۱۴ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۳۸
کد خبر: 82621351
T T
۰ نفر

14 هزار كشته طی یكسال اخیر در افغانستان

۱۴ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۳۸
کد خبر: 82621351
14 هزار كشته طی یكسال اخیر در افغانستان

كابل - ایرنا - نزدیك به 14 هزار تن در یك سال گذشته در افغانستان كشته شده اند و 10 هزارو 489 تن دیگر در یكهزارو 932 حمله زخمی شده اند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری «پژواك» افغانستان روز شنبه گزارش داد كه این آمار بر اساس گزارش های منتشره این خبرگزاری در 932 حمله به دست آمده است.
بر اساس این گزاش در یك سال گذشته، 13 هزارو 997 تن كشته شده اند كه بیشترین تلفات در درگیری های رویارو، حملات هوائی و حمله های انتحاری وارد شده است.
پژواك افزوده است كه از هر 14 تن، 8 تن در درگیرهای رو درو، 3 تن در حمله هوائی و 2 تن دیگر در حملات انتحاری و 1 تن نیز در انفجار و حملات هدفمند، جان باخته اند.
در این گزارش افزوده شده كه از هر 19 حمله در این كشور 8 حمله مستقیم، 4 حمله برای قتل های هدفمند، 3 حمله هوائی و انفجاری و یك حمله نیز انتحاری بوده است.
این گزارش آورده است كه از مجموع یكهزارو 932 حمله، 329 حمله در «ننگرهار»، 167 حمله در «فاریاب»، 152 حمله در «هلمند»، 146 حمله در «قندهار»، 81 حمله در «فراه» و 73 حمله در كابل صورت گرفته است.
بر اساس این گزارش، استان های «غور»، «میدان وردك»، «سمنگان»، «بادغیس»، «نورتان» و «بامیان»، كمترین حوادث و حملات را به خود اختصاص داده اند.
در این گزارش آمده است كه در 12 ماه گذشته در استان های «پنجشیر» و «دایكندی» هیچ گزارشی از حمله و انفجار مخابره نشده است.
این گزارش حاكی است كه كارشناسان افغان، شدت حملات در استان های مختلف افغانستان را منوط به میزان حضور تروریست ها و كشت و تولید مواد مخدر دانسته اند.
«عبدالواحد طاقت» ژنرال بازنشسته افغان گفته است كه شدت حملات و تلفات در كابل بستگی به اهمیت سیاسی این شهر برای مخالفان مسلح و تروریست ها دارد تا به جهانیان نشان دهند كه آنان قدرتمند هستند و حتی پایتخت كشور را نیز می توانند هدف حمله قرار دهند.
«دولت وزیري» سخنگوي وزارت دفاع افغانستان در باره عوامل ازدیاد حملات در برخی از استان ها بر این باور است كه موقعیت استان ها نیز در این باره نقش دارد و تروریست ها در استان های مرزی كه می توانند به آسانی تجهیزات و مواد منفجره بدست آورند، حملات بیشتری انجام می دهند و استان های ننگرهار و هلمند، مصداق این ادعا هستند.
در این گزارش آمده است كه این تلفات شامل نظامیان و غیرنظامیان است، اما پژواك نتوانسته است كه آنها را تفكیك ساخته و مشخص سازد كه نیروهای دولتی و مخالفان مسلح چه سهمی از این تلفات را به خود اختصاص داده اند.
آساق*291*1610