۲۲ شهریور ۱۳۹۶، ۰:۰۷
کد خبر: 82663090
T T
۰ نفر
آیین نكوداشت محمد باقر تمدنی مداح پیشكسوت اردبیلی در اردبیل برگزارشد

اردبیل - ایرنا - اولین روز از آئین نكوداشت محمد باقر تمدنی مداح پیشكسوت اردبیلی سه شنبه شب در مسجد محله محمدیه زادگاه این مداح شهیر برگزار شد.

به گزارش ایرنا ، حجت الاسلام علی اكبر اجاق نژاد نماینده ولی فقیه در جمهوری آذربایجان در این آئین گفت: گریه كردن بر مصائب اهل بیت (ع) و به خصوص حضرت اباعبدالله الحسین (ع) راز ماندگاری فرهنگ غنی عاشوراست.
وی افزود: اساسی ترین ارتباط معنوی انسان با یگانه آفریدگار هستی گریستن است و در طول تاریخ اسلام همین گریستن بر مصائب سرور شهیدان حضرت امام حسین (ع) است كه سبب ادامه این پیوند معنوی در جامعه اسلامی می شود.
وی عاشورا را تنها مكتب و دانشگاهی دانست كه در آن برای انسان ها دروسی در زمینه های معرفت ، مردانگی ، شرف ، آزادگی ، عشق ، عبودیت و در یك كلام انسانیت تدریس می شود.
حجت الاسلام اجاق نژاد گفت: از صدر اسلام تاكنون افراد بسیاری در زنده ماندن نهضت عاشورا در جامعه زحمات زیادی را متقبل شده اند كه شاعران عاشورایی و مداحان اهل بیت (ع) در زمره این اشخاص قرار دارند.
وی وظیفه شاعران و مداحان آیینی و عاشورایی را بسیار سنگین دانست و افزود: شعر گفتن و نوحه خواندن فقط بیان مطالبی نظم دار نیست بلكه بیان این مطالب باید همراه با شعور باشد و جامعه را از پیام های معنوی سرشار نماید.
وی استاد محمدباقر تمدنی را از مداحانی دانست كه هیچگاه رساندن معنی و مفهوم واقعی مطالب را فدای صوت و نوای زیبا و دلنشین نكرد و در عین حال كه مداحی های او از ویژگی صدای خوب نیز برخوردار هستند.
مدیركل سازمان تبلیغات اسلامی استان اردبیل نیز در این مراسم گفت: ویژگی ها و خصایص اخلاقی و رفتاری استاد محمدباقر تمدنی می تواند الگوی بسیار نیكو و مطمئنی برای سایر مداحان و به خصوص نوجوانان و جوانان علاقمند به این حرفه باشد.
حجت الاسلام مهدی ستوده افزود: از ویژگی های اخلاقی و رفتاری این مداح پیشكسوت اردبیلی تواضع و فروتنی ونیز آمر به معروف و ناهی از منكر بودن است.
وی استاد تمدنی را یكی از یادگاران ارزشمند هیات عباسی و فرزند خلف رییس آن مرحوم استاد میرزامحمد تمدنی دانست و خاطرنشان كرد: با همفكری تمام ریش سفیدان و هیات های امنا و صاحبنظران عالم مداحی این مداح پرسابقه اردبیلی زینت الذاكرین لقب گرفته است.
پخش كلیپی از پیشینه و برنامه های مداحی استاد تمدنی همراه با اجرای مداحی و شعرخوانی از جمله برنامه های جنبی این مراسم بود كه در مسجد محله محمدیه اردبیل برگزار شد.
استاد محمدباقر تمدنی كه در خانواده ای مذهبی در اردبیل دیده به جهان گشوده است از هشت سالگی در هیات ها و دسته های حسینی اردبیل مداحی نموده و اكنون 60 سال است كه در آستانه مبارك دستگاه عزاداری های حسینی (ع) مداحی می كند.
این عندلیب خوش الحان حسینی كه در بسیاری از منابر دركنار مداح بی نظیر جهان اسلام سلطان الذاكرین مرحوم استاد سلیم موذن زاده اردبیلی حضور داشت از عاشقان با اخلاص اهل بیت (ع) است و اكنون كه نزدیك به 70 سال سن دارد همچنان در عشق اهل بیت (ع) و به خصوص امام حسین (ع) و یاران باوفایش مداحی می كند.
دومین آئین بزرگداشت این مداح شهیر اردبیلی روز چهارشنبه درسالن ولایت اردبیل برگزار خواهد شد.
6019/6016
خبرنگار: مسعود وسیله** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده