۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ۹:۱۵
کد خبر: 82668266
T T
۰ نفر
آخرين جلسه رسيدگي به اتهامات متهمان رديف دوم وسوم پرونده نفتي آغازشد

تهران - ايرنا - چهاردهمين و آخرين جلسه محاكمه متهمان رديف دوم و سوم پرونده نفتي از شركاي بابك زنجاني كه حكم بدوي آنان پيش تر در ديوان عالي كشور نقض شده بود، دقايقي پيش در شعبه هم عرض به رياست قاضي مقيسه آغاز شد.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار قضايي ايرنا، براساس اعلام قاضي محمد مقيسه، رئيس دادگاه در اين جلسه رسيدگي به پرونده متهمان نفتي از شركاي بابك زنجاني ادامه خواهد يافت.
حميد فلاح هروي متهم رديف سوم جلسه سيزدهم دفاعيات خود را در برابر اتهامات وارده پايان داد و سپس وكلاي مدافع او و مهدي شمس زاده ديگر متهم پرونده دفاعيات خود را در برابر موكلان آغاز كردند.
در دوازدهمين جلسه دادگاه كه 24 مرداد برگزار شده بود، قاضي مقيسه از وكلاي مدافع خواست تا دفاعيات خود را در قالب لايحه اي به دادگاه تقديم كنند و اين در حاليست كه وكلا علاوه بر ارائه لايحه، به دفاع شفاهي در جلسه دادگاه تاكيد دارند.
به گزارش ايرنا ، دادگاه متهمان رديف دوم و سوم پرونده نفتي يعني مهدي شمس زاده و حميد فلاح هروي كه حكم بدوي مبني بر اعدام آنان در ديوان عالي كشور نقض و براي رسيدگي به شعبه هم عرض ارجاع شده بود، در شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب اسلامي به رياست قاضي محمد مقيسه تا كنون در ١٢ جلسه برگزار شد.
براساس اين گزارش، از جلسه هشتم دادگاه تا ١٢، متهم رديف سوم در حال بيان دفاعيات خود در برابر اتهامات مندرج در كيفرخواست بود؛ البته در هشتمين جلسه، قبل از قرار گرفتن حميد فلاح هروي متهم رديف سوم در جايگاه براي دفاع در برابر اتهامات وارده قاضي از شكات خواست تا شكايت خود را مطرح كنند كه غلامحسني صادقي قهاره وكيل شركت «اچ كي» به نمايندگي از دو شركت ملي نفت و اچ كي، جواد احمدي پور به وكالت از بانك مسكن، فرزاد ملكي به نمايندگي از سازمان تامين اجتماعي با حضور در جايگاه شكايت نهادهاي متبوع خود را قرائت كردند.
در جلسه هفتم دادگاه هم بعد از پايان دفاعيات متهم رديف دوم و وكلاي مدافع او ، كيفرخواست متهم رديف سوم به درخواست رئيس دادگاه و از سوي رضا نجفي نماينده دادستان قرائت شد كه نماينده دادستان طبق كيفرخواست، اتهامات فلاح هروي را افساد في الارض از طريق مشاركت در اخلال نظام اقتصادي با علم به ضربه زدن به نظام جمهوري اسلامي و مشاركت عالمانه و عامدانه براي جعل، استفاده از پولشويي و كلاهبرداري؛ مشاركت در كلاهبرداري از سازمان تامين اجتماعي به مبلغ 444 ميليارد ين ژاپن و شركت نفت اچ كي به مبلغ يك ميليارد و 100 ميليون يورو؛ مشاركت در پولشويي به مبلغ 148 ميليارد و 136 ميليون ريال از طريق تملك عوايد حاصل از جرم، اعلام كرد.
جلسات ششم، پنجم، چهارم، سوم و دوم دادگاه هم به دفاعيات مهدي شمس زاده متهم رديف دوم اين پرونده و همچنين صحبت هاي نماينده دادستان و پرسش و پاسخ با قاضي اختصاص يافت. در جلسات دوم و اول نماينده دادستان كيفرخواست متهم را قرائت كرده بود و قاضي هم از متهم رديف دوم خواست تا در برابر اين كيفرخواست صادر شده از خود دفاع كند.
دادگاه بابك زنجاني متهم رديف اول پرونده نفتي، مهدي شمس زاده و حميد فلاح هروي متهمان رديف دوم و سوم اين پرونده در سال ٩٤ در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامي به رياست قاضي ابوالقاسم صلواتي، برگزار شد.
دادگاه اين متهمان ، براساس كيفرخواست صادر شده به اتهام افساد في الارض از طريق اخلال در نظام اقتصادي كشور با تشكيل و رهبري سازمان يافته به منظور ارتكاب جرايمي مانند جعل سند، پولشويي با علم به موثر بودن در ضرر به كشور، كلاهبرداري در سطح گسترده از شركت نفت، سازمان تامين اجتماعي و بانك مسكن، جعل 24فقره اسناد و صورت حساب بانكي، استفاده از اسناد مجعول و پولشويي به مبلغ 1967 ميليون يورو در 26 جلسه علني(جز يك جلسه) برگزار شد.
دادگاه بدوي پس از رسيدگي پرونده، سه متهم رديف اول بابك زنجاني، مهدي شمس زاده و حميد فلاح هروي را به اعدام، رد مال به شاكي و پرداخت جزاي نقدي معادل يك چهارم پولشويي محكوم كرد. اما ديوان عالي كشور با بررسي پرونده، حكم اعدام بابك زنجاني را تاييد و حكم مهدي شمس زاده و حميد فلاح هروي متهمان ديگر پرونده را نقض و براي رسيدگي به شعبه هم عرض ارجاع كرد كه اكنون اين پرونده در شعبه هم عرض در حال رسيدگي مجدد است.
اجتمام** 7329**569
خبرنگار: ليلا اسماعيل نژاد ** انتشار: علي حبيبي
*آگاهي از آخرين اخبار اجتماعي و حوادث ايران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعي ايرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej

انتهاي پيام /*