۲۹ مرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۳۹
کد خبر: 82637599
T T
۰ نفر

بازديد سرپرست حجاج ايراني از عرفات، مشعر و منا

۲۹ مرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۳۹
کد خبر: 82637599
بازديد سرپرست حجاج ايراني از عرفات، مشعر و منا

تهران- ايرنا- نماينده ولي فقيه درامورحج و زيارت با حضور درعرفات، مشعر و منا از روند آماده سازي چادرها و اماكن محل استقرار زائرين ايراني در ايام تشريق بازديد كرد.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا از پايگاه اطلاع رساني حج، در اين بازديد كه چند تن از مسئولان سازمان حج و زيارت و بعثه رهبرمعظم انقلاب حجت الاسلام و المسلمين سيدعلي قاضي عسكر را همراهي مي كردند، نماينده ولي فقيه در چادر بعثه مقام معظم رهبري و چند چادر محل استقرار زائران ايراني در سرزمين عرفات حضور يافت و با توضيحات غلامرضا رضايي مسئول دفتر نمايندگي سازمان حج و زيارت در عربستان از تسهيلات فراهم شده و نحوه ارائه خدمات حمل ونقل و تغذيه به حجاج كشورمان مطلع شد.
سرپرست حجاج ايراني همچنين به مشعر و منا رفت و از محل اسكان زائران ايراني در اين دو سرزمين بازديد كرد.
وي برلزوم مديريت و هماهنگي هرچه بيشتر مديران و روحانيون كاروان ها با برنامه ريزي هاي صورت گرفته براي اقامت زائران در عرفات، انتقال و اقامت در مشعر و منا و رفتن به رمي جمرات در روزهاي دهم، يازدهم و دوازدهم ذي الحجه تاكيد كرد.
قاضي عسكر در اشيه اين بازديد درگفت و گو با خبرنگاران شرايط فراهم شده در سرزمين عرفات را نسبت به سال هاي گذشته متفاوت و مطلوب توصيف كرد و افزود: عرفات اوج حج است و تسهيلاتي فراهم شده تا زائر بتواند از طريق عبادت بيشترين بهره را از حضور در اين سرزمين مقدس ببرد.
وي با اشاره به اينكه درسال هاي گذشته بارندگي و طوفان در اين سرزمين مشكلاتي را ايجاد مي كرد، گفت: با طرح پياده شده اميدواريم شاهد اينگونه مشكلات نباشيم، چادرهاي جديد نسوز و داراي ارتفاع بلند است و از ورود هواي گرم جلوگيري مي كند، كولرهاي گازي پر قدرت نصب شده در چادرها هم مي تواند فضاي مناسبي را ايجاد كند تا زائران در كنار هم دعاي عرفه را زمزمه و از مراسم هايي كه برگزار مي شود، بيشتر بهره برداري كنند.
نماينده ولي فقيه در امورحج و زيارت با بيان طرح هاي درحال اجرا درعربستان از قبيل مونو ريل، توسعه حرم و موارد مشابه ديگر گفت: اين گونه تحولات ايجاب مي كند كه براساس تجربيات گذشته عمل نكنيم و كارگزاران حج از طريق آموزش با برنامه ها و طرح هاي جديد عربستان آشنا شوند تا در حوزه حج و ايام تشريق مديريت قوي تري را شاهد باشيم.
وي بيان داشت: مكان مناسبي براي استقرار زائران ايراني در مشعر فراهم شده و در منا هم كولرهاي سلولزي در چادرهاي حجاج كشورمان نصب شده است تا زائران راحت تر باشند. همچنين براي ارائه خدمات درماني درمانگاه و كادر پزشكي پيش بيني شده و تعداد سرويس هاي بهداشتي نيز افزايش يافته است.
نماينده ولي فقيه ازتلاش بي وقفه و جدي چند ماه اخير كارگزاران حج و دفتر نمايندگي سازمان حج و زيارت در عربستان براي فراهم كردن تسهيلات و امكانات مناسب در ايام تشريق وكاهش هزينه ها در مقايسه با ساير كشورها تقدير كرد و گفت: با همكاري وزارت حج عربستان و موسسه مطوفين اميدواريم حج بهتري را براي زائران رقم بزنيم و حجاج با سهولت بيشتري به وظايف عبادي خود عمل كنند.
وي خطاب به زائران ايراني گفت: روزعرفه و صحراي عرفات بهترين زمان و مكان براي عبادت است و در روايت داريم كه امام زمان (عج) در اين سرزمين در كنار حجاج حضور دارند و اين بهترين فرصت براي دعاست.
سرپرست حجاج ايراني در پاسخ به سوالي به زائران ايراني توصيه كرد تا با توجه به گرمي هوا كمتر از چادرهاي خود خارج شوند و از رفتن به بالاي جبل الرحمه پرهيز كنند.
وي با اشاره به اينكه بيش از2هزار نفر از زائران ايراني بيش از80 سال سن دارند و بايد بيشترمراقبت شوند، اظهاركرد: شدت گرماي هوا ممكن است موجب بروز برخي بيماري هاي نهفته در زائران شود بنابراين حجاج با توجه به خدمات فراهم شده تلاش كنند از لحظه لحظه حضور در سرزمين استفغار و دعا بهره ببرند.
وي تصريح كرد: با وجودي كه خيلي ها تصور مي كردند امسال نمي توانند درحج حضور يابند ولي الان در مسجد الحرام و مسجد النبي بدون مشكل خاصي در حال عبادت و زيارت هستند و اميدواريم حضور زائران در عرفات، مشعر و منا نيز به خوبي انجام شود.
قاضي عسكر در پايان اين بازديد با توجه به فضاي فراهم شده در عرفات، مشعر و منا در برخي موارد توصيه هايي به مسئولان مربوطه ارائه كرد و گفت: زائر بايد در فضايي آرام ايام تشريق را بگذراند و كارگزاران حج نيز تلاش كنند كه از دغدغه هاي حجاج در اين ايام به ويژه در روز عيد قربان كاسته شود.
به گزارش ايرنا، تشريق، عنواني براي روزهاي ۱۱ تا ۱۳ ذيحجه است كه در اين روزها حج‌گزاران بخش مهمي از مناسك حج از جمله قرباني و رمي جمرات را انجام مي دهند. به همين دليل اين روزها در فرهنگ اسلامي، آداب و جايگاهي ويژه دارند و در برخي از منابع، از ايام تشريق به عنوان يكي از عيدهاي اسلامي ياد شده است.
گفتني است عمليات انتقال و اسكان 86 هزار 500 زائر ايراني از عصر روز هشتم ذي الحجه به سرزمين عرفات آغاز مي شود.
اجتمام**3229*1724*
تنظيم: حنانه شفيعي* انتشار: حسين فتح الهي
*آگاهي از آخرين اخبار اجتماعي و حوادث ايران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعي ايرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej
۰ نفر