۹ مرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۱۹
کد خبر: 82616220
T T
۰ نفر

دریافت خدمات دولتی در هرزمان و مكان از فردا

۹ مرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۱۹
کد خبر: 82616220
دریافت خدمات دولتی در هرزمان و مكان از فردا

تهران- ایرنا- شفافیت، بی نیازی مراجعه به سازمان های مختلف برای دریافت خدمت، كاهش تردد های درون شهری، تسریع در دریافت خدمت و كاهش هزینه های بی مورد مهمترین شاخص مورد انتظار در الكترونیكی شدن خدمات دولتی است كه نخستین فاز آن فردا (سه شنبه) در كشور عملیاتی می شود.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، یكی از مهمترین اهداف و برنامه های دولت یازدهم در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات توسعه زیرساخت های این بخش به گونه ای بود كه ضمن كاهش هزینه ها، مردم بتوانند از مزیت های فناوری های نوین ارتباطی همانند سایر كشورهای جهان بهره مند شوند.
«حسن روحانی» رئیس دولت یازدهم از همان ابتدای دولت به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تكلیف كرد با توسعه زیرساخت ها و افزایش پهنای باند داخلی به گونه ای عمل كند كه مردم بتوانند در منزل و یا محل كارخود با دسترسی به این ابزار بتوانند هر خدمتی را كه نیاز دارند، دریافت كنند.

**دولت الكترونیك
پروژه دولت الكترونیك كه مهمترین گام دولت یازدهم برای الكترونیكی كردن ایران است با هدف ارایه آسان خدمات دولت به شهروندان صبح فردا( سه شنبه) رونمایی خواهد شد تا كشورمان بعد از سال ها جزو كشورهایی به حساب آید كه به طور الكترونیكی امور خود را پیش می برد.
قرار است از این به بعد مردم خدمات دولتی مورد نیاز خود را بدون نیاز به خارج شدن از منزل و یا محل كار و در هر ساعت از شبانه روز و بدون نگرانی از تعطیل بودن سازمان ها، نهاد ها و ارگان ها دریافت كنند و ضمن كاهش ترددهای بی مورد در درون شهرها هزینه هایشان نیز كاهش یابد.
«محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز یكشنبه گذشته (دیروز) در مراسم افتتاح نخستین پارك علم و فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات( آی سی تی ICT ) با اعلام اینكه فاز نخست دولت الكترونیك با 200خدمت راه اندازی خواهد شد،افزود: پرداخت موبایلی كه یكی از نیازهای اصلی در فاز نخست دولت الكترونیك است نیز با همراهی بانك مركزی ایران اجرایی می شود.
وی گفت: اكنون برخی از نیازهای راه اندازی پرداخت موبایلی با همكاری بانك مركزی به سرانجام رسیده و امیدواریم بزودی همه مراحل آن از سوی بانك مركزی تكمیل شود تا مردم بتوانند در بستر دولت الكترونیك از خدمات پرداخت تلفن همراه نیز استفاده كنند.
با به بار نشستن دولت الكترونیك علاوه بر همه مزیت هایی كه از این دستاورد نصیب كشور خواهد شد، فسادی كه در نظام سنتی ایران لانه كرده است، كم كم رخت برخواهد بست و شفافیت جای آن را خواهد گرفت.
واعظی سی و یكم تیرماه امسال به تلاش دولت برای راه اندازی دولت الكترونیك اشاره كرد و گفت: دولت الكترونیك جلو رانت و تبعیض و جعل را می گیرد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاكید كرد «دولت الكترونیك مهمترین وسیله برای راحتی و سرعت بیشتر كارهاست كه با كاهش ارتباط كارمندان با مردم، بسیاری از مشكلات را رفع می كند».
واعظی اعلام كرد در مرحله نخست راه اندازی دولت الكترونیك، دستگاه هایی وصل می شوند كه با مراجعه بسیاری از مردم روبرویند و در مرحله دوم دیگر دستگاه ها وصل می شوند.

**اقدام های دولت یازدهم
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم از همان روزهای نخست به سرعت دست به كار توسعه زیرساخت ها و ایجاد زیرساخت های جدید شد به گونه ای كه اكنون و در آخرین روزهای استقرار دولت یازدهم، ظرفیت شبكه انتقال كشور كه در سال 1392 تنها 900 گیگابایت برثانیه بود، اكنون با رشد 11 برابری به 10 هزارگیگابایت رسیده و تلاش برآن است تا این توسعه در آینده نیز ادامه دار باشد.
ظرفیت شبكه IP (آدرس اینترنتی) داخلی با رشدی 13 برابری كه پارسال هشت هزار و 500 گیگابایت بود، در روزهای اخیر به 10هزار گیگابایت افزایش یافته است. این رشد در حالیست كه این رقم در ابتدای دولت یازدهم تنها 624 گیگابایت بوده است.
اكنون 900 شهر در دولت یازدهم به نسل سوم تلفن همراه تجهیز شده است و همه شهرهای كشور بزودی به نسل سوم تلفن همراه تجهیز خواهند شد. در سال 1392 و ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید تنها چهار شهر دارای نسل سوم تلفن همراه بودند.
تعداد شهرهای تجهیز شده به نسل چهارم تلفن همراه 742 شهر است، درحالی كه پیش از دولت یازدهم هیچ شهری در ایران دارای این نسل از تلفن همراه نبود.
اكنون توسعه شبكه فیبرنوری با رشدی 30درصدی از رقم 51 هزار و 497 كیلومتری ابتدای این دولت به رقم 65 هزار كیلومتر رسیده است.
تلاش برای افزایش پوشش دهی تلفن همراه در دولت یازدهم به جدیت دنبال شد به گونه ای كه همان اوایل كار دولت طرح استفاده متقابل از شبكه های تلفن همراه (رومینگ ملی) اجرا شد و بعد از آن نیز با هدف افزایش رضایت كاربران تلفن همراه طرح ملی جابجایی اپراتور تلفن همراه بدون نیازبه تغییر شماره (ترابرد پذیری) به مرحله اجرا درآمد.
تلاش برای كاهش شكاف دیجیتالی در دولت یازدهم به عنوان یك سیاست اصلی دنبال شد، به گونه ای كه اكنون بیش از 27 هزار روستای كشور به شبكه اینترنت پرسرعت متصل شده اند و می توانند علاوه بر دریافت ارتباطی سریع و خوب، هرنوع خدمتی را كه نیاز دارند از این طریق به دست آورند.
در كنار رشد زیرساخت های آی.سی.تی اكنون شاهد بروز و ظهور كسب و كارهایی مبتنی براین فناوری ها هستیم چیزی كه سابقه ای در كشور از آن وجود نداشت ، اما اكنون و با فراهم شدن زیرساخت ها روز به روز شاهد رونق كسب و كارهای دیجیتالی و به دنبال آن رشد اشتغال در این بستر هستیم .
وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات بیست و هفتم تیرماه امسال و در مراسم بهره برداری از پروژه های یك شركت خصوصی فعال در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در باره توسعه زیرساخت ها گفت:وظیفه‌ دولت فراهم كردن زیرساخت ها با كیفیت و قیمت مناسب است.

**كلام آخر
فردا سه شنبه 10مردادماه فاز نخست دولت الكترونیك با 200خدمت از سازمان های مختلف رونمایی می شود. انتظار می رود پس از راه اندازی این مرحله از طرح مردم شاهد كاهش بروكراسی اداری باشند و دیگر برای دریافت یك خدمت دولتی ناگزیر نباشند روزها در اداره های دولتی وقت خود را صرف كنند تا امضای مقام مربوط را بگیرند.
مردم انتظار دارند با رونمایی از این فاز دولت الكترونیك دیگر ناگزیر نباشند برای تسریع در كاركوچك خود متوسل به كارچاق كن هایی باشند كه برای راه انداختن كاری هزینه هایی گاه بیش از حد توان از مراجعه كننده را طلب می كنند.
این اكنون می تواند یك مطالبه ملی باشد كه دولت الكترونیك چه گشایشی در امور اداری مردم ایجاد خواهد كرد.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام*2078*1561** گزارش :محمد مهدی بهرامی *انتشار:مژگان توانا
۰ نفر