۲۶ شهریور ۱۳۹۶، ۱۷:۱۴
کد خبر: 82667870
T T
۰ نفر
نشست سخنگوی قوه قضاییه از پرونده بنیتا تا افزایش قتل های فجیع

تهران - ایرنا - سخنگوی قوه قضاییه در صد و هجدهمین نشست خبری خود به موضوعات مختلف ازجمله افزایش قتل های فجیع، پرونده بنیتا، پیشگیری از تلفات جاده ای، پرونده خاوری، كیفرخواست برای پزشك معالج كیارستمی و آخرین وضعیت پرونده شنود اشباح اشاره كرد.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای روز یكشنبه در صد و هجدهمین نشست خبری با بیان اینكه متاسفانه آمار قتل های فجیع در سال ٩٦ نسبت به سال ٩٥ افزایش یافته است، گفت: یكی از دلائل وقوع این قتل ها سو‌ءاستفاده از فضای مجازی است.
وی افزود: برخی موارد مانند آثار فضای مجازی، امنیت مردم را مختل می‌كند.
معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: با كمال تاسف قتل های فجیع در سال ٩٦ از سال ٩٥ و همچنین آزار در برخی خانواده ها بیشتر شد ؛ نمی گویم همه بدلیل اثر فضای مجازی است اما با توجه به كار كارشناسی صورت گرفته، یكی از آثار سو فضای مجازی این جنایت هایی است كه رخ می دهد البته عواملی چون استعمال مواد روانگردان هم تاثیر دارد.
وی ادامه داد: در اتوبان تهران قم قتلی كه كشف شد ، قاتل انگیزه را نشستن پای فیلم های خشن فضای مجازی و استفاده از مواد روانگردان عنوان كرده است.

**تلفات جاده ای از موارد حقوق عامه است كه باید سامان یابد
معاون اول قوه قضاییه با بیان اینكه این قوه در زمینه حقوق عامه ورود بیشتری خواهد داشت، اظهار كرد: آنجا كه عموم مردم حقی دارند ، این قوه به طور مشخص توسط دادستان و بازرسی كل كشور از سال قبل و امسال، بخصوص این ورود انجام می شود و دادستان كل كشور تلاش كرده این موارد را احصا و اولویت بندی كند تا به تناسب اولویت به آن بپردازد.
وی ابراز امیدواری كرد، همه مردم و دولت تلاش كنند تا (در این خصوص) به سرو سامان برسیم.
سخنگوی قوه قضاییه،، یكی از این موارد حقوق عامه را رسیدگی به تلفات و تصادفات جاده ای برشمرد و گفت: در همه دنیا تصادف هست اما در ایران خیلی زیاد است و با اصلاح راه ها، با كنترل فنی بیشتر و بهتر وسائل حمل و نقل، با متعهدتر كردن شركت های حمل و نقل و اموری كه می تواند در كاهش تلفات جاده ای كمك كند ، كمتر از این می توانیم تصادف داشته باشیم.

**صداوسیما برای گرفتن پول، از هر موسسه ای تبلیغ نكند
وی مساله دیگر قابل توجه را سرمایه های كوچك مردم دانست و گفت: اگر اشتغال نباشد و جایی برای استفاده از این سرمایه های كوچك وجود نداشته نباشد مردم سرمایه خود را دست شركت های لیزینگی مانند برخی موسسات پولی و بانكی و خودرو می دهند.
محسنی اژه ای خاطرنشان كرد: دولت باید بستری فراهم كند تا مردم سرمایه خود را در جای قابل اطمینان به كار گیرند و از مؤسساتی كه تشكیل می شود و از مردم پول می گیرد، مراقبت كند؛صداوسیما هم توجه كند تا برای پول گرفتن از هر موسسه ای تبلیغ نكند. خود مردم هم باید توجه بیشتری بكنند.

**بهشتی بدلیل ارتكاب جرم امنیتی به ٥ سال حبس محكوم شد
محسنی اژه ای درباره بازداشت برخی افراد كه رسانه های معاند این بازداشت ها را صنفی می دانند مانند بهشتی (محمود) گفت: كسی بدلیل صنفی بازداشت نمی شود مثلا بگویند فردی به عنوان بهایی بودن، خبرنگار یا معلم بودن بازداشت شده اند ، درست نیست؛ تفاوتی نمی كند چه كسی دارای چه تفكر، حرفه و مذهبی باشد و بعنوان حرفه و مذهب خاص بازداشت نمی شود
وی ادامه داد: اگر روزنامه نگاری بخاطر ارتكاب جرم بازداشت شد بدلیل خبرنگار بودن نیست.
محسنی اژه ای گفت: بهشتی بدلیل جرم امنیتی به ٥ سال حبس محكوم و حكم او قطعی شده است.

**صدور حكم قصاص نفس برای متهم ردیف اول پرونده بنیتا
سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینكه حكم عاملان قتل بنیتای هشت ماهه صادر شده است، گفت:طبیعی است این حكم باید ابلاغ شود و قابل تجدیدنظر است.
وی درباره حكم متهم ردیف اول ادامه داد: این متهم به قصاص نفس محكوم شد البته احكامی چون تبعید هم داشتیم.

**متهم ردیف دوم تبرئه نشد
محسنی اژه ای درباره اتهامات دیگر متهم پرونده بنیتا گفت: دادگاه جرایم دیگر متهم ردیف دوم مانند معاونت را تایید و برای آنها حكم صادر كرده است.
وی اضافه كرد: برای متهم ردیف دوم قتل عمد در دادسرا اثبات نشده است اما برای جرم های دیگر حكم سنگین صادر شده است.
به گزارش ایرنا ، ٢٩ تیر امسال خبر ربوده شدن دختر بچه هشت ماهه‌ای در شبكه‌ های اجتماعی دست به دست شد تا اینكه پس از ٦ روز و با وجود همه تلاش‌ها، جسد این دختربچه در خودروی به سرقت رفته پدرش در پاكدشت ورامین كشف شد.
پلیس آگاهی تهران، ربایندگان خودرو و كودك هشت ماهه را دستگیر و با حضور متهمین در مقابل منزل این كودك، صحنه جرم با حضور مأموران پلیس آگاهی بازسازی شد.
عاملان قتل این كودك هشت ماهه بعدا مدعی شدند بعد از سرقت خودرو و گذاشتن آن در پاكدشت، موضوع را به مأموران نیروی انتظامی اطلاع دادند و اقدامی برای نجات جان كودك انجام نشد اما بلافاصله این ادعای كذب آنان نخست از سوی مأموران نیروی انتظامی و سپس از سرپرست دادسرای جنائی استان تهران رد شد.

** خاوری برگردد به نفعش است
محسنی اژه ای درباره محاكمه غیابی خاوری مدیرعامل اسبق بانك ملی كه به كانادا گریخته است، گفت: دادگاه برای او بصورت غیابی تشكیل شده و با همه تلاش هایی كه انجام شده نتوانستیم او را به كشور برگردانیم.
وی ادامه داد: اگر خاوری برگردد به نفع خودش است چون متهم با حضور خود بهتر می تواند دربرابر اتهامات وارده از خود دفاع كند.

** صدور كیفرخواست برای پزشك معالج مرحوم كیارستمی
محسنی اژه ای درباره پرونده پزشك مرحوم كیارستمی ، گفت: پرونده در دادسرا رسیدگی و علیه پزشك معالج كیفرخواست صادر شده است.
وی با ابراز بی اطلاعی از رسیدگی پرونده در دادگاه كیفری یك یا جایی دیگر ادامه داد: پرونده به دادگاه رفته و نمی دانم آیا زمانی برای رسیدگی تعیین شده است یا نه.

** ٦ وزیر از ١٢ وزیر گزارش پایان دوره خود را اعلام كردند
معاون اول قوه قضاییه درباره گزارش اموال دولت یازدهم ، اظهاركرد : از ١٢ نَفَر دولت دوازدهم ٩ نَفَر فهرست اموال خود را اعلام كردند؛ ٧ نَفَر هم از دولت قبلی و هم فعلی بودند و از افرادی كه سر وقت گزارش اموال خود را اعلام كرده اند، تشكر می كنم.
وی ادامه داد: در دولت یازدهم هم شش وزیر فهرست اموال خود را اعلام كردند.

**آتش سوزی عمدی در شبكه بهداشت شیروان
محسنی اژه ای درباره حادثه آتش سوزی شبكه بهداشت شیروان و گزارش سازمان بازرسی مبنی بر عمدی بودن این حادثه گفت: اینكه این آتش سوزی طبق گزارش كارشناسان ، عمدی بوده، صحت دارد و فردی هم به همین منظور بازداشت شده است.
وی اضافه كرد: اینكه او كار آتش سوزی را انجام داده، اثبات نشده است اما در مجموع تخلف او كشف شده است.
سخنگوی قوه قضاییه درباره تذكر وزارت اطلاعات به برخی افراد در ارتباط با آمدنیوز، گفت: افرادی كه با جریان های ضد انقلاب خارج از كشور در ارتباط هستند، شاید خبر نداشته باشند چون این امكان هست نداند این فرد یا سازمان ضدانقلاب است، می توان به او تذكر داد تا مطالب خود را به این فرد یا سازمان نگوید.
وی اضافه كرد: درخصوص شبكه های تلگرامی و اینكه دادستانی در نامه ای به وزارت اطلاعات اقدام كرده است یا نه، اطلاعی ندارم.

** آخرین وضعیت پرونده شنود اشباح
معاون اول قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده نویسنده كتاب ' شنود اشباح' گفت: تا آنجا كه پیگیری كردم حكمی صادر نشده است اما جلسه ای برگزار شد و باید جلسه ای دیگر برگزار شود.
وی درباره بازداشت بودن یا نبودن متهمان ، اضافه كرد: متهمان اول بازداشت نبودند اما اینكه بعدا به تشخیص دادگاه بازداشت شده باشند، اطلاعی ندارم.

** موضوع كودك آزاری در كرج
محسنی اژه ای درباره اظهارات نسرین ستوده كه خود را وكیل مادری می داند كه كودكش توسط پدر كودك آزاری و از این اتهام تبرئه شده است، گفت: این موضوع را از دادستان البرز جویا شدم و گفت كه این مطالبی كه به این نحو بیان شده با این جزئیات ، كذب محض است؛
اینها خانواده ای هستند كه باهم اختلاف دارند و بچه ای دارند كه در اختیار مادر است و دادگاه حكم داده هفته ای یك بار پدر با بچه ملاقات كند آنهم محل ملاقات یا در دادگستری یا در جایی كه دادگاه تعیین می كند، باشد.
وی اضافه كرد: به گفته دادستان كرج، این وكیل كه این مسئله را مطرح كرده وكیل رسمی هیچ یك از طرف مسئله نیست و اینكه مادربزرگ كودك بازداشت شده است ، دروغ است.

** صدور كیفرخواست برای پرونده دكل نفتی
سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده دكل نفتی، گفت: برای این پرونده كیفرخواست صادر شد به دادگاه رفت ؛ دادگاه در حال مطالعه پرونده است .
وی ادامه داد: پرونده سنگین است و متهمان می توانند وكیل داشته باشند و برای همین تعیین وقت دادگاه ، كمی زمان بر است.

** ماده اول قانون گزارش اموال مسئولان در حال اجراست
محسنی اژه ای در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اصل ١٤٢ قانون اساسی و گزارش فهرست اموال مسئولان و اینكه آیا قانون جدید مصوب مجلس دراین رابطه اجرا می شود یا نه، گفت: مواردی مورد اختلاف نظر مجلس و شورای نگهبان بود كه به مجمع تشخیص مصلحت رفت.
وی ادامه داد: در مجمع تشخیص مصلحت، بیش از موارد اختلاف نظر شورای نگهبان و مجلس به آن پرداخته شد و درحالی كه مجمع باید به همان موارد اختلافی می پرداخت.
معاون اول قوه قضاییه با بیان اینكه مجمع به این نتیجه رسید اگر بخواهد به موارد اختلافی مصوب مجلس و مخالفت شورای نگهبان بپردازند، مصوبه رد خواهد شد و اگر بخواهند بیش از این ورود كنند در اجازه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست ، اضافه كرد: لذا آنان اجازه ای از رهبری گرفتند تا در مواردی بیشتر از موارد اختلافی بپردازند؛ اكنون ماده یك قانون در حال اجراست اما نسبت به موارد بعدی ،مشكلات مدنظر رفع نشده و هنوز قسمت های دوم این مجموعه اجرا نمی شود.
وی ادامه داد: راجع به سمت های افراد و مسئولان كه در مجمع تصویب شده اختلاف نظر است و گفته شده خود قوه قضائیه آیین نامه ای بنویسد و این موضوع هنوز تكمیل نشده است.

**تكذیب بركناری قاضی پرونده زنجانی
سخنگوی قوه قضاییه در ادامه درباره پرونده بابك زنجانی گفت: احتمالا آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده مرتبط با بابك زنجانی بزودی برگزار می شود و قاضی رسیدگی كننده به این پرونده نیز كنار گذاشته نشده است.
وی در پاسخ به سوْال خبرنگاری مبنی براینكه برخی اخبار ناموثق حكایت از كنار گذاشتن قضایی از پرونده بابك زنجانی دارد، گفت: این موضوع اصلا صحت ندارد.
وی ادامه داد: در بدو امر قاضی سراج رییس دادگاه تعیین شد كه با توجه به كسب سمت ریاست سازمان بازرسی كل كشور ، طبیعتا پرونده به قاضی دیگر واگذار شد و سراج نه كنار رفت و نه كنار گذاشته شد.
معاون اول قوه قضاییه تاكید كرد هیچ قاضی در پرونده بابك زنجانی كنار گذاشته نشده است و گفت: پرونده توسط قاضی صلواتی در دادگاه بدوی رسیدگی و حكم صادر شد كه حكم بدوی در دیوان عالی كشور نقض و برای رسیدگی به شعبه هم عرض ارجاع شد.
وی ادامه داد: اكنون پرونده در شعبه هم عرض توسط قاضی مقیسه درحال رسیدگی است و احتمالا آخرین جلسه هم بزودی تشكیل می شود.

**اظهارات محسنی اژه ای درباره تكیه گاه مردم بودن قوه قضاییه
سخنگوی قوه قضاییه با توجه به سخنان مراجع عظام مینی بر تكیه گاه مردم بودن قوه قضاییه، گفت: قوه قضاییه باید پناه مردم باشد و مقام معظم رهبری بارها فرمودند اگر به كسی ظلم شده باید احساس كند ملجایی برای تظلم خواهی اوست و تلاش قوه قضاییه هم همین است.
وی با ذكر چند نكته ادامه داد: كسانی كه به دادگاه مراجعه می كنند یكی شاكی است و یكی متشاكی عنه و حكم اگر به نفع كسی صادر شده آن یكی می گوید عادلانه نبوده است.
وی اضافه كرد: ادعا نمی كنم هرحكمی كه صادر می شود همه راضی هستند اما این دلیل نیست كه همه اینها حق را می گویند.

** دلیل تاخیر محاكمه غیابی خاوری
سخنگوی قوه قضاییه درباره اینكه چرا محاكمه غیابی با تاخیر بوده و آیا ابزار لازم برای اجرا
وجود دارد، گفت: دلیل تاخیر محاكمه غیابی این است كه اگر محكوم به حبس شود ، دست ما نیست.
وی ادامه داد: اینكه ابزار لازم برای اجرای حكم داریم یا نه باید بگویم اگر فرد محكوم به حبس شود ، دست ما نیست اما اگر به ردمال محكوم شود در كشور اموالی دارد كه بتوان باز پس گرفت.

**كیفرخواست پزشك تبریزی صادر شد و پرونده به دادگاه رفت
محسنی اژه ای در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره آخرین وضعیت پرونده پزشك تیریزی و با توجه به اینكه یكسال از این ماجرا گذشته است، گفت: یكسال قبل اتفاقی افتاد و افرادی از بستگان خود این آقا مردند ؛ باید بررسی شود خودشان مردند ، قتل عمد بوده یا نبوده كه اینها را باید پزشك جواب دهد؛ البته در این میان بازپرس هم سوْال جواب هایی انجام می دهد.
معاون اول قوه قضاییه با بیان اینكه متهم نخست گفته بود غذای نذری گرفتم ، ادامه داد: این اظهارات دروغ بود؛ برای این پرونده كیفرخواست صادر و تعیین وقت شد ؛ اواخر ماه آینده محاكمه صورت می گیرد؛ البته استفساری كرده بودند كه پاسخ آن هم آمده است.

** اتهام دو خبرنگار بازداشت شده امنیتی است
محسنی اژه ای اتهام دو خبرنگار كه اخیرا بازداشت شده را امنیتی عنوان كرد و گفت: این پرونده در مرحله دادسرا در حال رسیدگی است .
وی درباره تمدید قرار بازداشت یكی از این متهمان گفت: اگر طبق قانون متهم یك ماه بازداشت باشد و تا صدور كیفرخواست نیاز به بازداشت بیشتر باشد، تمدید قرار برای او صادر می شود.

** دادگاه متهمان پرونده ریخته گران ادامه دارد
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار ایرنا درباره پرونده ریخته گران گفت: پرونده ریخته گران ٤٥ متهم دارد و درحال رسیدگی است.
وی افزود: رسیدگی به این پرونده در دادگاه انقلاب همچنان ادامه دارد و هنوز جلسات آم پایان نیافته است.

** رفع تصرف بیش از 18 هزار هكتار از اراضی
محسنی اژه ای درباره تصرفات به اراضی و كوه خواری و مواردی از این دست، گفت: زمین خواری و كوه خواری از جمله مسائلی است كه در استان های مختلف با آن درگیر هستیم و دولت در این زمینه حتما باید اقدام جدی انجام دهد.
وی اضافه كرد: بویژه در استان های شمالی كه درصدد تخریب نشدن جنگل هستیم اما معمولا صاحب آن ساختمان از جایی مجوز ساخت و ساز گرفته است گرچه مرجع صادر كننده مجوز، مرجع صالحی نبوده است و از دولت می خواهیم این موضوع را ساماندهی كند.
سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینكه براساس گزارش شش ماهه از 31 استان كه 20 استان تكمیل شده بود، 18 هزار و 247 هكتار از زمین های ناصحیح تصرف شده، رفع تصرف شده است، گفت: 2 هزار و 969 هكتار از این مقدار، مربوط به زمین های واقع در استان تهران بوده است و بیش از 3 هزار قلع و قمع از این 20 استان در این 6 ماه انجام شده است.

** كشف حدود 161 هزار كیلو مواد مخدر در نیمه نخست امسال
معاون اول قوه قضائیه مواد مخدر سنتی و صنعتی را یكی از معضلات دنیا و كشور ایران برشمرد و گفت: در شش ماهه نخست امسال 160 هزار و 945 كیلو مواد مخدر در كشف و پرونده ها برای رسیدگی به دادسرا گزارش شده است كه از این میزان، سه هزار كیلو هروئین، 229 كیلو شیشه و 111 كیلو كراك بود.
وی تاكید كرد: مصرف این مواد مخدر تاثیر سویی به همراه دارد و وجود فرد معتاد بسیاری از خانواده ها را آزار می دهد.

** صدور كیفرخواست برای 12 متهم پرونده گمرك بوشهر
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به یكی از خبرنگاران درباره دستگیری برخی افراد در گمركات بویژه گمرك بوشهر و آخرین وضعیت این پرونده، اظهاركرد: یكی از مسائل مهم در كشور، موضوع قاچاق است كه دستگاه های مختلف نیروی انتظامی، تعزیرات، و ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز تلاش می كنند؛ این موضوع (قاچاق) به تولید داخلی لطمه می زند .
وی افزود: اگر در گمرك ، دادسرا، تعزیرات و انتظامی تخلفی مشاهده شود باید بصورت اشد با آن برخورد كرد و متاسفانه در پرونده گمرك بوشهر 12 نفر دستگیر شده اند كه 6 نفر آن، از عوامل گمرك و 6 نفردیگر صاحب بار هستند كه با رشوه می خواستند بار خود را ترخیص كنند.
محسنی اژه ای ادامه داد: (در این رابطه) برخی افراد در تهران و قزوین تحت تعقیب قرار گرفته اند و تعدادی پرونده هم در تعزیرات هست كه آمار آن را ندارم.

** پرونده احمدی نژاد در دیوان محاسبات
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سئوال كه برای احمدی نژاد در دیوان محاسبات هفت حكم صادر شده و آیا این دیوان می تواند این احكام را صادر كند، گفت: دیوان اختیارات مربوط به خود را دارد و در چارچوب اختیارات خود اگر كاركنان دولت تخلفی انجام دهند به آن رسیدگی می كند.
وی افزود: از مواردی كه به آن اشاره كردید، اطلاعی ندارم ولی اگر در دیوان محاسبات به مواردی برسند و تشخیص بدهند كه جرمی واقع شده باشد به دستگاه قضاییه می فرستند و اگر تخلفی انجام گرفته باشد توسط دادگاه های این دیوان به آن رسیدگی می كنند.

** تشكیل پرونده حقوق های غیرمتعارف توسط قوه قضاییه
محسنی اژه ای در باره وضعیت پرونده حقوق های غیرمتعارف گفت: آنچه كه در مورد پرونده حقوق های غیر متعارف در دیوان محاسبات اتفاق افتاده خبر ندارم ولی از ناحیه دولت و دیوان محاسبات، فردی به عنوان نجومی بگیر و متهم به قوه قضاییه معرفی نشده و این قوه براساس گزارش های بازرسی كل كشور و برخی دستگاههای دیگر، پرونده های افراد نجومی بگیر را تشكیل داده است.
معاون اول دستگاه قضا افزود: برای برخی از این افراد قرار مجرمیت از ناحیه دادسرا صادر شده و اگر دادگاه هم تشخیص داد كه جرمی صورت گرفته، مجازات خواهند شد و برخی نیز شاید جرمی مرتكب نشده باشند ولی به لحاظ این كه تخلفی صورت گرفته، باید پول را برگردانند.
محسنی اژه ای با بیان این كه دیوان محاسبات عنوان كرده كه هیچ فردی از نجومی بگیران مشكل قانونی نداشته است، افزود: سئوال من این است و تا كنون نیز هیچ دستگاه مسئولی به آن پاسخ نداده است كه آیا تمام بانك ها و شركت هایی كه مدیران عامل و اعضای هیات مدیره آن پاداش های پایان سال كه بعضی از آنها 300 تا 400 میلیون تومان گرفته بوده اند، سود ده بوده یا خیر؟
سخنگوی قوه قضاییه در باره برخورد قضات با صاحبان پرونده های قضایی نیز گفت: ریاست قوه قضاییه به صورت مكرر در جلسات خصوصی و عمومی قضات را به صبر و خویشتنداری در دادگاهها دعوت كرده و معاونت فرهنگی قوه قضاییه نیز برنامه های فرهنگی و جلسات اخلاق را برای قضات برنامه ریزی كرده است.
**فعالیت دولت یازدهم در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی موفقیت آمیز بوده است
معاون اول قوه قضاییه با بیان این كه ماموریت ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به عنوان یك ستاد هماهنگ كننده در دولت یازدهم موفقیت آمیز بوده است، افزود: دولت یازدهم نسبت به دولت های دیگر در این امر فعال تر بوده ولی این كه چرا در دولت دوازدهم این ستاد تشكیل نشده است شاید به این دلیل بوده كه هنوز دولت در حال استقرار است.
وی افزود: شاید به لحاظ ساختاری این ستاد به عنوان ستاد هماهنگ كننده نیاز به بازنگری نداشته باشد اما با توجه به تغییر دولت ها باید در بعضی روش های این ستاد بازنگری شود و مواردی كه نیاز به تقویت دارد را بیشتر رسیدگی كنند.
اجتمام** 7329** 1569
خبرنگاران: لیلا اسماعیل نژاد و حسن حیدری ** انتشار: علی حبیبی
آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej
۰ نفر