۵ شهریور ۱۳۹۶، ۱۴:۴۱
کد خبر: 82645434
T T
۰ نفر
تلفن نابينايان، ايده برتر نخستين رويداد كسب و كار فناورانه كردستان

سنندج- ايرنا- ايده مخترع جوان كردستاني با عنوان تلفني براي نابينايان با خط بريل به عنوان ايده برتر نخستين رويداد كسب و كار فناورانه كردستان با عنوان 'نوآوردگاه كردستان' شناخته شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، سيده اسرا پاك نهاد مخترع جوان كردستاني دستگاهي اختراع كرده كه زمينه استفاده از تلفن همراه اندرويدي را براي نابينايان فراهم كرده و آنان را با دنياي بيرون بيشتر ارتباط مي دهد.
اين پژوهشگر جوان براي نخستين بار در سطح جهان تلفني را براي نابينايان طراحي كرده كه حالت اسمارت واچ (ساعت هوشمند) دارد و بر روي صفحه كليد اين دستنبند خط بريل گذاشته و نابينايان مي توانند به راحتي با بريل تايپ كرده و شماره گيري كنند.
وي در اين رابطه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: استفاده از اين دستبند هوشمند همچنين موجب حذف عصاي نابينايان مي شود و مي تواند تا 2 متر مانع عمودي و افقي را شناسايي كند.
پاك نهاد افزود: در مجموع اين گوشي اسمارت واچي (ساعت هوشمند) است كه در ايران توليد شده و GPS نيز بر روي آن نصب شده تا اگر فرد نابينا مسير را گم كرد به راحتي آن را پيدا كند.
اختراع اين مخترع جوان جزو 100 ايده برتر نمايشگاه بين المللي فناوري ربع رشيدي تبريز بوده و در نمايشگاه هفته پژوهش سال گذشته در تهران با حضور دكتر ميرزاده رونمايي شده است.
اين اختراع همچنين سال گذشته در مسابقات و نمايشگاه بين المللي تكنولوژي و ايده هاي نو مالزي پذيرفته شد.
اختراع اين مخترع جوان در ادامه موفقيت هاي خود در نخستين رويداد كسب و كار فناورانه استان كردستان با عنوان 'نوآوردگاه كردستان' كه به مدت چهار روز در سنندج برگزار شد و در ميان 16 تيم شركت كننده موفق به كسب مقام اول شد.
پاك نهاد در ادامه اظهار كرد: مسابقه و استارتاپ ايده و اختراعات زير نظر پارك علم و فناوري استانداري كردستان در طول چهار روز برگزار شد و 16 تيم به صورت جداگانه در اين پروسه شركت كردند.
وي افزود: در اين رويداد، بيش از 60 نفر از جوانان نخبه و فارغ التحصيلان دانشگاهي با نحوه تيم سازي، مدل هاي مختلف كسب و كار، طرح تجاري و نحوه ارائه ايده به گونه اي كه براي سرمايه گذاران جذاب باشد، آشنا شدند.
به گفته وي تيم دانشگاه آزاد سنندج با عنوان 'ريبين' به نمايندگي از مركز رشد اين واحد با ايده 'تلفني براي نابينايان با خط بريل' در اين مسابقه شركت و موفق به كسب رتبه اول شد.
اين مخترع جوان اظهار كرد: همچنين در اين مسابقات تيم 'ژينو' مقام دوم و 'دراگون و آبشان' به طور مشترك به مقام سوم دست يافتند و تيم 'كبكت' به عنوان جوانترين تيم اثرگذار اجتماعي، مورد تجليل قرار گرفتند كه از سوي پارك و حاميان مالي رويداد هدايايي به آنها اعطا شد.
ايده اسرا پاك نهاد در اين مسابقات برنده 18 ماه اينترنت شاتل، مبلغ 15 ميليون ريال و همچنين جذب سرمايه گذار به نام گروه 'شزان' براي ساخت و تجاري سازي دستگاه تلفن نابينايان با خط بريل شد.
**خبرنگار: افسانه گلباغي/**انتشار دهنده: اميد بهمني
7348/6108