۲۳ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۰۷
کد خبر: 82664466
T T
۰ نفر

عقب نشینی نفت به نفع صنعت

۲۳ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۰۷
کد خبر: 82664466
عقب نشینی نفت به نفع صنعت

تهران- ایرنا- روزنامه آرمان در گفت وگو با جمشید عدالتیان شهریاری عضو اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن و كشاورزی ایران نوشت: باید با تلاش و برنامه‌ریزی رشد اقتصادی بدون نفت را افزایش داد و نفت را در این میان حذف كرد، زیرا نفت دچار نوسانات زیادی در بازار ایران و جهان است.

در ادامه در گزیده ای از این گفت وگو می خوانیم: رشد اقتصادی بدون نفت برای اولین‌بار در كشور از رشد اقتصادی با نفت پیشی گرفت. این موضوع نشان‌دهنده‌ این نكته است كه اقتصاد ایران بدون نفت نیز می‌تواند رشد داشته باشد و نیز وابستگی اقتصاد كشور به نفت كاهش یابد.در بهار96رشد اقتصادی بدون نفت به رقم 7.1درصد رسید.
عضو نمایندگان اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با «آرمان» می‌گوید: «رشد اقتصادی بدون نفت برای اولین‌بار در اقتصاد ایران در سال96رخ داده است. بیشتر این رشد اقتصادی مربوط به حوزه صنعت و انرژی است. در مجموع در صنایعی كه مختص خودروست و نیز در صنایع سنگین، رشد بالایی را در بهار 96 می‌بینیم.»

**در بهار امسال اقتصاد ایران شاهد رشد 7.1 درصدی بدون وابستگی به نفت بوده است؛ نظر شما در این باره چیست؟
رشد اقتصادی بدون نفت برای اولین‌بار در اقتصاد ایران در سال96رخ داده است. بیشتر این رشد اقتصادی مربوط به حوزه صنعت و انرژی بوده است. در مجموع در صنایعی كه مختص خودروست و نیز در صنایع سنگین، رشد بالایی را در بهار 96 می‌بینیم. سرمایه‌گذاری در دو فصل زمستان پارسال و بهار امسال روند مثبتی را طی كرد و در بهار امسال رشد اقتصادی در سرمایه‌گذاری به مثبت 7.1 ‌درصد رسید.
بالارفتن رشد اقتصادی بدون وابستگی به نفت برای كارشناسان اقتصادی و مردم تعجب‌آمیز بود. با توجه به اعلام‌ درصد بالای رشد اقتصادی، برخی باور ندارند كه رونق اقتصادی اتفاق افتاده است. علت این موضوع می‌تواند بیان این نكته باشد كه همزمان با رشد اقتصادی، اقتصاد ایران هنوز در دوره ركود به سر می‌برد. تغییر در قیمت ارز و سیاست‌های بانك مركزی شوكی بود كه در اقتصاد كشور و سیستم بانكداری رخ داد و این مباحث ممكن است رشد اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهد و آن را كاهش دهد یا تعدیل كند.

**با توجه به آمار اعلام‌شده آیا طی سال جاری رشد اقتصادی به هشت‌درصد خواهد رسید؟
رشد اقتصادی سال 95 و نقش درآمدهای حاصل از نفت و گاز در آن از جمله مهم‌ترین مسائلی بود كه مورد تحلیل و واكاوی و اظهارنظر كارشناسان، دولتمردان و منتقدان دولت قرار گرفت. امید است با برنامه‌های اقتصادی كه دولت دوازدهم در پیش دارد، رشد اقتصادی به هشت‌درصد برسد و این موضوع دور از ذهن نیست.
هشت‌درصد رشد اقتصادی رقم جذابی در اقتصاد است كه اگر یك‌درصد عنوان‌شده به رشد اقتصادی افزوده شود، شاهد رونق كلی در بازار ایران خواهیم بود. رسیدن رقم رشد اقتصادی به هشت‌درصد افزایش درآمدها و رونق را در پی‌خواهد داشت. در این راستا می‌توان روابط تجاری به‌ویژه صادرات را افزایش داد و رقم رشد اقتصادی را حفظ كرد.

**برای حفظ و تداوم رشد اقتصادی لازم است چه سیاست‌هایی به كار گرفته شود؟
در زمینه سرمایه‌گذاری باید عنوان كرد نیاز است حمایت‌های لازم در زمینه سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف صورت گیرد. رشد اقتصادی بدون سرمایه‌گذاری و تداوم سرمایه‌گذاری امكانپذیر نیست. امید است كه سرمایه داخلی و سرمایه خارجی بیشتر جذب شود تا رشد اقتصادی تداوم داشته باشد.

**رشد بخش مولد و افزایش تولیدات و صادرات چگونه پیش رفته است؟
رشد اقتصادی بیشتر در زمینه صنایع بزرگ اتفاق افتاد و تحول خوبی در این صنایع رخ داده است. تولید خودرو و صنایعی مثل فولاد و نیز معادن رشد خوبی داشته‌اند. لازم به یادآوری است در صنایع كوچك و متوسط رشد آن‌چنانی اتفاق نیفتاده است. برای افزایش رشد اقتصادی نیازمند تحرك سرمایه‌گذاری در عرصه‌های تولیدی بودیم. سال گذشته بر همین اساس 17‌هزار و 900‌میلیارد تومان تسهیلات در اختیار واحدهای كوچك و متوسط قرار داده شده است تا وضعیت تولید در كشور بهبود یابد.

**رشد اقتصادی با حذف نفت چقدر می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد؟
تا كنون یكی از مهم‌ترین اجزای رشد اقتصادی در میان بخش‌های مختلف اقتصاد، نفت بوده است. نفت همیشه و به‌صورت مداوم و ثابت تحریك‌كننده رشد اقتصادی بوده است. رشد اقتصادی در ایران اگرچه با احتساب همه بخش‌ها محاسبه می‌شود، اما در اقتصاد ایران به‌دلیل نقش قابل توجه و نسبتا پایدار نفت، شاخص نرخ رشد به دو شاخص بدون نفت و با نفت تبدیل شده است. ولی باید با تلاش و برنامه‌ریزی رشد اقتصادی بدون نفت را افزایش داد و نفت را در این میان حذف كرد، زیرا نفت دچار نوسانات زیادی در بازار ایران و جهان است.

*منبع: روزنامه آرمان، 1396.6.23
**گروه اطلاع رسانی**9370**1601** تنظیم : مهدی احمدی **انتشار: شهناز حسنی