«سيدرضا نوراني» روز دوشنبه در گفتوگو اختصاصي با خبرنگار ايرنا افزود: با توجه به اينكه در سال اقتصاد مقاومتي توسعه توليد، صادرات، اشتغال و ارزآوري مورد تاكيد مقام معظم رهبري است بنابراين بايد تغييرات اساسي در بخش كشاورزي صورت گيرد.
وي اجراي طرح انتزاع را موفق ندانست و اظهارداشت: بخش بازرگاني ساليان طولاني در وزارت بازرگاني فعال بوده و با اجراي طرح انتزاع و واگذاري آن به وزارت جهاد كشاورزي اين مهم به خوبي هدايت نشد و داراي نقاط ضعف زيادي است كه انتظار مي رود توسط وزير جهاد كشاورزي دولت دوازدهم اين موضوع به خوبي هدايت شود.
وي تصريح كرد: در صورت انتخاب دوباره 'محمود حجتي' به سمت وزيرجهاد كشاورزي ،
انتظار مي رود در چهار سال دوم با مشاركت بيشتر تشكل هاي بخش خصوصي در پيشبرد اهداف توسعه اي توليد و صادرات گام برداريم تا جايگاه اصلي ايران در صادرات محصولات كشاورزي ارتقا يابد.
** تجارت ايران جاده يك طرفه را طي مي كند
نوراني اضافه كرد: در چهارسال گذشته پروتكل هاي تجاري ما در جاده اقتصاد دو طرفه به صورت يك طرفه و به ضرر كشور ما بوده به طور مثال ايران براي صادرات سيب درختي به پاكستان براي هر كانتينر 570 هزار روپيه ، به هندوستان بابت هركيلو 60 سنت و به روسيه حدود 30 تا 35 درصد تعرفه گمركي پرداخت مي كند اين درحاليست كه واردات ما از سه كشور مذكور متاسفانه با تعرفه چهار، پنج و در برخي موارد صفر درصد بوده است كه اين امر نشان مي دهد ايران در مبادلات تجاري خود جاده اي يك طرفه را طي مي كند.
وي پيشنهاد داد: براي داشتن طرح توسعه صادرات بايد سفارتخانه هاي ما در خارج از كشورها در بخش بازرگاني فعال شوند و در اقصي نقاط دنيا براي كالاهاي ايراني علاوه بر اقدامات بازاريابي، برگزاري همايش ها و نمايشگاه ها را داشته باشند.
به گفته رئيس اتحاديه صادر كنندگان ايران، نه اين كه ايران تنها محلي براي تجارت كشورهاي ديگر باشد به طور مثال با سرمازدگي سال 86 به باغ مركبات ريس جمهوري تركيه با 146 تاجر صادر كننده پرتقال وارد كشور ما شد و از رئيس جمهوري وقت واردات پرتقال از تركيه را خواستارشد
به گفته وي، همچنين سفارت پاكستان با رايزني توانست با تبليغات در ايران مردم را به مصرف نارنگي كينو پاكستان دعوت كند.
وي ادامه داد: آنچه مشخص است اگر روند صادرات ايران به شكل فعلي ادامه پيدا كند ما هرگز به يك كشور صادر كننده تبديل نمي شويم.
وي از دولت دوازدهم خواست تا شرايط را براي رشد توليد و صادرات بخش كشاورزي بيش از پيش فراهم كند.
اقتصام**9186 خبرنگار: هما همت خواه*انتشار: مرضيه فاتحي
رئيس اتحاديه صادركنندگان در گفت و گو با ايرنا:
توسعه صادرات در گرو چانه زني و فعاليت هاي بازرگاني سفارتخانه هاي ايران است
۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۴۰
کد خبر:
82631014
تهران - ايرنا - رئيس اتحاديه صادركنندگان محصولات كشاورزي با بيان اينكه ساختار صادراتي كشورما تغيير چنداني درچند سال اخيرنكرده است ، گفت: به طور قطع در دولت دوازدهم رشد توليد و صادرات محصولات كشاورزي ما نيازمند تغييرات اساسي و فعاليت بازرگاني سفارتخانه ها است.