمیته ویژه مجلس ملی تركیه تشكیل شده بود و هر 2 نماینده حق دفاع از خود در این كمیسیون را داشتند كه پس از بررسی در كمیسیون و در جریان جلسه علنی امروز مجلس ملی تركیه و با رای نمایندگان، حق نمایندگی آنها سلب و لغو شد.
پس از رای گیری در خصوص اخراج این نمایندگان از مجلس تركیه، نمایندگان حزب دموكراتیك خلق ها در مجلس نسبت به این امر اعتراض كردند و در جریان رای گیری نیز تعداد بسیار اندكی از نمایندگان حزب جمهوری خواه خلق تركیه مشاركت كردند.
اخراج این دو نماینده مجلس تركیه در پی خودداری از حضور در جلسات مجلس تركیه در سه ماه آخر سال میلادی گذشته و بر اساس آیین نامه اداره مجلس این كشور انجام شده است.
این 2 نماینده عضو حزب دموكراتیك خلق ها در سه ماه آخر سال گذشته میلادی در پی بازداشت رهبران و تعدادی از نمایندگان حزب مبتوع خود، از حضور در جلسات رسمی مجلس تركیه خودداری كرده بودند.
به گزارش ایرنا، پیش از این فیگن یوكسك داغ نماینده شهر وان و رهبر شاخه زنان حزب دموكراتیك خلق ها و نورسل آیدوغان نماینده شهر دیاربكر بر اساس درخواست نهاد اجرایی و در اجرای رای قضایی از مجلس تركیه اخراج شدند و حق نمایندگی آنها سلب و لغو شد.
عضویت یوكسك داغ در پی اجرای حكم قضایی در مجلس تركیه سلب و لغو شده و با اجرای حكم دیگر، عضویت وی در حزب متبوعش نیز غیرقانونی اعلام شده است.
در پی اخراج یوكسك داغ، حدود 2 ماه پیش مجمع فوق العاده حزب دموكراتیك خلق های تركیه تشكل شده و در آن، سرپیل كمال بای به عنوان رهبر شاخه بانوان این حزب انتخاب شد.
حدود چهار ماه پیش كیفرخواست سنگینی علیه صلاح الدین دمیرتاش و فیگن یوكسك داغ رهبران مشترك حزب دموكراتیك خلق ها(ح.د.پ) صادر شد كه در جریان آن برای دمیرتاش از 43 تا 142 سال و برای یوكسك داغ از 30 تا 83 سال زندان درخواست شده بود.
صلاح الدین دمیرتاش و فیگن یوكسك داغ رهبران حزب دموكراتیك خلق های تركیه به همراه 9 نفر از نمایندگان این حزب همچنان از 14 آبان ماه سال گذشته بازداشت شده و در زندان به سر می برند.
بر اساس رای صادره، دمیرتاش رهبر حزب دموكراتیك خلق ها(ح.د.پ) نماینده شهر دیاربكر و رئیس سومین حزب مجلس تركیه به 142 سال زندان محكوم شده و در زندان ادیرنه در بازداشت است و فیگن یوكسك داغ رهبر شاخه بانوان و نماینده شهر وان این حزب نیز از مجلس ملی تركیه اخراج شده است و در زندان كوندرای كوجاعلی در حبس به سر می برد.
تعداد اعضای حزب دموكراتیك خلق های تركیه(ح.د.پ) به عنوان سومین حزب بزرگ حاضر در مجلس این كشور در پی سلب عضویت یوكسك داغ و آیدوغان به 55 نفر و تعداد كل نمایندگان مجلس تركیه نیز به 546 نفر كاهش یافته است.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری