۲۲ شهریور ۱۳۹۶، ۱۵:۴۴
کد خبر: 82663899
T T
۰ نفر
ضرورت همكاری نهادهای قضایی و اجرایی برای انتقال زندان ها از البرز

كرج - ایرنا - رئیس سازمان زندان ها روز چهارشنبه در سفر به البرز با استاندار سابق، نماینده ولی فقیه و مسئولان قضایی این استان دیدار و پس از بازدید از زندان های مستقر در این استان، انتقال زندان ها را درگرو همكاری نهادهای قضایی و اجرایی عنوان كرد.

به گزارش ایرنا، اصغر جهانگیر در بدو ورود به استان البرز با حضور در دفتر آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی نماینده ولی فقیه و امام جمعه كرج با وی دیدار و گفت و گو كرد.
در این دیدار جهانگیر با اشاره به برنامه های اصلاحی و تربیتی در زندان ها، گفت: مهمترین ماموریت سازمان زندان ها، اصلاح و تربیت است كه اجرای مطلوب آن در گرو چند عامل است.
وی تصریح كرد: اولین عامل در خصوص اجرای مطلوب فرآیند اصلاح و تربیت متناسب بودن تعداد زندانیان با فضاهای موجود است لذا تراكم جمعیت زندانیان مهمترین مانع در راستای اجرای دامنه دار و عمیق برنامه های اصلاحی و تربیتی در زندان هاست.
رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه بیان داشت: طی سال های اخیر بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری و سیاست های راهبردی قوه قضاییه اقدامات خوبی در زمینه كاهش مجازات حبس و كاهش جمعیت زندانیان صورت گرفته است.
وی با اشاره به برخی اقدامات صورت گرفته گفت: در حال حاضر روند رشد جمعیت زندانیان كه در سال های گذشته به ده درصد رسیده بود را متوقف و این رقم به كمتر از 5 درصد رسیده است.
جهانگیر ابراز امیدواری كرد با توسعه اقدامات پیشگیرانه و فرهنگ سازی لازم آمار ورود به زندان همچنان كاهش یابد.
مشاور رئیس دستگاه قضا در ادامه افزود: اعتقاد ما این است كه اگر بتوانیم از ورود به زندان یك نفر نیز جلوگیری كنیم و یا زندانی موجود را ولو یك ساعت زودتر آزاد كنیم این اقدام یك كار ارزشمند و خدمت به جامعه خواهد بود.
جهانگیر گفت: بسیاری از افرادی كه وارد زندان می شوند علاوه بر مشكل اعتیاد به لحاظ مهارت های شغلی و سلامت جسمانی دارای مشكلات عمده هستند كه فعالیت های اصلاحی و تربیتی سازمان زندان ها را تحت الشعاع قرار داده است.
وی ادامه داد: با توجه به مشكلات موجود امروز مجموعه قوه قضاییه و سازمان زندان ها با كار جهادی نسبت به وظایف خود اقدام می نماید.
این مقام ارشد قضایی با اشاره به برخی از فعالیت های اصلاحی و تربیتی عنوان كرد: در 9 سال گذشته سازمان زندان ها به عنوان دستگاه برتر كشوری در اقامه نماز انتخاب شده است.
جهانگیر گفت: كسب این عنوان در شرایطی است كه بسیاری از افرادی كه وارد زندان ها می شوند نسبت به برخی مسائل دینی از جمله نماز اهتمام كافی ندارند و این ها در زندان ها با كمك روحانیون و برنامه های فرهنگی به سمت نماز بازگشته اند.
رئیس سازمان زندان ها افزود: فعالیت های قرآنی در سطح وسیع و تحت عناوین آموزش روخوانی، روان خوانی، تفسیر، تلاوت، حفظ و… در زندان ها اجرا می شود.
جهانگیر اظهار داشت: در كنار نماز و قرآن، كلاس های آموزش نهج البلاغه، آثار شهید مطهری، مهارت های زندگی و آشنایی با احكام در سه سطح از جمله برنامه های فرهنگی در زندان هاست.
رئیس دفتر یازرسی ویژه قوه قضاییه با اشاره به فعالیت های اشتغال و حرفه آموزی در زندان ها گفت: در حال حاضر بیش از 120 رشته و مهارت شغلی در زندان ها آموزش داده می شود و برنامه ما این است كه هر زندانی حداقل یك مهارت شغلی را آموزش ببیند تا بعد از آزادی دچار معضل بیكاری نشود.
جهانگیر همچنین گفت: حمایت از خانواده های زندانیان یكی دیگر از فعالیت های سازمان زندان ها است كه در سال های اخیر با توسعه این بخش اقدامات خوبی صورت گرفته است.
وی بیان داشت: در سال گذشته حدود ده هزار خانواده در معرض طلاق شناسایی شد كه با مشاوره و پیگیری های قضایی بسیاری از این خانواده ها حفظ و دچار آسیب های طلاق نشدند.
جهانگیر ادامه داد: بیش از 600 دانش آموز كه بخاطر حضور یكی از والدین در زندان ترك تحصیل نموده بودند با پیگیری و همكاری وزارت آموزش و پرورش به كلاس های درس برگردانیدم كه این مساله در راستای پیشگیری از وقوع جرم و جلوگیری از توسعه چرخه جرم اقدام مهمی بوده است.
آیت الله حسینی همدانی نیز با قدردانی از اقدامات صورت گرفته در زندان ها ابراز امیدواری كرد جمعیت زندانیان به حداقل ممكن برسد.
نماینده ولی فقیه در استان البرز با اشاره به موارد حبس در اسلام گفت: باید تا جای ممكن از مجازات های جایگزین استفاده شود.
امام جمعه كرج همچنین با تاكید بر تراكم جمعیتی در زندان های استان البرز خواستار اقدام مناسب در این زمینه شد.
جهانگیر در دیدار با سید حمید طهائی استاندار سابق البرز نیز گفت: حل مشكلات زندان های استان البرز درگرو همكاری نهادهای قضایی و اجرایی استان است.
رئیس سازمان زندان ها در ادامه سفر به استان البرز، با حضور در محل استانداری، ضمن دیدار با طهائی به بررسی وضعیت زندان های البرز پرداخت.
تر جهانگیر با ارائه برخی آمارها در خصوص زندانیان استان البرز گفت: وضعیت جمعیت كیفری این استان تا حدودی با میانگین كشوری برابر است.
وی افزود: در بخشی از شاخص ها استان البرز وضعیت قضایی خوبی دارد كه نشان دهنده اهتمام خوب نهادهای قضایی و اجرایی استان است.
رئیس سازمان زندان ها بیان داشت: برای حل مشكل فضای استاندارد زندان های البرز 7 طرح در دست بررسی و اقدام است كه طبق برآوردهای اولیه برای اجرای آنها به اعتباری بالغ بر 142میلیارد تومان نیاز است.
جهانگیر ادامه داد: با بهره برداری كامل از ندامتگاه فشافویه زندانیان تهرانی كه در این استان هستند را منتقل خواهیم كرد تا بخشی از مشكلات استان مرتفع شود.
مشاور رئیس دستگاه قضا گفت: هر چند ساخت زندان یك ارزش نبوده و نیست اما واقعیت های اجتماعی این مساله را به یك ضرورت تبدیل كرده و امیدواریم با ساخت زندان های جدید با استاندارد بالا، ضمن انتقال زندان های قدیمی از سطح شهر فضای مناسب برای اجرای طرح های اصلاحی و تربیتی ایجاد نماییم.
جهانگیر با اشاره به مشكلات بودجه ای گفت: هر چند در سال های اخیر بودجه خوراك و پوشاك زندانیان و همچنین بهداشت و درمان رشد داشته اما به دلیل پایه ریزی غیر علمی در سال های گذشته هنوز تا رقم قابل قبول فاصله داریم.
رئیس سازمان زندان ها همچنین بر ضرورت حمایت دولت از ساخت زندان های جدید تاكید كرد و گفت: برای انتقال زندان ها از داخل شهرها و ایجاد اماكن جدید نیازمند بودجه هستیم.
رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه با اشاره به نوپا بودن استان البرز گفت: حل مشكلات موجود به ویژه در بخش زندان ها در گرو تعامل دستگاه های قضایی و اجرایی است كه با تشكیل كار گروه نسبت به این موضوع اقدام خواهیم كرد.
جهانگیر در بخش پایانی سخنان خود ابراز امیدواری كرد مشكلات استان البرز به ویژه شهر كرج با وجود مردم شریف و شهید پرور به زودی مرتفع شود.
در ادامه این نشست استاندار سابق البرز به ارائه گزارشی در خصوص وضعیت استان البرز پرداخت.
طهائی با ارائه برخی آمارها در شاخص های مختلف گفت: استان البرز مستعد رشد و شكوفایی و بالندگی است و برای این مهم باید تمامی نهادها در سطح كلان كمك كنند.
در ابتدای این دیدار فاضلیان رئیس كل دادگستری البرز به ارائه گزارشی از وضعیت قضایی استان پرداخت.
1535/6156خبرنگار:وحیده عسكری**انتشار دهنده:داریوش غفاری
۰ نفر