به گزارش خبرنگار ایرنا؛ معلولان به دلیل شرایط جسمانی به طور طبیعی نیاز به محلی ایمن و امن برای تردد در سطح معابر شهر دارند اما متاسفانه این معابر برای تردد این افراد ساخته نشده و در اكثر نقاط شهر معلولان برای تردد با مشكلات فراوانی روبرو هستند.
باوجود ابلاغیه های مسئولان دولتی و تذكرات كتبی و شفاهی در ارتباط با مناسب سازی معابر برای تردد معلولان اما گوش ها همچنان ساز نشنیدن می زنند و این معلولان هستند كه با معابری بد ونامناسب مواجه اند.
در طراحی مبلمان شهری به این نكته كه معلولان نیز جزو اقشار این جامعه هستند و باید معابری متناسب با شرایط جسمانی آنها وجود داشته باشد، توجه چندانی نمی شود كه می طلبد مسئولان و برنامه ریزان در این ارتباط چاره ای بیاندیشند.
از چند سال قبل ستادی با عنوان مناسب سازی معابر در استان كرمانشاه تشكیل شده كه هدف آن هماهنگی و پیگیری موضوع مناسب سازی معابر سطح شهر است كه اگرچه مصوباتی فراوانی داشته و اقدام هایی نیز صورت گرفته اما نمود آن در سطح شهر چندان عینی و ملموس نیست.
**33 هزار معلول در استان كرمانشاه وجود دارد
مدیركل بهزیستی كرمانشاه اعلام كرد: نزدیك به 33 هزار معلول و 2 هزار و 300 جانباز در استان كرمانشاه وجود دارند و همچنین 105 هزار معلول نیز در سن سالمندی قرار دارند.
امید قادری با تاكید بر اینكه مناسب سازی معابر از موضوع های مهمی است كه باید مورد توجه قرار گیرد یادآور شد كه استان كرمانشاه در زمینه مناسب سازی رتبه چهارم كشوری را دارد.
او در ادامه به اجرای طرح هر شهر یك طرح بهسازی معابر در كرمانشاه اشاره كرد و گفت: در هر یك از شهرهای استان كرمانشاه باید یك طرح مناسب سازی برای تردد افراد كم توان تعریف و اجرایی شود.
وی یادآور شد كه كار مناسب سازی محیط برای تردد كم توانها چه از نظر وجه مهندسی و چه از نظر اجتماعی، جنبه فرهنگی دارد كه باید در تمام سطوح توسط مسئولان مورد توجه باشد و به صورت مداوم اجرا شود.
او اضافه كرد كه هر یك از دستگاههای استان موظف شدهاند گزارشی از مناسب سازی ورودیهای ساختمانهای خود را به شورای برنامه ریزی و توسعه استان ارائه دهند تا پس از امتیازدهی نتایج آن به سازمان یا وزارتخانه مربوطه ارسال شود.
مدیركل بهزیستی استان كرمانشاه، در ادامه به اقدام هایی در ارتباط با مناسب سازی معابر برای تردد آسان معلولان اشاره كرد و در این راستا از نصب خودپردازهای ویژه معلولان در ارتفاع مناسب خبر داد و گفت: قرار است به زودی ناوگان اتوبوسرانی كرمانشاه صاحب اتوبوس با مناسب سازی برای عبور معلولان و جانبازان شود.
قادری همچنین بر رعایت اصول بهسازی در ساختمان سازی و معابر شهری، آموزش در رسانه ها و بهره گیری از توان سازمانهای مردم نهاد برای مناسبسازی معابر شهری تاكید كرد.
**برخورد با كم كاری ادارات در زمینه مناسب سازی معابر
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار كرمانشاه نیز با بیان اینكه این حق شهروندی جانبازان و معلولان است كه همانند دیگر همشهریان از امكان دسترسی و بهره مندی از خدمات اداری و بهداشتی و دیگر امكانات شهری برخوردار شوند، گفت: مناسب سازی اماكن اداری و تجاری و فضاهای عمومی از جمله اولویتهای مهم كشور است كه با جدیت دنبال شود.
مجتبی نیك كردار با اشاره به 33 هزار معلول و 2 هزار و 300 جانباز در استان كرمانشاه و اینكه بخشی از جمعیت استان سالمند هستند، افزود: وجود این میزان جمعیت، این ضرورت را ایجاد میكند كه برنامههای مناسب سازی با جدیت دنبال شوند.
او با اشاره به اینكه برای بهبود وضعیت مناسب سازی در ادارات و دستگاههای مختلف تلاشهای بسیاری صورت گرفته و موفق شده ایم در زمینه پیگیری مناسب سازیها رتبه چهارم كشور را به دست آورده ایم، گفت: تلاشهای زیادی در سالهای اخیر در این زمینه صورت گرفته ولی تا دستیابی به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.
وی با تاكید بر لزوم توجه جدی به مناسب سازی در ادارات، اظهار كرد: بودجه تعمیر و تجهیز با اولویت مناسب سازی در اختیار ادارات گذاشته شده است و تخصیص مرحله دوم این اعتبارات منوط به انجام این مناسب سازیها است.
معاون امور عمرانی استاندار كرمانشاه در ادامه با تاكید بر اینكه هرگونه كم كاری در حوزه مناسب سازی قابل قبول نیست، گفت: علم مهندسی قادر به انجام هر طرح و پروژهای است و بهانه هایی كه توسط مدیران برخی مجموعهها ارائه میشود، قابل قبول نیست.
نیك كردار افزود: مجموعههای اداری كه در ساختمانهای مسكونی واقع شده اند میتوانند در گام اول در طبقه همكف یك میز خدمت مناسب برای جانبازان و معلولان دایر كنند و همزمان پروژه مناسب سازی مانند ایجاد آسانسور، سرویسهای بهداشتی استاندارد، مناسب سازی ورودیها و سایر بخش ها را انجام دهند.
**مناسب سازی ناوگان حمل و نقل عمومی در استان
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار كرمانشاه در ادامه از ورود اتوبوسهای یورو 4 به ناوگان حمل و نقل شهری خبر داد و گفت: خرید 50 دستگاه اتوبوس یورو 4 در دستور كار قرار دارد و نكته مهم اینكه در این اتوبوسهای جدید امكان استفاده جانبازان و معلولان فراهم شده است و این دستگاهها میتوانند بخشی از مشكلات مسافرتهای درون شهری این قشر از جامعه را مرتفع كنند.
نیك كردار با تاكید بر لزوم نظارت دقیق سازمان نظام مهندسی در مرحله طراحی نقشه ها، اظهار كرد: تمام استانداردهای مناسب سازی باید در طراحی نقشهها لحاظ شده باشد و براساس مصوبه این ستاد، راه شهرسازی به عنوان دستگاه ناظر به شكل مداوم به كنترل این نقشهها میپردازد و در صورت رعایت نكردن این مناسب سازیها با متخلفان برخورد میشود.
وی تاكید كرد: اگر پروژهای در حین اجرا استانداردهای مناسب سازی را رعایت نكند، پایان كار به آن داده نخواهد.
**مناسب سازی معابر در شهرستان استان
معاون استاندار كرمانشاه در ادامه سخنان خود همچنین از اجرای پروژههای مناسب سازی در شهرستانها خبر داد و گفت: در هر شهرستان با توجه به نیازهای موجود، پروژههای مناسب سازی در فضاهای مختلف خدماتی، اداری و بهداشتی اجرا میشود و این پروژهها به گونهای برنامه ریزی میشوند كه تا پایان سال آماده بهره برداری شوند.
نیك كردار افزود: معلولان و جانبازان امكان استفاده از بسیاری از عابر بانكهای سطح شهر را ندارد و برای تغییر این شرایط با همكاری بانك ها، تعدادی خودپرداز، ویژه این عزیزان در مكانهای شلوغ و پرتردد شهر دایر میشود.
**معلولان ویلچر سوار، عابر پیاده محسوب می شوند
از سوی دیگر رئیس پلیس راهور استان كرمانشاه نیز با اعلام اینكه در راستای حمایت از معلولان و جانبازان گرانقدر و بر اساس اصلاحات آیین نامه راهنمائی و رانندگی معلولان ویلچرسوار، عابر پیاده محسوب می شوند، گفت: برابر اصلاحات ایجاد شده در جلسه اخیر هیات وزیران و بنا بر پیشنهاد نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، در بند 18 ماده یك آیین نامه راهنمایی و رانندگی، معلولان ویلچر سوار در چرخه حمل و نقل به عنوان عابر پیاده محسوب می شوند.
سرهنگ 'فضل الله شیری' افزود: در بند 18 ماده 1 به صراحت عابر پیاده را شخصی غیرسوار كه بدون استفاده از هر نوع وسیله نقلیه موتوری یا غیر موتوری حركت می كند یا فردی كه از صندلی چرخ دار (ویلچر) استفاده نموده و یا مبادرت به جابجایی كالسكه، چرخ دستی، جامه دان، سبدهای چرخ دار و مانند آن می كند، تعریف كرده است.
رئیس پلیس راهور استان ادامه داد: یك بند با عنوان بند 109 به ماده یك الحاق شده كه طبق آن صندلی چرخ دار یا ویلچر را وسیله ای چرخ دار با ظرفیت یك نفر برای جابجایی فرد معلول، ناتوان و كم توان كه دارای وسایل و تجهیزات كنترلی (ترمز) مناسب است و نیروی محركه آن برقی و یا نیروی بدنی فرد معلول است تعریف می شود.
سرهنگ شیری افزود: براساس این اصلاحات معلولان ویلچرسوار در حكم عابر پیاده محسوب می شوند و در راستای حمایت از معلولان و جانبازان گرانقدر اصلاحات مذكور انجام شده است.
طرح های مناسب سازی كه در سطح استان آغاز شده نوید این را می دهد كه دیگر معلولان و جانبازان ما به صورت سهل و آسان در معابر رفت و آمد كنند و دسترسی آسانی به مراكز مهمی از جمله بانك ها و دیگر دستگاه های اداری داشته باشند و همچنین بتوانند به راحتی سوار اتوبوس های شهری شوند.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی
كرمانشاه- ایرنا- نه تنها معلولان بلكه افرادی كه از سلامتی هم برخوردارند برای تردد در سطح برخی از معابر شهر كرمانشاه با مشكل روبرو هستند، دستفروشان، ساخت و سازها، كنده كاری و حفاری ها، توقف خودرو در معابر همگی موانعی بر سر راه تردد مردم است كه عبور و مرور آنها را با مشكل روبرو كرده است.