نگرش منفی جامعه به توان نابینایان، آنان را در مساله ازدواج با مشكل روبرو می سازد

تهران - ایرنا - دبیر علمی همایش ملی جامعه بینا، شهروند نابینا گفت: نگرش منفی جامعه به توان نابینایان و كم بینایان و اینكه نابینایی را یك نقص می بینند، آنان را در مساله ازدواج با مشكل روبرو می سازد.

نرگس نیكخواه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یك فرد نابینا یا كم بینا هنگامی كه به سن ازدواج می رسد ، حتی اگر از تمام ویژگی های مثبت فردی و اجتماعی مانند اعتماد به نفس لازم، مدارج بالای تحصیلی، مسكن و شغل ، برخوردار باشد با مساله دیگری یعنی 'نگرش فرد مقابل' و جامعه نسبت به توانایی های یك فرد نابینا، روبرو است كه آیا یك فرد نابینا یا كم بینا می تواند خانواده را مدیریت كند و زندگی را بچرخاند.
وی تصریح كرد: بسیاری از افراد جامعه بر این باورند كه یك فرد نابینا باید با یك فرد نابینای دیگر یا یك فرد دارای معلولیت ازدواج كند حتی اگر هم كفو ، نباشند.
وی اضافه كرد: برخی افراد جامعه معتقد هستند كه توقع یك فرد نابینا باید برای ازدواج پایین باشد و فرد مقابل او فقط برای ثواب كردن با یك فرد نابینا ازدواج كند درحالیكه این نگرش سازنده نیست و موجب رضایت دو طرف زندگی نخواهد شد بلكه فقط به واسطه پیوند در كنار هم زندگی خواهند كرد.
این جامعه شناس اظهار داشت: درك درست از تشكیل خانواده باید آموزش داده شود كه بخشی از این آموزش ها مربوط به خانواده و بخش دیگری، مربوط به جامعه است .
نیكخواه تاكید كرد: در عصر توانایی ها، تفاوت ها چندان معنایی ندارد اما متاسفانه برخی افراد، نابینایی یا كم بینایی را نقص می دانند و تصور می كنند كه برغم تمام موقعیت تحصیلی و اجتماعی بالای یك فرد نابینا ، او حتما باید با یك فرد پایین تر از سطح خود ازدواج كند تا با او برابر شود.
وی با اشاره به نقش مهم خانواده در زندگی هر فردی از جامعه ، گفت: اگر كودكی در خانواده ای دارای ویژگی یا معلولیت خاصی باشد ، نقش خانواده در زندگی او بسیار بیشتر و پررنگ تر خواهد شد.
وی اظهار داشت: یك فرد نابینا یا كم بینا برای تك تك موارد زندگی نیاز به آموزش های خاص دارد و اگر سرمایه گذاری خوبی در این زمینه انجام شود ، زندگی آنان تفاوت چندانی با افراد غیرمعلول نخواهد داشت .
نیكخواه گفت: این درحالی است كه اگر آموزش های لازم به افراد نابینا یا كم بینا ارائه نشود ، آنان در تمام مسیر زندگی با مشكل مواجه خواهند شد و اتفاقا هم خانواده و هم جامعه را درگیر مشكلات خود خواهند كرد.
دبیر سومین همایش ملی جامعه بینا شهروند نابینا در ادامه به برگزاری این همایش اشاره كرد و افزود: به دلیل نقش بااهمیت خانواده و نگرش جامعه در زندگی افراد نابینا و كم بینا ، این همایش با محور نقش و عملكرد خانواده در كیفیت زندگی نابینایان و كم بینایان، برگزار می شود.
نیكخواه، بررسی زمینه های تشكیل خانواده برای افراد نابینا و كم بینا، توانمند سازی خانواده های دارای عضو نابینا و كم بینا و مبانی تحكیم و پایداری خانواده های دارای عضو نابینا و كم بینا را از دیگر محورهای اصلی این همایش عنوان كرد.
وی اضافه كرد: نقش مشاوران و خدمات مشاوره ای در توانمندسازی و ارتقای كیفیت زندگی خانواده های دارای عضو نابینا و كم بینا، ساختارهای خانوادگی، سبك زندگی و تاثیر آن در سلامت روانی و اجتماعی خانواده های دارای عضو نابینا و كم بینا، عوامل موثر بر تقویت مبانی، تحكیم و پایداری ساختار خانواده های دارای عضو نابینا و كم بینا و نقش آموزش در ارتقای كیفیت زندگی خانواده های دارای افراد با آسیب بینایی نیز از محورهای فرعی همایش به شمار می رود.
وی ادامه داد: نقش آموزش در ارتقای كیفیت زندگی خانواده های دارای افراد با آسیب بینایی، شناسایی نقش مداخله بهنگام در عرصه توانمندسازی خانواده های افراد با آسیب بینایی، تاثیر عوامل روانشناختی و جامعه شناختی بر كیفیت زندگی نابینایان و كم بینایان وخانواده های آنان ،نقش دسترسی نابینایان، كم بینایان و خانواده های آنان به خدمات، امكانات و تجهیزات توانبخشی، كمك زیستی و حمایتی در ارتقای زندگی این افراد و اهمیت نقش همراهی و حمایتی خانواده ها در پرورش، توانمندسازی و استقلال اعضای نابینا وكم بینای خویش از دیگر محورهای این همایش است.
نیكخواه، عوامل موثر بر تسهیل فرآیند ازدواج و تشكیل خانواده نابینایان و كم بینایان، نقش قوانین حمایتی در ارتقای كیفیت زندگی خانوادگی نابینایان و كم بینایان و شناسایی مسئولیت ها و نقش نهادهای دولتی و تشكل های غیر دولتی در ارتقای كیفیت زندگی خانوادگی نابینایان و كم بینایان را از دیگر محورهای فرعی همایش ذكر كرد.
وی یادآور شد: سومین همایش ملی جامعه بینا شهروند نابینا از سوی دانشگاه كاشان با همكاری جامعه نابینایان و كم بینایان كاشان و حمایت برخی نهاد های دولتی و غیر دولتی مرتبط در روزهای هشتم و نهم شهریورماه جاری برگزار می شود.
اجتمام**9185**1659**مصاحبه كننده: سادات حسینی خواه **انتشار: علی حبیبی
آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej
۰ نفر