۱۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۴:۲۳
کد خبر: 82652378
T T
۰ نفر

2 هزارو 600 خانه مسلمانان روهینگیا در آتش سوخت

۱۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۴:۲۳
کد خبر: 82652378
2 هزارو 600 خانه مسلمانان روهینگیا در آتش سوخت

كوالالامپور- ایرنا – دولت میانمار روز شنبه اعلام كرد بیش از دو هزار و 600 خانه در شمال غرب این كشور و استان راخین طی یك هفته تنش در این استان در آتش سوخته است.

به گزارش ایرنا، گزارش امور پناهندگان سازمان ملل متحد نیز نشان می دهد حدود 58 هزار نفر از اقلیت مسلمان روهینگیا طی یك هفته گذشته از خشونت در میانمار فرار كرده و به سمت بنگلادش رفته اند.
به نوشته تارنمای شبكه خبر آسیا، مقامات میانمار گروه مسلح 'ارتش رستگاری روهینگا آراكان (راخین) را متهم به آتش زدن این خانه ها كرد. این گروه مسلح مسئولیت حملات هماهنگ به پست های امنیتی در هفته گذشته را به عهده گرفت حملاتی كه موجب درگیری و ضد حمله گسترده ارتش میانمار شد.
اما روهینگیایی های در حال فرار از بنگلادش می گویند كه حملات و كشتار توسط ارتش برای سركوب و اجبار آن ها برای مهاجرت صورت می گیرد.
ارتش رستگاری روهینگیا آراكان نخستین عملیات خود را روز نهم اكتبر سال 2016 انجام داد و مردان مسلح به چاقو، شمشیر و اسلحه چندین ایستگاه پلیس را در مرز بنگلادش در استان راخین مورد حمله قرار دادند و 9 افسر پلیس را كشتند.
دومین حمله وسیع این گروه طی یك هفته گذشته انجام شد كه تاكنون دستكم 80 نفر از اعضای این گروه كشته شده اند و گفته می شود در عملیات سركوب نظامیان میانمار نیز دستكم 400 نفر كشته شده اند.
حدود یك میلیون و 200 هزار روهینگیایی، یك اقلیت قومی در میانمار به شمار می روند كه دولت این كشور حق شهروندی آنها را به رسمیت نمی شناسد و حضور آنها اكنون بزرگترین چالش دولت 'آنگ سان سوچی' است.
در عملیات قبلی نیز كه دولت میانمار مدعی شد خانه روستایی ها توسط خود آنها و یا افراد مسلح حامی اشان به آتش كشیده شده است توسط سازمان مالل رد شد و بازرسان سازمان ملل كه با پناهندگان گفت وگو كردند، اتهامات تجاوز گروهی، شكنجه، آتش سوزی و كشتار توسط نیروهای امنیتی را گزارش و تاكید كردند 'به احتمال زیاد جنایت علیه بشریت' صورت گرفته است.
دولت میانمار به رهبری 'آنگ سان سوچی' برنده جایزه صلح نوبل در آن دوره نیز بسیاری از ادعاها را رد كرد و مانع ورود بازرسان سازمان ملل و انجام ماموریت گروه حقیقت یاب سازمان ملل متحد برای رسیدگی به این اتهامات شد.
آساق**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی