۱۴ مرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۱۹
کد خبر: 82621530
T T
۰ نفر

افزایش 1میلیارد مترمكعبی آب دریاچه ارومیه

۱۴ مرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۱۹
کد خبر: 82621530
افزایش 1میلیارد مترمكعبی آب دریاچه ارومیه

كرج- ایرنا- مدیركل دفتر مشاركت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، مدارس طبیعت را برگ برنده دولت یازدهم دانست و گفت: میزان آب دریاچه ارومیه از نیم میلیارد مترمكعب به 1.5 میلیارد مترمكعب رسیده است اما هنوز هم نیاز به كار بیشتر داریم.

به گزارش ایرنا، محمد درویش روز شنبه در آیین گشایش یازدهمین نمایشگاه ملی عكس مدرسه طبیعت كه در نگارخانه حوزه هنری استان البرز برگزار شد، افزود: با ایجاد مدارس طبیعت برای نخستین بار كاری می كنیم كه دولت های آینده جواب ندهند ولی آیندگان از ما به خاطر این حركت قدردانی كنند.
وی به وضعیت موجود محیط زیست كشور اشاره كرد و اظهار داشت: اكنون حدود نیم میلیون نفر متخصص محیط زیست در كشور داریم ولی آیا وضعیت محیط زیست بهتری به دست آورده ایم؟
وی گفت: بیش از 60 درصد تالاب های كشور در فهرست مونتراس هستند و اكنون اثری از آن ها باقی نمانده است و فقط در كاغذها عكس آنان و نام آن ها را می بینیم.
وی با بیان اینكه روز گذشته میزان آب دریاچه ارومیه به 1.5 میلیارد مترمكعب رسیده بود، اظهار داشت: اكنون این دریاچه در شرایط خوبتری نسبت به گذشته قرار گرفته كه از نیم میلیارد مترمكعب به 1.5 میلیارد مترمكعب رسیده است. دریاچه بختگان وضعیت بدتر از آن دارد.
درویش ادامه داد: اكنون تالاب های كشور ما وضعیتی اسفناك دارند و به چشمه ای برای تولید گرد و غبار تبدیل شده اند و شرایط فاجعه آمیز كشور ما در حدی است كه 4 میلیون اصله شمشاد در طول یك دهه اخیر در هیركانی و 18 میلیون اصله درخت بلوط در زاگرس خشك شده اند و چرا این فارغ التحصیلان محیط زیست و منابع طبیعی نتوانسته اند برای آنان كاری كنند؟

**نسل فارغ التحصیل نظام آموزش و پرورش عاشق محیط زیست نیست
وی با بیان اینكه با وجود این وضعیت كشور یك جای كار می لنگد، گفت: برای ترمیم این بخش كار درصدد ایجاد مدارس محیط زیست برآمدیم كه تاكنون 50 مدرسه محیط زیست در كشور راه اندازی شده اند.
مدیركل دفتر مشاركت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست كشور افزود: نسلی كه از نظام آموزش و پرورش ما فارغ التحصیل می شوند نتوانسته اند عاشق سرزمین و محیط زیست كشورشان شوند و تلاش كرده اند بر منیت ها تاكید كنند ولی مدارس محیط زیست آمده اند كه رقابت ها و آموزش مستقیم را حذف كنند.
وی ادامه داد: ما در كشور مشكل آموزش و متخصص نداریم بلكه مشكل افرادی را داریم كه در این مملكت عاشق كشور و سرزمین شان باشند و به خاطر مصلحت های ملی از مصلحت های سیاسی، بخشی و قومی بگذرند.
درویش گفت: كسانی كه از آغاز راه به ما برای تاسیس مدارس طبیعت كمك می كنند باید بدانند چشم میلیون ها ایرانی به رفتار آن هاست و آنان باید بدانند كه می خواهند نسلی را پرورش دهند كه عاشق كشورشان باشد و ما در این زمینه به شدت سختگیر هستیم زیرا ما می دانیم كه هر گونه تعللی امكان هیچ جبرانی ندارد.
وی اضافه كرد: ما آخرین نسلی هستیم كه می تونیم در كنار دریاچه ارومیه و در زیستگاه یوزپلنگ ایرانی عكس بیاندازیم و آن ها را ببینیم و با روند منفی كه در كشور وجود دارد دیگر زیستگاهی به نام شیر ایرانی وجود ندارد.
وی افزود: نسل امروز بسیار راهبردی و كلیدی است و اگر به وظایف خود واقف باشد می تواند جلوی خیلی از این خطرات را بگیرد در غیر اینصورت مشكل جدی خواهیم داشت.
درویش یكی اقدامات اساسی برای جلوگیری از بروز چنین خطراتی را عدم اجرای بسیاری از طرح ها همچون انتقال آب دانست و گفت: بسیاری از افراد به اجرای این طرح ها اعتراض دارند ولی خودشان طرح هایی دیگر را اجرا می كنند كه بسیاری از ملاحظات ملی را فدای ملاحظات قومی و قبیله ای می كنند.

**افزایش 25 درصدی ضریب یادگیری در مدارس طبیعت و محیط زیست
مدیر كل دفتر مشاركت های سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینكه مدارس طبیعت رده سنی 3 تا 12 سال را پوشش می دهد، اظهار كرد: دوست داران طبیعت و مردم باید تلاش كنند و از این مكتب حمایت كنند و بگذارند تا پوست بیاندازد تا حاصل این ماجرا پرورش ایرانیانی باشد كه در پیشگاهشان نه هیچ گیاهی علف هرز به حساب می آید و نه هیچ جانداری جاندار زیانكار است.
وی ضمن یادآوری این موضوع كه ایران نخستین كشور منطقه است كه اقدام به تاسیس مدارس طبیعت كرده است، خاطرنشان كرد: تاسیس و توسعه مدارس طبیعت در راستای سند چشم انداز 20 ساله كشور است و می تواند منجر به ایجاد یك میلیون و نیم شغل در كشور شود.
درویش تاكید كرد: سرمایه گذاری برای مدارس طبیعت توسط مردم و بخش خصوصی صورت می پذیرد و از این رو كشور از سرمایه گذاری حدود 990 میلیارد تومان معاف می شود.
وی گفت: در مدارس طبیعت 25 درصد ضریب یادگیری افزایش و 40 درصد ضریب بیش فعالی در كودكان كاهش می یابد
مدیر كل دفتر مشاركت های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مدارس طبیعت به كودكان كسب و كاری سبز می آموزد كه نه تنها آلودگی ایجاد نمی كند، نه تنها باعث نمی شود كه چاه های غیر مجاز حفر كنیم، بلكه منجر به پرورش نسلی می شود كه خود حافظ شایسته سرزمینش است.
وی افزود: مدارس طبیعت فقط به محیط زیست كمك نمی كند بلكه شاهد كاهش ناهنجاری ها و نزاع ها در جامعه خواهیم بود و ما دانشمندان كوچك نمی خواهیم بلكه انسان های بزرگی می خواهیم كه در پای مصالح كشور از بزرگترین چیزهایشان بگذرند.
درویش بیان داشت: بر اساس گزارش فائو (سازمان خواروبار و كشاورزی ملل متحد) تا سال 2025 نیمی از سفره های آب زیرزمینی در كشورهای در حال توسعه در جنوب و 18 درصد در كشورهای شمال نابود می شود.
وی با اشاره به قرار گرفتن ایران در منطقه خشك و كم آب خاورمیانه افزود: این منطقه یكی از حساس ترین مناطق نسبت به بیابان زایی است و در صورت تخریب امكان بازیابی آن وجود ندارد.
وی تصریح كرد: اكنون به عدد 140 برابری نشست استاندارد زمین رسیده ایم كه نشان دهنده رسیدن به بزرگترین بحران ها است به طوریكه در نزدیكی تهران و دشت شهریار فرونشست زمین به 36 سانتی متر و 90 برابر شرایط بحرانی است و در بوئین زهرا نیز تاغ زارها خشك شده اند و در جنوب تهران نیز تمام رودخانه های حوزه دریاچه نمك خشك شده اند.
درویش بیان داشت: باید نسلی را پرورش دهیم كه نیاز نباشد در خصوص بدهیات به آن ها توضیح دهیم و برای همین محیط زیست تلاش می كند كه با كمك جوانان علاقمند به كشور مدارس طبیعت با شتاب بیشتری رشد پیدا كند.

**هر 5 دانش آموز، یك تسهیل گر
وی گفت: با راه اندازی این مدارس برای هر 5 دانش آموز یك تسهیلگر خواهیم داشت یعنی 8 میلیون و 600 هزار ایرانی می تواند از معبر مدارس طبیعت عبور كند و یك و نیم میلیون شغل می توانیم ایجاد كنیم و حاصل آن پرورش نسلی است كه عاشقانه نسل و طبیعتش را دوست دارد.
مدیركل دفتر مشاركت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست كشور ادامه داد: برای هر یك میلیون شغل 770 میلیارد تومان سرمایه گذاری می كنیم و هر كسی در هرمسئولیتی كه هست كمك كند كه این اتفاق بهتر رخ دهد.

**كرج نیازمند هزار مدرسه طبیعت
وی با بیان اینكه در كرج یك مدرسه طبیعت وجود دارد، گفت: كلانشهر كرج نیازمند یك هزار مدرسه طبیعت است و امیدواریم كرج گام های جدی تری با كمك منابع طبیعی، محیط زیست، استانداری، امور آب و شهرداری بردارد.
وی افزود: محیط زیست به تمام كسانی كه اقدام به راه اندازی مدارس طبیعت كنند 100 میلیون تومان وام با بازپرداخت 60 ماهه و سود 4 درصد پرداخت می كند.
درویش بیان داشت: همچنین این مدارس فرصتی برای خیرین مدرسه ساز است كه به این حوزه كمك كنند و برای این منظور نیاز به همراهی بانك های كشور داریم.
مجموعه نمایشگاهی ملی عكس مدرسه طبیعت توسط هنرمند عكاس محیط زیست 'پوریا قلیچ خانی' راه اندازی شده است.
6156/1535 خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده:داریوش غفاری
۰ نفر