۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۳۵
کد خبر: 82631219
T T
۰ نفر
توسعه راه هاي هوايي سبب افزايش بهره وري در حوزه هوانوردي كشور شد

بيرجند - ايرنا - رئيس هيات مديره و مدير عامل شركت فرودگاه ها و ناوبري هواپيمايي ايران از افزايش بهره وري در حوزه هوانوردي كشور خبر داد و گفت: توسعه زيرساخت ها، افزايش ناوگان هوايي، گسترش و كوتاه شدن راه هاي هوايي، سبب افزايش بهره وري در اين حوزه شد.

رحمت الله مه آبادي روز دوشنبه در حاشيه بازديد از فرودگاه بين المللي بيرجند در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به وضعيت هوانوردي كشور در تيرماه امسال، افزود: بسياري از فرودگاه ها در اين مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 100 درصدي، 75 درصدي، 50 درصدي و نيز فرودگاه هاي بزرگ افزايش هشت درصدي را در حوزه بهره ورري هوانوردي داشتند.
وي با بيان اينكه در مجموع شاهد افزايش بهره وري در حوزه هوانوردي كشور هستيم، اضافه كرد: با مديريت مشكلات و برنامه ريزي هاي راه و شهرسازي، در آينده وضعيت حوزه هوانوردي بهتر از اين خواهد شد.
وي با اشاره به موقعيت خراسان جنوبي در تراز ملي در حوزه ناوبري، عنوان كرد: فرودگاه بين المللي خراسان جنوبي يكي از پايگاه هاي مهم هوانوردي و از نظر ناوبري هوايي يكي از نقاط استراتژيك كشور است.
به گزارش ايرنا، مه آبادي با بيان اينكه پوشش راهداري شرق كشور مستقر در شهرستان طبس از اهميت زيادي برخوردار است، گفت: همچنين هشت راه مهم بين المللي كشور از خراسان جنوبي عبور مي كند.

** حمل و نقل هوايي خراسان جنوبي نيازمند توجه دولت و نظام
وي عنوان كرد: خراسان جنوبي يكي از استان هاي كم برخوردار در ارتباط با حمل و نقل هوايي است كه بايد بيشتر مورد توجه نظام جمهوري اسلامي و دولت واقع شود.
وي يادآور شد: در اين استان در دولت تدبير و اميد بيش از 59 پروژه در حوزه فرودگاه اجرا شد و نيز طرح هاي توسعه اي زيادي در دستور كار قرار دارد.
مديرعامل شركت فرودگاه ها و ناوبري هواپيمايي ايران با بيان اينكه در حوزه ناوبري هوايي يا هوانوردي وضعيت بسيار خوب است،افزود: چه در حوزه ارتباطي و چه كمك ناوبري وضعيت فرودگاه بيرجند مناسب است، براي خريد آيلس فرودگاه برنامه ريزي هاي لازم صورت گرفته است.
مه آبادي گفت: فرودگاه بين المللي بيرجند جزو فرودگاه هاي تكميل به لحاظ سامانه هاي هوانوردي و كمك ناوبري محسوب خواهد شد و هيچ برنامه توسعه اي نياز نيست انجام شود.
وي افزود: در اين راستا به دنبال بهبود كيفيت و كمك به كاهش تاخيرها و ابطال ها به دليل موقعيت جوي هستيم، زيرساخت هاي مورد نياز در منطقه، نشست و برخواست هواپيما و حركت آن در عوامل ميدان پروازي تكميل است و هيچ كاري در اين حوزه وجود ندارد.
وي تكميل و توسعه زيرساخت ترمينال فرودگاه بيرجند را از جمله اولويت هاي كاري اين شركت دانست و بيان كرد: در برنامه جاري قرار است 2 هزار و 500 متر به ظرفيت ترمينال افزوده شود.
اين مسئول اعتبار مورد نياز براي تكميل و توسعه ترمينال فرودگاه بيرجند را حدود 200 ميليارد ريال عنوان كرد و گفت: اقدامات اوليه در دست طراحي است اميدواريم با حمايت استاندار و وزارت راه و شهرسازي به زودي عمليات اجرايي آن آغاز شود.

** توسعه زيرساخت هاي فرودگاه بيرجند نيازمند 400 ميليارد ريال بودجه
وي بيان كرد: اگر طرح توسعه ترمينال و سيستم آيلس فرودگاه بيرجند اجرا شود حدود 400 ميليارد ريال سرمايه گذاري جديد لازم است و در اين صورت فرودگاه بيرجند نياز به كار خاصي نخواهد داشت.
مديرعامل شركت فرودگاه ها و ناوبري هواپيمايي ايران عنوان كرد: طبيعتا بخشي از توسعه پروازها به تكميل زيرساخت ها برمي گردد، برنامه هاي نوسازي ناوگان و افزايش پروازها فرصتي ايجاد مي كند تا در آينده به تدريج پروازهاي خراسان جنوبي نيز افزايش يابد.
مه آبادي گفت: استاندار خراسان جنوبي پيگير افزايش پروازها در اين استان است كه اميدواريم به زودي محقق شود.
وي افزود: در حوزه هوانوردي، خراسان جنوبي جزو استان هايي است كه براي توسعه فرودگاه هاي آن تمركز شده است، در طبس اقدامات خوبي انجام شده و برنامه هايي نيز اجرا خواهد شد.

** عمر بالاي ناوگان هوايي عامل تاخير و بي نظمي در پروازها
وي اظهار كرد: بخشي از تاخير و بي نظمي در پروازها به دليل عمر بالاي ناوگان هوايي كشور است در اين زمينه دولت بر توسعه ناوگان با رويكرد نوسازي آن تمركز كرده است.
وي يادآور شد: در حال حاضر اعزام زائران حج تمتع به عربستان از طريق شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران در حال انجام است و بايد از همكاراني كه اين حجم عمليات گسترده را مديريت مي كنند، قدرداني كرد.
وي در ادامه در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران مبني بر تاخير پرواز عتبات عاليات و سرگرداني 48 ساعته، 160 زائر خراسان جنوبي در فرودگاه هاي بيرجند و زاهدان گفت: موضوع بايد از سازمان هواپيمايي كشور مورد بررسي قرار گيرد.
پرواز زائران خراسان جنوبي به عتبات عاليات قرار بود شامگاه شنبه 21 مرداد ماه جاري توسط شركت هواپيمايي العراقيه از فرودگاه بيرجند به مقصد بغداد انجام شود كه با تاخير 48 ساعته، هنوز زائران بعد از انتقال از فرودگاه بيرجند به زاهدان، تعيين تكليف نشده و سرگردانند.
7557*6054* خبرنگار- رقيه محمدي* انتشاردهنده- مريم پنجابي*