۷ مرداد ۱۳۹۶، ۸:۳۸
کد خبر: 82613225
T T
۰ نفر

كتابی كه به مرور زمان خواندنی تر می شود

۷ مرداد ۱۳۹۶، ۸:۳۸
کد خبر: 82613225
كتابی كه به مرور زمان خواندنی تر می شود

تهران- ایرنا- كتاب «نامه ای به فرزندم» با محوریت نامه های مفاخر، مشاهیر و چهره های ماندگار تاریخ ایران زمین به فرزندان و جوانان این سرزمین اثری است كه مرور زمان، نوشته های آن را در قالب نامه، سروده و مصاحبه خواندنی تر می كند.

به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، چندی پیش در مراسمی با حضور اندیشمندان و چهره های فاخر فرهنگستان زبان و ادب، فرهنگستان علوم و دایرة المعارف بزرگ اسلامی از كتابی به نام «نامه ای به فرزندم» (مجموعه نامه ها و مصاحبه ها با مفاخر و چهره های ماندگار كشور خطاب به فرزندان و جوانان كهن دیار ایران زمین) رونمایی شد؛ كتابی كه شامل نامه هایی از مفاخر، مشاهیر و چهره های ماندگار تاریخ ایران و اسلام به فرزندان خود و جوانان این دیار است.
گردآورنده و پژوهشگر این كتاب هدف از این كار ارزشمند و ماندگار را، حفظ هویت ایرانی و اسلامی دانسته و این اثر را در دو فصل نگاشته است.
رضا زمانی فصل اول این كتاب را به انتشار 13 نامه ای اختصاص داده كه در آنها شخصیت های تاریخی و ماندگار از جمله امام علی (ع) به فرزندش امام حسن(ع) و مولانا جلال الدین محمد بلخی به پسرانش بهاءالدین محمد ولد و علاءالدین چلپی نامه نوشته اند.
فصل دوم این كتاب حاوی 50 نامه‌ از مفاخر و مشاهیر معاصر در عرصه های فرهنگ و جامعه، زبان و ادب فارسی، هنر و علوم و فنون به فرزندان آنهاست كه از جمله این افراد می توان به عبدالله انوار، توران میرهادی، محمد كاظم موسوی بجنوردی، داریوش اسدزاده، محمود فرشچیان، علی شریعتی، علی اكبر دهخدا، رضا داوری اردكانی و مجید سمیعی اشاره كرد؛ كتابی كه فتح الله مجتبایی نویسنده، مترجم و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و هوشنگ مرادی كرمانی نویسنده و فیلمنامه نویس مقدمه ای بر این كتاب با ارزش نوشته اند.
این پژوهشگر نامه های یاد شده را به روش تحقیق كتابخانه‌ای، میدانی و مصاحبه گردآوری و اظهار امیدواری كرده با این اثر بتوان گامی در جهت كم كردن فاصله بین نسل ها از طریق اندیشه، آرا، دغدغه‌، نصایح و سیره عملی و علمی مشاهیر و مفاخر ایران زمین برداشت.

** ضرورت بازگشت به عرصه های زبان، علم و فرهنگ
زمانی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا فاصله گرفتن جوانان از مفاخر، مشاهیر و چهره‌های ماندگار در عرصه‌های علوم و فنون، زبان و ادب فارسی و هنر را كه روز به روز در حال افزایش است؛ نگران كننده دانسته و می افزاید: اكنون اینترنت، فضاهای مجازی و شبكه‌های اجتماعی، جوانان را بیش از اندازه سرگرم كرده تا جایی كه دیگر برای آنها زمان و مجالی باقی نمانده بنابراین بازگشت به عرصه های زبان، علم و فرهنگ در چنین شرایطی ضروری است.
وی با تاكید بر بومی كردن محتوای این فضا و شبكه‌ها كه به شناخت و انس بیشتر نسل جوان با آثار و مفاخر فرهنگی كشور كمك می كند، ادامه می دهد: رسانه و آثار مكتوب مانند كتاب و مجله از ابزارهایی هستند كه تا اندازه ای به رفع این چالش كمك می كنند.
گردآورنده كتاب «نامه ای به فرزندم» كه آن را به امیركبیر و همه مفاخر و مشاهیر ایران زمین تقدیم كرده، می گوید: هر اندازه هویت ملی و فرهنگی یك ملت پررنگ تر باشد، مستمسكی برای آینده بهتر جوانان خواهد بود زیرا مرور زمان همواره فرهنگ و تمدن یك كشور از جمله ایران عزیز را دستخوش تغییر و دگرگونی كرده؛ تغییراتی كه گاهی فرهنگ و تمدن را به سمت بارور شدن و رشد هدایت كرده و در برخی موارد ویرانی و نابودی را به دنبال داشته است.

** مقدمات برای نگارش جلد 2 كتاب آغاز شده است
زمانی با بیان اینكه مقدمات برای نگارش جلد دوم كتاب آغاز شده است، می گوید: تاكید برای پرداختن به نامه های مفاخر و اعضای فرهنگستان های زبان و ادب فارسی، علوم پزشكی و هنر و دایرة المعارف بزرگ اسلامی در جلد دوم كتاب وجود دارد؛ افرادی كه در قید حیات هستند اما به دلیل برخورداری از سن بالا شاید فرصت اندك برای مصاحبه با آنها وجود داشته باشد.
وی با ابراز خرسندی از پیشرفت پروژه گردآوری نامه هایی كه قرار است در جلد دوم كتاب منتشر شود، می افزاید: اكنون هفته ای دو روز را به این كار اختصاص داده و به احتمال زیاد اوایل سال 97 كار گردآوری و ویرایش كتاب به پایان برسد.
علیرضا مرندی، باقر لنكرانی، ناصر سیم فروش، علی اكبر ولایتی و مرضیه وحید دستجردی از جمله چهره هایی هستند كه به گفته زمانی قرار است در جلد دوم كتاب یاد شده به نامه های آنها پرداخته شود.
به گفته این پژوهشگر، قرار است مقدمه جلد دوم كتاب را محمدرضا نصیری دبیر فرهنگستان زبان و ادب فارسی بنویسد.
وی با بیان اینكه برخی از این نامه ها از طریق مصاحبه با افراد گردآوری می شود، توضیح می دهد: با این دسته از چهره های ماندگار كه به دلایلی موفق نشده اند، نامه ای به فرزند و یا جوانان دیار خود بنویسند، گفت وگو شده و سپس این گفت وگو به صورت نامه تنظیم می شود.
زمانی می گوید: كتاب دارای پی نوشت و توضیحاتی درباره چگونگی اخذ نامه از مفاخر و مشاهیر و انجام مصاحبه با آنهاست.
نویسنده كتاب «نامه ای به فرزندم» با بیان اینكه جلد اول این كتاب در 504 صفحه، یكهزار و 200 نسخه و در قطع رحلی به قیمت 980 هزار ریال منتشر شده، اضافه می كند: برای استفاده بیشتر علاقه مندان و در دسترس قرار گرفتن این كتاب با توجه به قیمت بالای كتاب، در حال بررسی برای انتشار چاپ دوم كتاب در قطع پالتویی به قیمت ارزان تر هستیم.
فراهنگ ** 1880 **1055
خبرنگار: پروین اروجی** انتشار: زینب كارگر
۰ نفر