۱۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۷:۳۰
کد خبر: 82652629
T T
۰ نفر
رسيدگي دادگاه عالي هند به دادخواست جلوگيري از اخراج مسلمانان روهينگيايي

دهلي نو- ايرنا- دادگاه عالي هند روز دوشنبه در نشستي به دادخواست توقف اخراج پناهجويان مسلمان روهينگيايي از اين كشور رسيدگي مي كند.

به گزارش ايرنا، دولت هند چندي پيش از دولت هاي ايالتي خواست با شناسايي مهاجران غير قانوني روهينگيايي ،آنها را از اين كشور اخراج كند.
تعداد پناهندگان روهينگيايي كه در پي حمله نظاميان و افراطيون بودايي به هند پناهنده شده اند ،حدود 40 هزار نفر تخمين زده مي شود.
نشست دادگاه عالي هند در پي درخواست دو وكيل مدافع پناهجويان روهينگيايي براي جلوگيري از اخراج آنها از اين كشور تشكيل مي شود.
وكلاي پناهجويان روهينگيايي اقدام دولت مركزي در اخراج اين افراد را به منزله نقض قانون اساسي اين كشور دانسته و اعلام كردند در صورت اخراج ،اين افراد در ميانمار با خطر اعدام و مرگ مواجه مي شوند.
كميسيون ملي حقوق بشر هند چندي پيش به دولت هند در خصوص اخراج مسلمانان روهينگيايي ازاين كشور هشدار داد.
تصميم دولت هند براي اخراج پناهجويان روهينگيايي از اين كشور درحالي گرفته مي شود كه براساس گزارش سازمان ملل در دور جديد درگيري ها ميان نيروهاي نظامي ميانمار با مسلمانان روهينگيايي تاكنون بيش از 400 نفر كشته شده اند.
سازمان ملل اعلام كرده است در درگيري هاي اخير بيش از 23 هزار مسلمان روهينگيا از ميانمار فرار كرده و بيش از 20 هزار نفر ديگر نيز در ارتفاعات مرزي با بنگلادش به دليل بسته بودن مرز هاي بنگلادش با ميانمار گرفتار شده اند.
بر اساس آمار منتشر شده توسط دولت جامو و كشمير، حدود 10 هزار مسلمان روهينگيايي در جامو و كشمير زندگي مي كنند.
به گفته مقامات دولتي ايالت جامو و كشمير، مسلمانان روهينگيا كه بيشتر آنها در مناطق جامو و سمبا در ايالت جامو و كشمير زندگي مي كنند به طور غير قانوني از مرزهاي مشترك هند با ميانمار و بنگلادش يا از طريق خليج بنگال وارد اين كشور شده اند.
اگرچه تعدادي از اين افراد مورد حمايت سازمان ملل متحد هستند، با اين حال دولت هند آنها را به عنوان پناهنده به رسميت نمي شناسد.
سازمان هاي امنيتي هند اين مهاجران را به عنوان تهديدي در ايالت ناآرام جامو و كشمير مي دانند.
نگراني از حضور پناهندگان روهينگيا در جامو زماني افزايش يافت كه در ماه اكتبر سال گذشته دو شبه نظامي ميانماري در درگيري با نيروهاي امنيتي هند در كشمير كشته شدند.
در چند ماه گذشته به دليل افزايش خشونت ها در ايالت 'راخيدين ' بسياري از مسلمانان روهينگيا به هند، بنگلادش، عربستان سعودي، مالزي و تايلند پناهنده شدند.
دولت ميانمار يك ميليون مسلمان روهينگيايي ساكن در ايالت راخيدين را مهاجران غير قانوني بنگلادش مي داند و از دادن حق شهروندان به آنان خودداري مي‌كند.
اين افراد با محدوديت تردد، ازدواج و فرصت شغلي مواجه هستند.
آساق**267*انتشار دهنده:احمدعلي خليل نژاد