۳۱ مرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۲۳
کد خبر: 82639908
T T
۰ نفر
قابليت هاي خراسان رضوي براي ژئوتوريسم و گردشگري معدني

مشهد- ايرنا- معاون اجرايي اداره كل زمين شناسي و اكتشافات معدني شمال شرق كشور گفت: خراسان رضوي با برخورداري از معادن و جاذبه هاي طبيعي منحصر به فرد، ظرفيت مطلوب براي رونق ژئوتوريسم و گردشگري معدني دارد كه مي تواند در رونق اقتصاد و اشتغال نقش بسزا ايفا كند.

جعفر ركني روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: حمايت از توسعه پايدار و اشتغال زايي از اهميت ويژه اي برخوردار است كه بخشي از آن را مي توان با شناخت جاذبه هاي طبيعي و پديده هاي ژئومورفولوژيكي در صنعت توريسم محقق كرد.
وي اظهار كرد: پرداختن به حوزه هاي جديد گردشگري از قبيل گردشگري زمين و چشم اندازهاي مورفولوژيكي و جاذبه هاي دست ساز انسان در اعماق زمين كه به دنبال كشف و استخراج مواد معدني ايجاد شده است، از اهميت مضاعف برخوردار مي باشد.
وي گفت: تنوع در جاذبه هاي گردشگري حائز اهميت است و منطقه شمال شرق كشور به ويژه شهرستان مشهد كه قطب گردشگري كشور محسوب مي شود، توان بسيار در حوزه هاي مختلف گردشگري زيارت، سلامت، كوهپيمايي و ژئوتوريسم دارد.
اين كارشناس حوزه زمين شناسي افزود: برخي جاذبه‌ هاي گردشگري را مي توان حاصل فعاليت هاي انساني دانست و گردشگري معدني نقطه اتصال گردشگري انساني و طبيعي است زيرا انسان با تغييراتي كه در محيط طبيعي و در قالب استخراج از معادن داده است چشم اندازي جديد و بديع خلق كرده كه براي بازديد گردشگران مي تواند از جذاب ترين و ناب ترين تجربه ها باشد.
وي اظهار كرد: معرفي و توسعه زيرساخت هاي جذب گردشگري در مناطق هدف به ويژه براي علاقه مندان به طبيعت مي تواند ماندگاري گردشگر را در اين مناطق افزايش داده و منبع درآمد براي كشور باشد.
وي ادامه داد: در مناطق مختلف خراسان رضوي ويژگي هاي توپوگرافيك و ژئومورفيك بسيار وجود دارد كه همراه با ساير عناصر و عوامل طبيعي مانند شرايط اقليمي چنانچه زيرساخت لازم براي آن فراهم شود مي تواند بخشي از گردشگراني را كه از كشورها و شهرهاي ديگر به مشهد مسافرت مي كنند به سوي خود جذب كند.
ركني گفت: منطقه كلات نادري در استان خراسان رضوي شامل چشم اندازهاي طبيعي و مورفولوژيكي فراوان است كه توانايي جذب گردشگر و ايجاد يك ژئو پارك طبيعي را دارد.
وي افزود: پديده هاي زيبا و ارزشمند كه در گستره كوه هاي بينالود و ارتفاعات هزار مسجد وجود دارد با توجه به توان بسيار شهرستان هاي مشهد و نيشابور در بخش شمالي و جنوبي رشته كوه بينالود و مسير پرتردد مسافران شمال كشور در جنوب ارتفاعات هزار مسجد مي تواند جذابيت ديگري در بخش ژئوتوريسم باشد.
وي اظهار كرد: معادن متروك كه سنگ‌ ها و كاني هاي قيمتي آن استخراج شده مي تواند به عنوان يك جاذبه و يك منبع درآمد باشد به طوري كه برخي كشورها با پيوند دادن صنعت گردشگري و صنعت معدن توانسته اند در زمينه كاهش فقر در مناطق كم برخوردار گام هاي مثبتي بردارند.
وي ادامه داد: معدن فيروزه نيشابور در شمال شرق كشور يكي از معادن قديمي است كه تمام مراحل از استخراج تا فرآوري فيروزه در آن منطقه انجام مي شود و در صورت كسب مجوزهاي لازم و ايجاد زيرساخت هاي مورد نياز مي‌ توان از تونل هاي متروك اكتشاف و بهره برداري شده آن استفاده مطلوب در زمينه جذب گردشگر به عمل آورد.
ركني گفت: معدن سنگ نمك عمارلو در نيشابور، ژئوسايت معدني مسير تربت حيدريه به بايگ شامل معادن طلاي زرمهر، بازالت هاي منشوري، كائولن سرسپيدار و معدن زغال سنگ گل بانو در آق دربند از ديگر معادن داراي ظرفيت براي جذب گردشگر در اين استان است.
وي افزود: در مجموع از ساير معادن متروكه كه هم اكنون بسياري از آنها معضلي براي محيط زيست به شمار مي آيند مي توان در صورت تبديل شدن به يك قابليت گردشگري، درآمد براي ساكنان روستاهاي مجاور ايجاد كرد.
وي اظهار كرد: راه اندازي سفرهاي ژئوتوريستي براي بازديد از معادن شدادي و اكتشاف شده و همچنين معادن در حال كار نيز مي تواند بخشي از اين نوع جاذبه ها باشد و همه اين قلمروهاي جديد با ساماندهي گردشگران مي تواند در كاهش فقر مناطق دورافتاده و كسب درآمد و اشتغال زايي مؤثر و مفيد واقع شود.

* پارك موزه علوم زمين در مشهد
معاون اداره كل زمين شناسي و اكتشافات معدني منطقه شمال شرق كشور گفت: براي معرفي جاذبه‌ هاي زمين شناسي اين منطقه اطلس قابليت‌ هاي ژئوتوريستي استان در حال تهيه و موزه علوم زمين در مشهد در حال تكميل است.
وي افزود: موزه علوم زمين و پروژه در حال تكميل پارك موزه علوم زمين در اداره كل زمين شناسي و اكتشافات معدني شمال شرق دربرگيرنده زيباترين نمونه‌ هاي سنگ، كاني و فسيل از اقصي نقاط ايران است.
وي اظهار كرد: اين آثار با تلفيقي از نمونه ‌هاي ديگر نقاط جهان مجموعه اي منحصر به فرد را در شهر مقدس مشهد به وجود آورده تا بتواند در كنار ديگر پديده‌ هاي طبيعي و زمين شناسي منطقه شمال شرق كشور، امكان دسترسي آسان و نمايش مختلف جذابيت ‌هاي علم زمين شناسي براي دوستداران و گردشگران و محققان مختلف اين عرصه را فراهم آورد.
ركني گفت: نخستين پارك موزه علوم زمين كشور در زميني به مساحت 10 هزار مترمربع با زيربناي يكهزار و 750 مترمربع در مشهد 85 درصد پيشرفت فيزيكي دارد و با مساعدت ‌هاي معاونت هماهنگي امور عمراني استانداري خراسان رضوي و رئيس سازمان برنامه و بودجه استان اوايل سال جاري تامين اعتبار شده است.
وي افزود: پارك موزه علوم زمين در مشهد شامل محوطه‌ هاي تخصصي و فضاي مسقف است كه در محوطه‌ ها سه پارك تخصصي پيش بيني شده تا بازديدكنندگان در جريان كامل پديده ‌هاي زمين شناسي و معدني قرار گيرند.
وي ادامه داد: در فضاي مسقف اين موزه نيز جلوه ‌هاي زمين شناسي در تخصص هاي مختلف وجود دارد و در انتهاي اين فضا تونل شبيه سازي از معدن زغال سنگ قرار گرفته است.
وي اظهار كرد: دست اندركاران صنعت توريسم بايد با توجه به اين بخش و كمك و همراهي متخصصان رشته ‌هاي زمين شناسي و ژئومورفولوژي، در شناساندن پديده ‌هاي طبيعي به اقشار مختلف جامعه تلاش كنند.
ركني، اظهار اميدواري كرد، نخستين پارك موزه علوم زمين كشور طي نيمه دوم سال جاري در مشهد به بهره برداري برسد.
7489 / 6053 خبرنگار: ميترا عبداللهي ** انتشار دهنده: محمد حسين علي مقدم