يونس سخاوت روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگي ايرنا اظهار داشت: علاوه بر ابعاد حرفه اي كه در توليد بازي هاي رايانه اي مطرح است، هميشه دنبال آن بوديم تا بحث پژوهشي و علمي آن نيز توسعه يابد، چون اگر تنها بحث فني مطرح باشد چالش هايي براي صنعت بازي سازي ما به وجود خواهد آمد.
وي گفت: اگر بحث تحقيق و پژوهش مطرح نباشد، صنعت گيم تا جايي رو به جلو حركت مي كند اما بدون شك موانعي پيش روي فعالان اين صنعت قرار خواهد گرفت.
سخاوت ادامه داد: كنفرانس هايي مثل دايرك مي توانند از يكسو ما را به هدف هموار كردن مشكلات صنعت گيم سوق دهد و از سوي ديگر مي تواند فرهنگ بازي سازي را در جامعه نهادينه بياندازد.
معاون دانشكده چند رسانه اي اظهار كرد: دانشگاه تبريز تنها دانشگاهي است كه در مقطع ارشد اقدام به جذب دانشجو كرده است و امسال دومين سال است آن است. من فكر مي كنم اين كار بايد نهادينه شود و در ديگر دانشگاه ها نيز رواج پيدا كند.
وي افزود: تجربه نشان داده است كه استقبال خوبي از مبحث تحقيق در زمينه بازي سازي صورت گرفته است،به عنوان مثال از كنفرانسي كه قبلا در دانشگاه اصفهان برگزار شد استقبال خوبي شد و دانشجويان و محققان زيادي در آن شركت كردند كه دانشگاه تبريز نيز نقش پرنگي در آن داشت.
سخاوت ادامه داد: متاسفانه در كشور ما دانشگاه هاي كمي به طور مستقيم در توليد بازي دست دارند و اين موضوع يكي از مشكلات صنعت بازي سازي ما است و ما بايد اين مانع را هرچه زودتر برطرف كنيم.
عضو هيات علمي دانشگاه هنرهاي اسلامي تبريز گفت: نبود نيروي متخصص در حوزه بازي سازي بسيار جدي است و در حال حاضر بيشتر كساني كه اقدام به ساخت بازي مي كنند فعاليت اصلي شان در حوزه ديگري است و متخصص در حوزه بازي هاي رايانه اي نيستند ما بايد در پرورش نيروي متخصص فعاليت بيشتري انجام دهيم و دانشگاه ها بازيگران اصلي اين هدف مي توانند باشند.
وي افزود: البته كمبود نيروي متخصص در اين صنعت تنها مربوط به كشور ما نيست و بسياري از كشورهاي فعال در اين حوزه با اين مانع روبرو هستند و برگزاري كنفرانس ها و گردهمايي ها نيز مي تواند نقش بسزايي براي تحقق اين هدف داشته باشد.
سخاوت اظهار كرد: يكي ديگر از مشكلات ما در صنعت بازي سازي كمبود ايده مناسب و خلاقانه است و برگزاري كنفرانس هاي مختلف و يا برگزاري نمايشگاه هايي مثل TGC مي تواند كمك به رفع اين مشكل كند و اين زمينه ايجاد شود تا هم ايده هاي خوبي به وجود آيد و هم سرمايه گذاران ايده هاي برتر را مورد حمايت خود قرار دهند.
عضو هيات علمي دانشگاه هنرهاي اسلامي تبريز افزود: اميدوارم در كنار رفع اين مشكلات در بحث قانونگذاري و جدي گرفته شدن كپي رايت نيز به جمع بندي مناسبي برسيم تا بازي سازان انگيزه براي توليد بازي هاي بهتر داشته باشند.
وي گفت: برگزاري كنفرانس هايي مثل دايرك و حتي كنفرانس هاي موازي آن نقش پررنگي در رفع موانع صنعت گيم دارد و اگر چنين گردهمايي هاي ادامه داشته باشد بدون شك صنعت بازي سازي ايران روزهاي درخشاني را در سال هاي آينده در پيش خواهد داشت.
امسال اولين دوره DGRC با عنوان «كنفرانس تحقيقات بازيهاي ديجيتال: گرايشها، فناوريها و كاربردها» با همكاري دانشگاه علم و صنعت برگزار ميشود و در محورهاي اصلي اقتصاد، مديريت و كسبوكار، ابعاد رفتاري و اجتماعي، گرافيك رايانهاي، هوش مصنوعي، جنبههاي فني، الگوريتمها و معماريها، پردازش، بازيهاي جدي و بازيوارسازي، تعاملپذيري و هنر و طراحي، دانش پايه نظري را از طريق پذيرش مقالات حائز صلاحيت، برگزاري پانلها، كارگاهها و برقراري ارتباط ميان پژوهشگران و صنعت بسط ميدهد.
اختتاميه اين كنفرانس در 2 آذر ماه در دانشگاه علم و صنعت و مهلت ارسال مقاله ها تا 20 شهريور ماه خواهد بود.
فراهنگ**9338**1823 خبرنگار:صديقه بهارلو** انتشار: طاهره نبي اللهي
عضو كميته علمي كنفرانس بازي هاي ديجيتال:
تحقيق در صنعت بازي هاي رايانه اي بايد جدي گرفته شود
۱۹ مرداد ۱۳۹۶، ۸:۴۱
کد خبر:
82626712
![تحقيق در صنعت بازي هاي رايانه اي بايد جدي گرفته شود تحقيق در صنعت بازي هاي رايانه اي بايد جدي گرفته شود](https://img9.irna.ir/old/Image/1396/13960519/82626712/N82626712-71796448.jpg)
تهران - ايرنا - عضو كميته علمي كنفرانس دايرك (تحقيقات بازيهاي ديجيتال) گفت: تحقيق در صنعت گيم بايد جدي گرفته شود، دانشگاه ها مي توانند نقش پر رنگ تري در توسعه صنعت بازي سازي رايانه اي كشور داشته باشند.