۲۲ شهریور ۱۳۹۶، ۱۹:۴۱
کد خبر: 82664124
T T
۰ نفر
نخست وزیر لبنان افزایش «مناطق كاهش تنش» در سوریه را خواستار شد

بیروت-ایرنا-«سعد الحریری» نخست وزیر لبنان پس از دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه خواستار ادامه تلاش ها برای افزایش «مناطق كاهش تنش» در سوریه شد.

به گزارش تارنمای شبكه تلویزیونی «روسیاالیوم» الحریری روز چهارشنبه پس از دیدار با پوتین در شهر سوچی روسیه به خبرنگاران گفت: موضوع سوریه بخش مهمی از زمان این دیدار را به خود اختصاص داد و دو طرف درباره وضعیت این كشور و منافع لبنان و منطقه تبادل نظر كردند.
وی افزود: مساله مهم مراحلی است كه فرایند گسترش ثبات در سوریه خواهد داشت. ما خواستار ادامه تلاش ها برای افزایش مناطق كاهش تنش در سوریه هستیم تا پس از آن راه حل سیاسی آغاز شود.
طی ماه های اخیر با تلاش های دیپلماتیك و موافقت دولت سوریه و مخالفان مسلح در برخی شهرها درگیری ها متوقف شده است. هدف از این اقدام، فراهم كردن شرایط برای گفت و گو و راه حل سیاسی در سوریه عنوان شده است.
سعد الحریری همچنین گفت: با جناب ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه موضوعات مهم مورد توجه دوكشور بویژه در عرصه اقتصادی را بررسی كردیم. روز گذشته نیز با دیمیتری مدودیف درباره همكاری اقتصادی صحبت كردیم. همچنین موضوع كمك های نظامی به لبنان و راه های گسترش روابط نظامی بین دو كشور با هدف تسهیل در فروش بعضی از تجهیزات روسی كه لبنان بتواند به آن اعتماد و تكیه بكند، بررسی شد.
وی افزود: موضوعات منطقه را نیز بررسی كردیم و درباره موضوعات زیادی توافق كردیم. ما به دنبال توسعه روابط سیاسی و اقتصادی كه به نفع دوكشور است هستیم.
الحریری همچنین از حضور شركت های روسی برای سرمایه گذاری استقبال كرد و خواستار گسترش حضور آنها شد.
نخست وزیر لبنان همچنین آمادگی لبنان برای بازسازی سوریه را اعلام كرد.

**دیدار الحریری و پوتین
به گزارش خبرگزاری ملی لبنان دو طرف در این دیدار كه در بندر سوچی روسیه برگزار شد، به بررسی مناسبات دوجانبه بویژه در زمینه های اقتصادی و تجاری و سرمایه گذاری و كمك تسلیحاتی به ارتش لبنان گفت و گو كردند.
در این دیدار «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه و «ماكسیم اوریشكین» وزیر اقتصاد روسیه نیز حضور داشتند.
پیش از مذاكره دوجانبه، پوتین ضمن خوش آمدگویی به سعد الحریری برای سفرش به روسیه گفت: دیروز مذاكرات خوبی با «دیمیتری مدودیف» نخست وزیر روسیه داشتید و من مطئنم كه توافق های كه دیروز حاصل شد تاثیر مثبتی بر توسعه روابط دوكشور خواهد داشت.
رئیس جمهوری روسیه با بیان اینكه حجم روابط تجاری بین لبنان و روسیه هنوز اندك است افزود: حركت مثبت و روبه جلو است و من می خواهم میزان روابط تجاری پنجاه درصد رشد كند و این همان رویكرد مثبتی است كه باید بر اساس آن كار كنیم.
پوتین دیدار با الحریری را فرصت مغتنمی برای بحث درباره مسائل لبنان، كشورهای همسایه و منطقه دانست و تاكید كرد: برای من مهم است كه مواضع همه رهبران كشورهای منطقه را بدانم.
در ادامه نخست وزیر لبنان نیز ضمن تشكر و اظهار خوشبختی از دیدار دوباره پوتین، موضوعات اقتصادی و مشكلات لبنان و وضعیت منطقه را محور گفت و گوهایش با رئیس جمهوری لبنان عنوان كرد.
وی اظهار امیدواری كرد كه روابط اقتصادی و همكاری های نظامی بین دو كشور توسعه یابد.
سعد الحریری روز گذشته نیز با دیمیتری مدودیف نخست وزیر و سرگئی لاوروف وزیر خارجه لبنان دیدار كرد.
یكی از موضوعاتی كه الحریری در این سفر به دنبال آن است، جلب رضایت مسكو برای كمك تسلیحاتی به ارتش لبنان است.
خاورم**2054
انتشاردهنده: محمد خواجوئی