پالايشگاه شازند به روزترين و مدرن ترين پالايشگاه كشور و منطقه، با ظرفيت پالايشي 250 هزار بشكه نفت خام در روز است كه با توليد روزانه 16 ميليون ليتر بنزين يورو 4 نياز كلانشهرهاي تهران، البرز و... را تامين مي كند و همين امر درجه اهميت كار اين پالايشگاه را چند برابر كرده است.
پالايشگاه شازند اراك در سال 1372 به عنوان نخستين پالايشگاه پس از انقلاب اسلامي به بهره برداري رسيد و موجب شد ايران در مسير توسعه ظرفيت و ارتقاي كيفيت محصولات پالايشگاهي قرار گيرد.
شركت پالايش نفت امام خميني (ره) به منظور تغيير الگوي مصرف محصولات پالايشگاهي از سال 1385، طرح افزايش ظرفيت و ارتقاي كيفي محصولات خود را با هدف حداكثر سازي توليد بنزين در مقابل حداقل سازي توليد نفت كوره و همچنين توليد محصولات مطابق با الزامات زيست محيطي و استانداردهاي بين المللي، با تشكيل كنسرسيومي از 2 شركت ايراني و يك شركت چيني بدون حضور صاحبان دانش فني يا سازندگان قطعات در شرايط تحريم آغاز كرد.
افزايش ظرفيت پالايش نفت خام از 170 به 250 هزار بشكه در روز، تغيير خوراك از نفت خام سبك اهواز آسماري به مخلوطي از نفت خام هاي سنگين، كاهش ميزان آلايندگي هاي زيست محيطي، افزايش توليد بنزين از 4.7 به 16ميليون ليتر در روز بنزين يورو 4، توليد 'پروپيلن پليمر گريد' براي نخستين بار در صنعت پالايش كشور، كاهش ميزان كل گوگرد نفت گاز از 10 هزار به كمتر از 50 جزء در ميليون (توليد نفت گاز با استانداردهاي روز دنيا) از جمله تغييرات ايجاد شده در اين پالايشگاه است.
توليد نفت سفيد با مقدار گوگرد كمتر از 20 جزء در ميليون ( بر اساس استاندارد يورو5)، توليد 'گوگرد گرانول' با ظرفيت 700 تن در روز، كاهش توليد نفت كوره و توليد آن به محصولاتي همچون بنزين، گاز مايع و پروپيلن، افزايش ظرفيت توليدگاز مايع به 4 برابر (از 500 به 2000 تن در روز) و كاهش بنزن محصول بنزين توليدي به كمتر از يك درصد وزني بر اساس استانداردهاي روز دنيا نيز از ديگر اقدامات انجام شده در اين پالايشگاه به شمار مي رود.
اين تغييرات در سايه نوآوري و بازسازي پالايشگاه موجب شد تا ساير پالايشگاه هاي كشور به تغيير الگوي مصرف محصولات نفتي كشور توجه ويژه نشان دهند و دنباله رو اين پالايشگاه شوند و در حال حاضر پالايشگاه هاي اصفهان، تبريز، بندرعباس، تهران و لاوان در حال اجراي طرح هاي ارتقاي كيفيت و ظرفيت هستند.
**صرفه جويي300 ميليارد توماني با كاهش روزهاي تعميرات اساسي
علي جمشيدي مديرعامل شركت پالايش نفت امام خميني (ره)، ميزان توليد طرح هاي پالايشگاه را 15 درصد فراتر از برنامه تعريف شده امسال اعلام مي كند.
وي افزود: در انجام تعميرات بخشي از واحدهاي اين پالايشگاه، از مشاركت همزمان يك شركت ايراني و يك شركت خارجي كه از تجربه و تجهيزات كافي براي اين كار برخوردار باشد، استفاده كرديم كه در نهايت، شركت پيمانكاري روژان صنعت البرز و سي.آر (CR) نيوزلند انتخاب شد.
جمشيدي ادامه داد: البته قرار بود تعميرات اساسي اين واحد، آبانماه سال گذشته انجام شود كه با آزمايش هاي صورت گرفته معلوم شد اين كاتاليست همچنان قابليت كاردهي دارد، از اين رو تعويض كاتاليست 6 ماه به تعويق افتاد و بهره برداري خوبي انجام شد، به اين ترتيب توانستيم در اين بخش حدود 200 تا 300 ميليارد تومان صرفه جويي كنيم.
**فراتر از برنامه ها هستيم
مديرعامل شركت پالايش نفت امام خميني (ره)، گفت: پالايشگاه در حال حاضر روزهاي خوبي را پشت سرمي گذارد و از برنامه توليد جلوتر است، به طوري كه طبق برنامه قرار بود فروردين امسال 421 ميليون ليتر بنزين توليد شود، اما اين ميزان توليد به 455 ميليون ليتر رسيد و 108 درصد توليد داشتيم كه 8 درصد بالاتر از برنامه است.
جمشيدي اضافه كرد: در ارديبهشت ماه نيز با توجه به تعميرات اساسي، قرار بود 350 ميليون ليتر بنزين توليد كنيم كه 435 ميليون ليتر توليد شد و 23 درصد از برنامه تعريف شده جلوتر بوديم. مقرر شده بود در خردادماه 424 ميليون ليتر بنزين توليد كنيم كه 427 ميليون ليتر توليد شد و در تيرماه هم 105 درصد توليد داشتيم كه با تغييرات ايجاد شده در تعميرات اساسي و كاهش روزها، از برنامه پيش بيني شدهاي كه پالايش و پخش براي ما تعيين كرده بود، در اين پنج ماه جلوتر بوديم و پيشي گرفتيم.
وي درباره طرح هاي ارتقاي كيفيت پالايشگاه شازند، بيان داشت: برنامه ارتقاي كيفيت طرح ها، جزو برنامه پالايشگاه است كه طبق رايزني با چند شركت اروپايي، رساندن كيفيت بنزين و نفت گاز به يورو 5 تنها با تعويض كاتاليست امكانپذير است كه مطالعات آن در حال انجام بوده و براحتي مي توانيم به يورو 5 برسيم.
مديرعامل شركت پالايش نفت امام خميني (ره)، يادآور شد: براي توليد يورو 5 بيشترين مشكل، تركيبات 'الفيني' بالاي واحد آر.اف.سي.سي (RFCC ) است كه بايد براي كاهش آن برنامه ريزي كرد.
وي درباره علت توقف طرح هاي توسعه اي پالايشگاه، گفت: كمبود نقدينگي، عمده ترين دليل توقف طرح هاي توسعه اي پالايشگاه است؛ اما در كنار آن، موضوع خصوصي سازي هم مزيد بر علت شده و فكر مي كنم انجام اين طرح هاي توسعه اي باقي مانده، پس از واگذاري پالايشگاه به بخش خصوصي صورت گيرد.
جمشيدي خاطر نشان كرد: بحث واگذاري اين شركت به بخش خصوصي در دستور كار قرار دارد و در حال حاضر وزارت نفت مشغول حل مشكلات طرح شده درباره نحوه واگذاري است.
اقتصام**2022**1561
..............................................................
منبع:نشريه وزارت نفت (مشعل)
واگذاري پالايشگاه امام خميني اراك به بخش خصوصي در دستور كار است
۱۹ شهریور ۱۳۹۶، ۹:۱۲
کد خبر:
82659814
تهران- ايرنا- مديرعامل شركت پالايش نفت امام خميني (ره) گفت: بحث واگذاري اين شركت به بخش خصوصي در دستور كار قرار دارد و در حال حاضر وزارت نفت مشغول حل مشكلات طرح شده درباره نحوه واگذاري است.