۲ شهریور ۱۳۹۶، ۱۴:۱۶
کد خبر: 82642307
T T
۰ نفر
بندپی: رفع آسیب های اجتماعی در برنامه كوتاه مدت ممكن نیست

بیرجند - ایرنا - رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینكه آسیب های اجتماعی را در برنامه كوتاه مدت و یك شبه نمی توان حل كرد گفت: اگر بتوانیم شیب این آسیب ها را ملایم تر كنیم، اقدامات موثری در این زمینه انجام داده ایم.

انوشیروان محسنی بندپی روز پنجشنبه در آئین افتتاح طرح CBR (توانمندسازی مبتنی بر جامعه) شهری و مركز اورژانس اجتماعی شهرستان درمیان افزود: آسیب های اجتماعی نسبت به آسیب های جسمانی پیچیدگی خاصی دارند و برای كنترل و كاهش آسیب های اجتماعی همكاری همه دستگاه های متولی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
به گفته وی در برنامه ششم توسعه به حوزه سلامت اجتماعی توجه خاصی شده و این مهم نویدبخش اقدامات مناسب در حوزه بهزیستی است.
رئیس سازمان بهزیستی اظهار كرد: این سازمان با 22 هزار نیروی متخصص و حدود 30هزار مركز درمانی خود را در صف مقدم مقابله با آسیب های اجتماعی می داند.
وی گفت: رشد طلاق، اعتیاد، حاشیه نشینی و مفاسد اخلاقی از جمله مسائلی است كه دغدغه رهبری را به همراه داشته است و سبب شده رهبر معظم انقلاب در این مدت چهار بار مسئولان را در زمینه آسیب های اجتماعی به حضور پذیرش كنند.
محسنی بندپی، طلاق را یكی از آسیب های اجتماعی در جامعه دانست و افزود: در خراسان جنوبی پدیده طلاق امسال هشت درصد كاهش یافته است كه باید با برنامه و ارائه مشاوره به خانوادها این روند رو به كاهش ادامه یابد.
وی با اشاره به اینكه در چند سال گذشته اقدامات خوبی برای سلامت جسمی گروه های مختلف جامعه انجام شده است گفت: باید در كنار سلامت جسمی به سلامت روحی مردم نیز توجه شود و توجه نكردن به سلامت روانی، آسیب های اجتماعی زیادی را به دنبال دارد.
وی افزود: خدمات مراكز اورژانس اجتماعی در ارتباط با كودك آزاری، طلاق، همسرآزاری، سالمندآزاری و موارد خودكشی و سایر آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی است و با بهره گیری از توان و ظرفیت مراكز اورژانس اجتماعی می توان از وقوع بیش از چند هزار مورد خطرات جانی منجر به فوت در كشور جلوگیری كرد.
رئیس سازمان بهزیستی بیان كرد: ارتقای فعالیت و خدمات اورژانس اجتماعی با اهتمام و توجه جدی دولت تدبیر و امید نسبت به مسائل حوزه اجتماعی در دستور كار است.
وی همپنین اجباری شدن طرح غربالگری ژنتیك پیش از ازدواج را برای كاهش معلولیت ‌ها ضروری دانست و گفت: اجرای موفق این طرح در كشور از تولد 25 تا 30 هزار كودك معلول جلوگیری می كند.
محسنی بندپی اظهار كرد: طرح غربالگری ژنتیك پیش از ازدواج از راهبردهای اصلی سازمان بهزیستی است و هزینه غربالگری ژنتیك افراد محروم جامعه توسط بهزیستی پرداخت می شود.
وی گفت: همچنین پیشگیری از بروز و شیوع آسیب های اجتماعی و معلولیت و توسعه غربالگری برای كاهش ناشنوایی و تنبلی چشم از دیگر راهبردهای اساسی است كه سازمان بهزیستی در حال اجرای آنهاست.
وی عنوان كرد: طرح توانمندسازی مبتنی بر جامعه موسوم به طرح 'سی بی آر' از اولویت های مهم سازمان بهزیستی است و امروز طرح CBR شهری به صورت آزمایشی در شهرستان درمیان راه اندازی شد.
مركز اورژانس اجتماعی شهرستان درمیان و طرح توانمندسازی مبتنی بر جامعه همزمان با نخستین روز هفته دولت با حضور رئیس سازمان بهزیستی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسئولان در شهرستان مرزی درمیان افتتاح شد.
شهر اسدیه مركز شهرستان درمیان در 105 كیلومتری شرق بیرجند است. خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور ایران، 11 شهرستان دارد.
خبرنگار: حكیمه مصطفایی * انتشار: رسول محمدحسنی
7556*3028
۰ نفر