جريان شيطان پرستي در ايران پذيرش ندارد/سر شيطان پرستان همواره به سنگ مي خورد

تهران - ايرنا - مولف كتاب «واكاوي سه فرقه بهائيت، وهابيت، شيطان پرستي» با بيان اينكه سر شيطان پرستان همواره به سنگ مي خورد، تصريح كرد: گرچه جريان شيطان پرستي در ايران فعاليت مي كند اما به دليل پايبندي جوانان به مباني اعتقادي اسلام، امكان پذيرش مباني فكري شيطان پرستي وجود ندارد.

حجت الاسلام عباس نصيري فرد كه به مدت پنج سال براي تاليف كتابش به مطالعه در زمينه فرقه هايي مانند شيطان پرستي پرداخته، از اهميت بازشناسي فرقه هايي مانند وهابيت، بهائيت يا شيطان پرستي سخن گفت و به نكاتي اشاره كرد كه كمتر به آن پرداخته مي شود.
او گفت كه بر اساس نظرسنجي هاي كارشناسان، اكنون بيش از پنج هزار و 500 فرقه در جهان وجود دارد كه از اين تعداد 250 فرقه داراي كتاب، سايت، مرام‌نامه و مسلك هستند و بررسي علل ظهور فرقه ها و حتي كثرت آنها، آن هم به ويژه در جوامع مدرن و حتي دليل گرايش بعضي از افراد به اين فرقه ها بسياري از جامعه شناسان و دين پژوهان را به خود مشغول كرده است.
نصيري فرد گفت: شيطان پرست در ايران نداريم بلكه شيطان گرا داريم. البته شايد در حدود صد نفر شيطان پرست در ايران وجود داشته باشد كه مباني فكري آنان بر اساس شيطان پرستي شكل گرفته باشد.
نصيري فرد از مباني فكري شيطان پرستان گفت كه در مرام اين شيطان هاي انسان نما، خوردن خون يا نجاست، امري طبيعي است. بنابراين افراد شيطان گرا فقط نمادهاي شيطان پرستي را در قالب پوشش و آرايش قبول دارند كه به عنوان نمونه برخي گردنبند اين فرقه را به گردن دارند.
نويسنده كتاب «واكاوي سه فرقه بهائيت، وهابيت، شيطان پرستي» گفت: شيطان پرستان مباني فكري شيطان پرستي را قبول دارند و از نظر انديشه اي معتقد به اين تفكر و فرقه هستند. يعني آنان دستورالعمل هاي آنتوان لاوي را انجام مي دهند. يعني خوردن خون و نجاست يا تجاوز به محارم، شكنجه كردن بدن از مباني فكري و اعتقادي آنان است.
اين كارشناس جريان شناسي فكري و فرهنگي اين را هم گفت كه تصور اشتباهي در اين زمينه وجود دارد و بسياري تصور مي كنند كه شيطان پرستان، شيطان را خدا مي دانند درحاليكه شيطان پرستان معتقدند هر انساني مي تواند بر خداي خود غالب شود.
به گفته اين كارشناس مذهبي، شيطان پرستان معتقدند هر انساني در درون خود يك منطق خدايي و يك منطق شيطاني دارد كه تقريبا همان نفس اماره و لوامه در آموزه هاي ديني ما است ولي آنان معتقدند قدرت شيطانيت انسان از قدرت خداگرايي او بيشتر است كه مباني اين مساله مردود است. بنابراين آنان معتقدند «اگر بتواني شيطانيت خود را بيشتر بروز دهي بر همه چيز تسلط پيدا مي كني.»
نصيري فرد به سابقه 15 ساله فعاليت شيطان پرستان در ايران اشاره كرد كه همواره سرشان به سنگ خورده و گفت: گرچه جريان شيطان پرستي در ايران فعاليت مي كند ولي به دليل مباني اعتقادي جوانان ما امكان پذيرش مباني فكري شيطان پرستي وجود ندارد ولي در غرب چون مباني فكري آنان بر گرفته از مباني فكري يهوديت و مسيحيت تحريف شده است، مي توانند در مردم و جوانان نفوذ كنند.
اين نويسنده مذهبي گفت: دفاع دروني و نظارت هاي دروني در جوانان غربي وجود ندارد ولي در جوانان ايراني برخي كنترل كننده هاي دروني مانند اعتقادات ديني اجازه پذيرش مباني شيطان پرستي را نمي دهد و لذا شيطان پرستي بعد از 15 سال تبليغ در ايران هيچوقت نتوانسته در جااندازي اعتقادات خود موفقيت به دست آورد ولي در بحث نمادهاي شيطان پرستي موفقيت هاي بسياي دارند.
او اشاره اي به برخي مدهاي جوانان ايراني كرد كه در واقع مدهاي شيطان پرستي است كه به صورت زيرزميني تبليغ مي شود و شلوارهاي پاره و لباس هاي آويزان يا وصله خورده كه در كوچه بازارهاي خودمان هم ديده مي شود، در حقيقت نمادهاي پوششي شيطان پرستي است در حاليكه بسياري از جوانان از اين مساله خبر ندارند.
البته نصيري فرد در زمينه بهاييت و وهابيت نيز با استناد به منابع خود مطالبي را آورده ولي تاكيد دارد كه اين كتاب به صورت كاربردي نوشته شده و فقط درحوزه نظري بحث نكرده است. يعني نمادهاي شيطان پرستي را به مباني فكري آنها ارتباط داده و فعاليت هاي اجتماعي شيطان پرستي را با منابع فكري اين فرقه گره زده است.
بر همين اساس رئيس انجمن تبيين و ترويج تمدن نوين اسلامي مدعي است هر كسي كه اين كتاب را بخواند، خسته نمي شود چون احساس مي كند اين مساله در جريان زندگي اجتماعي جريان دارد.
علت پرداختن به اين موضوع را جويا شدم و او گفت كه فصل اول را به بحث فرقه ها پرداخته است كه اين فرقه ها چگونه تبليغ مي كنند، يا عضوگيري و فعاليت آنها چگونه است و اين تحقيقات حاصل همان پنج سالي است كه گفتيم و او به صورت ميداني به اين نتايج كاربردي دست يافته است.
وي از كمبود كتاب هاي مستند و كاربردي در اين زمينه بويژه درباره شيطان پرستي نيز گلايه كرد.
اين محقق و پژوهشگر در ميان سخنانش به روايتي از اميرمومنان(ع) در خطبه 147 نهج البلاغه اشاره كرد كه «هرگز نمي توانيد راه رشد را بيابيد، مگر آن كه راه انحراف را هم نشان دهيد» و لذا وظيفه انديشمندان مسلمان كه مي خواهند به شيوه اي علمي با گرايش جوانان به فرقه هاي نوظهور مقابله كنند، بيان شناخت عرفان حقيقي و پليدي هاي عرفان هاي كاذب در كنار يكديگر است.
سخن كه به اينجا رسيد از آشفتگي بازار كتاب در اين زمينه گفت كه امروزه در كتابفروشي‌هاي معتبر سراسر كشور شاهد فروش بسياري از كتاب‌هاي منطبق با فرقه‌هاي ضاله و عرفان‌هاي نوپديد هستيم. به شكلي كه برخي از اين كتاب‌ها با نويسندگان معلوم‌ الحال، بارها تجديد چاپ نيز شده‌اند.
نصيري فرد از متوليان فرهنگي كشور خواست تا از انتشار چنين كتاب‌هايي در اين آشفته بازار جلوگيري كنند و در عوض كتاب‌هايي اعتقادي و عرفاني مطابق با آموزه‌هاي ديني در اختيار علاقه مندان قرار دهند. همچنين كتاب‌هايي در رد چنين تفكرات گمراه براي افزايش آگاهي عمومي نيز بايد تهيه و چاپ شود و در صورت تمكن مالي، با هزينه پايين و حتي رايگان در اختيار مردم قرار گيرد تا افراد بيشتري به مطالعه اين‌ نوع كتاب اهتمام ورزند.
سخن از فعاليت شيطان پرستان در حوزه هاي مختلف شد و نصيري فرد گفت كه شيطان پرست ها در چند حوزه مانند مواد مخدر و رسانه بسيار فعال هستند.
وي همچنين گفت: كتاب واكاوي سه فرقه با رويكرد داخل كشور نوشته شده ولي رويكردهاي جهاني شيطان پرستي نيز بسيار جالب است. مثلا جريان فكري صهيونيست مسيحي كه در آمريكا حكومت مي كند با الهيات مسيحيت و يهود هم مخالف است. چون آنها ديدند مردم در غرب به دينگرايي علاقه مند هستند و براي جلوگيري از دينگرايي مردم، فرقه هاي نوظهور مانند شيطان پرستي و عرفان هاي نوپديد را بوجود آوردند كه داستان هاي جالبي دارد.
رئيس مركز مطالعات راهبردي خانواده، از نقش مطبوعات و رسانه ها براي تبليغ شيطان پرستي در گرداگر جهان هم سخن گفت و تاكيد كرد كه بسياري از رسانه ها با مديريت شيطان پرستان اداره مي شود.
اين كارشناس فرقه ها و مذاهب، گريزي هم به شبكه تلويزيوني «جم» زد كه نمادهاي شيطان پرستي را در لابلاي فيلم ها و سريال هاي خود به خورد بينندگانش مي دهد درحاليكه مشتريان اين شبكه ها از اينگونه تبليغ بي خبر هستند.
نويسنده واكاوي سه فرقه معتقد است كه يك جريان قدرتمند رسانه اي در دنيا و هيات حاكمه در آمريكا در واقع جريان نهيليسم را مديريت مي كنند و نمونه اي از اين مديريت ترويج خشونت است. چون شيطان پرستان ترويج خشونت را در برنامه هاي خود دارند.
نصيري فرد به صورت فهرست وار به موضوع هاي كتابش اشاره كرد و گفت: اين كتاب در چهارفصل تنظيم ‌شده كه در فصل اول ساختار شناسي و مفهوم شناسي فرقه‌ها به همراه روش‌هاي تبليغ و ترويج فرقه‌ها مورد بررسي قرار گرفته و فصل دوم به بررسي فرقه بهائيت اختصاص دارد كه ابتدا به چگونگي شكل‌گيري و سپس به تبيين مباني فكري و انديشه‌اي اين فرقه پرداخته‌شده و ضمن توضيح ساختار مديريتي آن، به نقد و بررسي عقايد و مباني فكري بهائيت پرداخته ام.
اين كارشناس مذهبي افزود: فصل سوم كتاب به فرقه وهابيت اختصاص‌ يافته و ضمن تبيين عوامل و شكل‌گيري اين فرقه، با بهره‌گيري از منابع اوليه وهابيت به نقد و بررسي عقايد و انديشه‌هاي وهابيت پرداخته‌شده و فصل چهارم نيز به نقد و بررسي فرقه شيطان‌پرستي اختصاص‌ يافته است.
وي افزود: در فصل چهارم تلاش شده است ضمن بهره‌گيري از كتاب‌هاي مرجع فكري شيطان‌پرستي به تبيين و توضيح عقايد صاحبان اين فرقه ضاله پرداخته و با استفاده از تحقيقات ميداني و نفوذ در جلسات شيطان‌پرستي و گفت‌وگو با طرفداران فكري اين فرقه به نقد و بررسي آن اهتمام داشته باشيم.
نصيري فرد از ويژگي هاي اين كتاب سخن گفت كه ضمن رعايت استانداردهاي علمي و پژوهشي متن كتاب به‌صورت ساده و روان و قابل‌فهم براي همه نگاشته شده تا با مطالعه 430 صفحه به خوبي بتوانند با مباني فكري و عملي اين فرقه ها آشنايي پيدا كنند.
فراهنگ ** 1003 ** خبرنگار: محمدرضا جعفرملك * انتشار: اميد غياثوند