تحولات در راخین میانمار؛ 27 هزار آواره روهینگیایی در مرز و كشف جسد 20 زن و كودك دریك قایق

كوالالامپور - ایرنا - مالزی روز پنجشنبه همزمان با فرار بیش از 27 هزار روهینگیایی از استان راخین به دلیل افزایش خشونت نظامیان میانماری و كشف 20 جسد از این اقیلت قومی در یك قایق در بنگلادش، حملات نیروهای امنیتی میانمار را در استان راخین علیه اقلیت روهینگیا محكوم كرد.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه مالزی در بیانیه ای اعلام كرد كه عمیقا نگران از دست رفتن زندگی مردم بیگناه روهینگیا و جابجایی و آوارگی مردم است.
حدود 27 هزار و 400 مسلمان روهینگیا در هفته جاری پس از چند درگیری مسلحانه و افزایش خشونت نیروهای امنیتی در استان راخین فرار كردند و بیش از 20 هزار نفر در میانمار بین مرز با بنگلادش به سر می برند.
به نوشته تارنمای شبكه خبر آسیا، از سوی دیگر مرزبان های بنگلادشی امروز پنجشنبه جسد 20 زن و كودك روهینگیایی را كه از میانمار فرار كرده بودند در یك قایق یافتند.
9 جسد مربوط به زنان و 11 جسد مربوط به كودكان روهینگیایی بوده است.
دولت میانمار هزاران نفر از بودائی های استان راخین را از این منطقه تخلیه كرده است، جایی كه درگیری های مداوم طی یك هفته گذشته باعث كشته شدن دستكم 117 نفر شده است.
بیشتر این كشته شدگان روهینگیایی های مسلحی بودند كه به مقرها و ایستگاه های نظامی در نزدیكی مرز بنگلادش یورش بردند. بیش از 12 نیروی امنیتی میانمار نیز در این درگیری ها كشته شدند.
وزارت امور خارجه مالزی از تمام طرف های درگیر در خشونت اخیر استان راخین خواست از هر اقدام دیگری كه وضعیت را بدتر می كند، خودداری كنند.
دولت مالزی از دولت میانمار خواست وضعیت را به گونه ای 'منصفانه و صحیح' كنترل كرده و براساس منشور آ.سه.آن و اعلامیه حقوق بشر آ.سه.آن و اصول بین المللی عمل كند.
مالزی تاكید كرد پس از حملات اخیر نباید غیر نظامیان هدف قرار گیرند و نباید این درگیری ها منجر به بحران انسانی دیگری مانند اكتبر سال 2016 شود.
وزارت امور خارجه مالزی همچنین با اشاره به قطعنامه نشست فوق العاده وزیران خارجه سازمان همكاری اسلامی در مورد وضعیت اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار در تاریخ 19 ژانویه امسال در كوالالامپور، در مورد اعمال خشونت و نقض جدی حقوق بشر و سوء رفتار با اقلیت روهینگیا ابراز نگرانی كرد.
آساق**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی