۴ شهریور ۱۳۹۶، ۱۳:۳۱
کد خبر: 82644015
T T
۰ نفر
حوادث طبیعی هر سال 10 هزار میلیارد تومان به كشور خسارت می زند

تهران-ایرنا-رئیس جمعیت هلال احمر گفت: حوادث طبیعی هر سال 10 هزار میلیارد تومان به كشور خسارت می زند و هفت درصد تولید ناخالص ملی نیز در حوادث ترافیكی نابود می شود.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، امیر محسن ضیایی، روز شنبه در نخستین جشنواره پیشگیری از سوانح و حوادث در رادیو سلامت افزود: اجرای جشنواره پیشگیری از حوادث و سوانح از سوی رادیو سلامت كار بزرگی است ما در برگزاری جشنواره با هم رقابت نداریم بلكه رفاقت داریم و این كار را به اهل آن كه رسانه است می سپاریم و از آن حمایت می كنیم.
وی گفت: برای پیشگیری از حوادث نیابد موازی كاری كنیم، پیشگیری از حوادث موضوع مهمی است كه كمتر به آن پرداخته ایم، افزایش تعداد ماموریت های هلال احمر یا اورژانس در حوادث به هیچ وجه قابل افتخار نیست مثل این است كه هر روز اعلام كنیم تعداد بیشتری را در بیمارستان بستری و درمان كرده ایم،مهم این است كه كاری كنیم كسی دچار حادثه و بیماری نشود.
ضیایی افزود: حوادث طبیعی و انسان ساز گاهی به هم تبدیل می شوند و گاهی نمی توان آنها را از هم تفكیك كرد، باید به هر دو حوزه توجه كنیم، مشكل اصلی كشور ما توسعه نامتوازن است و در حالی كه در برخی امور و شاخص ها جزو كشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه هستیم در برخی موارد از جمله تصادفات رانندگی جزو كشورهای توسعه نیافته و عقب مانده هستیم.
رئیس جمعیت هلال احمر گفت: رشد نامناسب شهرها، افزایش شهرنشینی، حوادث تروریستی، جنگ، فقر، جهل، آلودگی های زیست محیطی، تغییرات اقلیمی و اخیرا ریزگردها از جمله عواملی است كه حوادث و آسیب های ناشی از آن را در دنیا وافزایش داده است.
وی افزود: بسیاری از این عوامل در ایران متمركز است، مسئولان جامعه باید بیدار شوند و جامعه را هدایت كنند، باید مردم حساس شوند و قوانین مصوب برای كاهش عوامل خطر با جدیت اجرا شوند.
ضیایی افزود: با اجرای قوانین واقعا می توانیم مرگ های ناشی از تصادفات را در كشور به صفر برسانیم، راه حل آن این است كه توسعه نامتوازن در كشور به توسعه متوازن تبدیل شود، باید به توسعه سرمایه انسانی، افزایش اعتماد مردم و مسئولان و مردم با مردم و نیز آموزش همگانی و فرهنگ سازی نیز اهمیت دهیم.
وی گفت: آموزش و فرهنگ سازی به تنهایی كافی نیست و فقط یك چهارم عوامل خطر به آموزش مربوط است باید همراهی و همكاری همه دستگاه ها و نهادهای حاكمیتی را هم در كنار آموزش داشته باشیم و از روش های روزآمد استفاده كنیم و تربیت نیروهای آموزش دیده را نیز در دستور كار قرار دهیم.
نخستین جشنواره پیشگیری از سوانح و حوادث به همت رادیو سلامت در دو بخش تهیه مطلب و اینفوگرافی در باره حوادث طبیعی و انسان ساز برگزار می شود.
بر اساس تعریف این جشنواره حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله و حوادث انسان ساز شامل دو بخش حوادث عمدی مانند خودكشی و دیگركشی و حوادث غیر عمدی مانند حوادث ترافیكی و مسمومیت ها است.
علاقه مندان می توانند در بخش های مختلف شنیداری، دیداری و مكتوب قالب های psa، فیچر، مینی فیچر، مستند گزارشی مكتوب، داستانك و اینفوگرافی در این جشنواره شركت كنند.
برگزیدگان این جشنواره در مراسم پایانی كه 15 آذر ماه برگزار می شود، معرفی می شوند.
علاقه مندان به شركت در این جشنواره باید آثار خود را در بخش دیداری و شنیداری و مكتوب تا 30 آبان به پست الكترونیكی دبیرخانه جشنواره به نشانی radiosalamat@irib.ir ارسال كنند.
خبرنگار: افشین شاعری ** انتشار: مریم برزآبادی
اجتمام 3063 ** 1418
۰ نفر