۲۳ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۳۵
کد خبر: 82664652
T T
۰ نفر
رئيس كل دادگستري البرز: ضعف دانش قضايي علت اطاله دادرسي است

كرج- ايرنا- رئيس كل دادگستري استان البرز مهمترين علت اطاله دادرسي را ضعف دانش قضايي عنوان كرد و گفت: عوامل ديگري هم در اطاله دادرسي دخيل است اما اين مشكل وجود دارد كه قاضي نمي‌داند در مورد پرونده چه تصميمي بگيرد.

به گزارش ايرنا، احمد فاضليان روز پنجشنبه در دوره آموزشي قضات دادگستري استان البرز، افزود: يكي از شاخص‌هاي كارآمدي هر سازماني ميزان توانمندي‌هاي علمي منابع انساني آن سازمان است و آموزش نقش بسيار برجسته‌اي در ارتقا و تعالي سازماني دارد.
وي اضافه كرد: در دستگاه قضايي به دليل اهميت و سختي كار، آموزش هميت مضاعفي دارد؛ با توجه به تغييرات پي‌در‌پي در قوانين در دهه اخير نياز جدي به آموزش‌هاي نوين وجود دارد و ارائه اين آموزش‌ها به يك ضرورت تبديل شده است.
فاضليان با اشاره به اينكه نوآوري در قوانين اتفاقي همه‌گير در كشورهاي مختلف جهان است كه به تناسب مصنوعات و خدمات جديد رخ مي‌دهد گفت: متاسفانه آنچه در كشور ما اتفاق مي‌افتد سرعت زياد در تغييرات قوانين است كه از ضعف در بدنه كارشناسي سيستم قانونگذاري ما حكايت دارد تا جايي كه در بعضي اوقات براي برطرف كردن اين نقص‌ها به آراي وحدت رويه متوسل مي‌شوند.
وي گفت : متاسفانه در مواردي شاهد بوديم در صدور آراي وحدت رويه يا آيين‌نامه‌ها به جاي تفسير قانون در واقع قانون گذاري جديد صورت گرفته است.
وي با تاكيد بر اينكه علم قاضي بر اساس آموزه‌هاي اسلامي يكي از ادله اثباتي در حق الناس و حق الله است بر لزوم افزايش دانش قضايي قضات تاكيد كرد و متذكر شد: علم، ايمان و عدالت سه ركن قضاوت عادلانه هستند.
رئييس كل دادگستري استان البرز خاطرنشان كرد: اگر يك قاضي با علم و دانش در يك پرونده ورود پيدا كند سرعت و دقت رسيدگي هم افزايش مي‌يابد و بالعكس اگر يك قاضي در تشخيص خود دچار خطا شود مردم و تشكيلات قضايي متحمل زيان مي‌شوند.
وي با تاكيد بر اينكه آموختن در نظام قضايي نقطه پاياني ندارد، بيان كرد: اولين نتيجه اينكه يك قاضي احساس كند ديگر نيازي به آموزش ندارد ايجاد حس غرور و تكبر در وي است.
7414/1535خبرنگار: وحيده عسكري **انتشار دهنده:داريوش غفاري