۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۴۷
کد خبر: 82668400
T T
۰ نفر
حضور نیافتن متهم ردیف 2 در دادگاه/ بابك زنجانی به قاضی چه گفت؟

تهران - ایرنا - فلاح هروی متهم ردیف دوم پرونده نفتی بدلیل نامساعد شدن حالش با وجود احضار از زندان به دادگاه ، نتوانست در جلسه حاضر شود و از طرفی دیگر بابك زنجانی به درخواست قاضی بعنوان مطلع در دادگاه حاضر شد و به پرسش های او پاسخ داد.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار قضایی ایرنا، قاضی محمد مقیسه رئیس شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب اسلامی كه در حال رسیدگی به پرونده مهدی شمس زاده و حمید فلاح هروی متهمان ردیف دوم و سوم پرونده است، با اعلام رسمیت یافتن چهاردهمین جلسه محاكمه علنی این متهمان از حاضرین خواست تا نظم جلسه را رعایت كنند .
رئیس دادگاه سپس اسامی و عناوین حاضرین را یك به یك قرائت كرد و درباره حضور نیافتن حمید فلاح هروی در سالن، گفت : این متهم از زندان احضار شد و به دادگاه آمد اما در شعبه ٨ حالش بد شد و بدلیل نامساعد بودن وضعیتش در سالن دادگاه حضور ندارد.
وی با بیان اینكه فلاح هروی دفاعیات از خود را به پایان رسانده بود، ادامه داد: لذا لزومی به حضور ایشان نیست و وكلای مدافعش در جلسه حضور دارند و از او دفاع می كنند.
قاضی مقیسه قبل از حاضر شدن وكلای فلاح هروی در جایگاه برای دفاع از موكلشان در برابر اتهامات وارده گفت: امروز از بابك زنجانی به عنوان مطلع در دادگاه دعوت شده است و از او می خواهم با حضور در جایگاه به سوالاتم پاسخ دهد.
وی ادامه داد: جا دارد آقای زنجانی نخست نقش آقای فلاح هروی و شمس زاده را بیان كند و سپس وكلا به دفاعیات خود بپردازند.
بابك زنجانی با برگه هایی در دست از جای خود برخاست و در حالی كه سویشرت خود را درمی آورد لبخندی به مهدی شمس زاده زد و در جایگاه حاضر شد.
قاضی از او خواست تا درباره نقش فلاح هروی در بانك «اف آی آی بی» و فروش سهام این بانك به بانك ملت، توضیحاتی ارائه كند كه بابك زنجانی گفت: آیا این امكان كه درباره خودم قبل از اینها صحبت كنم وجود ندارد؟ كه قاضی گفت حكم شما پیشتر صادر و تایید شده است لذا راجع به مطالبی كه از شما سوال پرسیده می شود اظهار نظر كنید.
بابك زنجانی اظهار كرد: مداركی دست من رسیده كه به دادستانی ارسال كردم و به شما هم گفتم و می خواهم راجع به این مدارك توضیح دهم و قاضی هم پاسخ داد امروز در نشستی كه با هم با نماینده دادستان داشتیم این مدارك را باز به او نشان دادم و ایشان هم گفت كه موضوع بررسی می شود.
وی ادامه داد: امروز دادگاه شما نیست لذا شما به عنوان مطلع از اینكه این آقایان در خدمت شما بوده اند توضیح دهید.
متهم ردیف اول پرونده نفتی با توضیح نقش فلاح هروی در فروش سهام بانك ملت گفت: برج چهار سال 1391 با وزارت نفت شروع به كار كردیم و قبل از این تاریخ شمس زاده و فلاح هروی در موارد مختلف فعالیت و همكاری داشتیم كه این به سال 1388 برمی گردد.
وی اضافه كرد: شمس زاده در خرید هواپیما و كشتی با من كار می كرد و در سال 90 هواپیما وارد ایران شد كه خرداد همان سال افتتاحیه قشم ایر را داشتیم كه این موضوع ربطی به شركت نفت نداشت؛ زمانی كه در غدیر كار می كردم از فلاح به همكاری دعوت كردم تا اوضاع هلدینگ را سر و سامان دهد.
قاضی: فلاح هروی شریك بود
بابك زنجانی: نه عضو هیات مدیره بود، شریك نبودند.
قاضی: از چه سالی؟
بابك زنجانی: از 1389 تا برج چهار سال 1391 زمانی كه كار با شركت نفت را قرار بود آغاز كنم و از وزارت اطلاعات به من گفته اند فلاح هروی را از مجموعه خود بیرون كنم كه بعد استخاره كردیم و استخاره خوب درآمد و قرار شد ایشان باشند.
بابك زنجانی ادامه داد: اینكه می گویند بانك «اف آی آی بی» چهار میلیون دلار خریداری و 90 میلیون دلار به بانك ملت فروخته شد دروغ است، بانك دو قسمت لایسنس و انبار دارد كه لایسنس آن چهار میلیون دلار خریداری شده بود.
این محكوم پرونده نفتی اظهار كرد: 60 درصد سهامی كه به قیمت 90 میلیون دلار به بانك ملت فروخته شده بود 60 درصد اموال موجود بانك «اف آی آی بی»، ساختمان بانك كه دو برج بزرگ هستند، پول نقد، منابع مالی و پول هایی بود كه در بانك های روسیه و تاجیكستان داشتیم و كل سود ما از فروش این سهام سه میلیون یورو بوده است. از سال 88 تا 91، سه میلیون یورو به فلاح هروی داده ام چون در مجموعه كار می كرد.
قاضی پرسید؛ در مجموعه چكار می كرد كه بابك زنجانی پاسخ داد: كارشناسی و قاضی دوباره گفت: سه میلیون یورو به پول ایران چقدر می شود؟ بابك زنجانی هم گفت به پول آن زمان سه میلیارد تومان می شود.
قاضی در ادامه از بابك زنجانی خواست تا درباره هدایا، خانه ای در تهران، ویلایی در كیش و بنز را كه به فلاح هروی داده است، توضیح دهد و بگوید ارزش این هدایا چقدر است؟ زنجانی گفت: این هدایا بابت كاركرد و تجارت هایی بود كه قبل از نفت انجام شد و به سال 89 و 90 برمی گردد.
قاضی مقیسه: در همه اقاریر گفتی كه هدیه كرده ام، خانه ای كه هدیه كردی چقدر می ارزید؟
بابك زنجانی: فلاح هروی با من كار می كرد و من سه درصد سود هیات مدیره را باید به او می دادم.
قاضی مقیسه: اینها دستمزد نیست، دستمزد را قبلا پرداخت كرده اید؛ خانه ای كه در تهران هدیه كرده بودی كجاست؟
بابك زنجانی: در شهرك غرب است.
قاضی مقیسه: چه مبلغ می ارزید؟
بابك زنجانی: آن را فروختم هدیه نكردم.
قاضی مقیسه: قرارداد دارید كه آن را فروختید؟
بابك زنجانی: بله.
قاضی مقیسه: قرارداد را نشانم بدهید؛ این اظهارات شما در حالی است كه همسر فلاح هروی اقرار كرده آن منزل را هدیه كرده اید ( صدای اعتراض خانم در این حین بلند شد).
قاضی مقیسه ادامه داد: آن موقع این خانه چقدر می ارزید؟
بابك زنجانی: 6 تا 7 میلیارد تومان.
قاضی: الان چقدر می ارزد؟
بابك زنجانی: 50 میلیارد تومان؛ جناب قاضی چرا دنبال این چیزها هستید، اینها ربطی به پرونده ندارد.
قاضی: ویلای كیش را هم هدیه كردی؟
بابك زنجانی: بله.
قاضی: پولی نگرفتی.
بابك زنجانی: بله پولی نگرفتم.

**بیمارستان پارسیانی كه جعلی از آب درآمد
قاضی مقیسه با اشاره به خرید بیمارستان پارسیان از سوی بابك زنجانی گفت: ادعا كردید فلاح هروی ٢٥ میلیارد تومان بابت بیمارستان پارسیان از آقای 'الف' گرفته ات كه بابك زنجانی با رد این اظهارات گفت: این موضوع را من نگفتم بلكه دادستانی گفته بود .
وی ادامه داد: ٥٠ میلیارد تومان بابت خرید بیمارستان پارسیان پرداخت كردیم و ثبت با سند برابر بود اما متوجه شدیم جعلی بود و دادسرا اعلام كرد ٢٥ میلیارد تومان آن را فلاح هروی گرفته است.

**اظهارات بابك زنجانی درباره مشاركت فلاح هروی در سازمان تامین اجتماعی
قاضی مقیسه خطاب به بابك زنجانی گفت: چرا از فلاح هروی خواستیم تا شبانه از مشهد به تهران و نزد آقای مرتضوی فرستادید كه بابك زنجانی پاسخ داد، فلاح ربطی به شركت تامین اجتماعی ندارد.
وی اضافه كرد: من ٤ میلیارد یورو به حساب تامین اجتماعی واریز كردم ؛ من مالزی بودم در حال بازگشت به امارات متوجه تحریم شدن خودم شدم و پلیس امارات هم با دیدن پاسپورتم بازداشتم كرد؛ با تهران با وزیر نفت تماس گرفتم و موضوع را با او در میان گذاشتم و ایشان هم با وزیر وقت اطلاعات تماس گرفتند تا هماهنگی كنند مشكلی پیش نیاید.
بابك زنجانی افزود: از آن طرف از بانك اف آی آی بی تماس گرفتند و اعلام كردند كه تحریم شده ایم و ظرف ١٣ روز سوئیفت قطع و پولهایمان بلوكه می شود.
بابك زنجانی ادامه داد: چون تحریم شده بودم باید تا ١٥ روز پولها را از حسابها خارج می كردم و گرنه حسابها بلوكه می‌شد كه این موضوع را به وزیر نفت گفتم و او هم خواست ٢ میلیارد یورو از تامین اجتماعی در قالب ٥ فقره چك پس بگیرم و به وزارت نفت بدهم.
قاضی: انتخاب شركت ها برعهده چه كسی بود ؟
بابك زنجانی: من این شركتها را انتخاب كردم و از فلاح خواستم سود ده یا زیان ده بودن آنها را كارشناسی كند كه او به من گفت از این شركت ها ٢ مورد خوب نیست اما بقیه را می شود به سوددهی رساند.
زنجانی افزود: مدیر وقت تامین اجتماعی به من زنگ زد و گفت چك آماده است و من به او گفتم كه به جای یك فقره آن را در 5 فقره صادر كند و به آقای فلاح بدهد؛ برای اینكار آقای فلاح را با یك معرفی نامه پیش آن شخص فرستادم. فلاح چك ها را تحویل گرفت و به شخص مورد اعتمادم داد.
قاضی مقیسه :؟فرد مورد اطمینان شما چه كسی بود و چرا این چكها را به او دادید؟
بابك زنجانی: فرد مورد اعتماد آقای 'ك' بود كه آقای فلاح 5 فقره چك را به او داد و چون به او اعتماد داشتم گفتم كه به او بدهد. من همه این كارها را در زمانی كه در بازداشت و در امارات بودم هماهنگ می كردم.

*اظهارات بابك زنجانی درباره مشاركت شمس زاده
قاضی مقیسه خطاب به بابك زنجانی گفت: شمس زاده ادعا كرده شما فال را انتخاب كرده‌اید و به دستور شما نفت‌ها فروخته شده است.
رئیس دادگاه ادامه داد: طبق ادعای مهدی شمس زاده ، شما دستور داده‌اید كه إلزامی برای پرداخت پول به شركت نفت نیست و برود با آن هواپیما بخرد و آقای شمس از شما وكالت داشته كه 49 درصد از سهام شركت هواپیمایی تركیه‌ای را به نام خود بزند.
بابك زنجانی پاسخ داد: مهدی شمس زاده اجازه نداشت پولی كه از فروش نفت دریافت می كند به شركت نفت بدهد چون بر اساس قرارداد من طرف حساب او بوده ام و نه شركت نفت. با وزارت نفت یك قرار داد امضا كرده بودیم كه در آن خریدار و فروشنده مشخص است در آنجا آمده است كه پول حاصل از فروش نفت به حساب شركت اچ كی نزد بانك اف آی آی بی برود. یعنی این پول هر جور كه خرج شود دیگر به شركت نفت ارتباطی ندارد چون یكبار پول آن را گرفته است.

** بابك زنجانی : فآل را شمس زاده معرفی كرده است/ شمس زاده: دروغ است
بابك زنجانی با تشریح چگونگی آشنایی با شركت فال گفت: یك شب در تركیه بودم كه در آنجا فردی به اسم حلمی به من مراجعه كرد و گفت در كار نفت است ؛ من هم به شمس زاده زنگ زدم و به او گفتم كه با این فرد یك جلسه برگزار كند كه این دو باهم جلسه برگزار كردند و یك بار هم باهم به دبی رفتند.
وی اضافه كرد: شمس زاده با معرفی حلمی با شركت فال قرارداد می‌بندد و ما بار را به شركت فال می فرستادیم. پس از این ماجرا شمس زاده به من می گوید كه یك حسابدار در شركت فال گذاشته‌ تا بر امور مسلط باشد و من هم یك بار خواستم فال را ببینم كه دیدم و به ظاهر شركت مناسبی می آمد.
بابك زنجانی تصریح كرد: به مدیرعامل شركت نفت 'س.ج' گفتم شركتی به اسم شركت فال وجود دارد و ما بار نفت را به آنجا فرستاده‌ایم و او هم گفت ظاهرا شركت فال ورشكسته است و من هم موضوع را به شمس زاده اطلاع دادم.

**بابك زنجانی: آخر، اعدام است دیگر ؛ می پذیرم
قاضی مقیسه: شما دستور دادید كه با فال قرارداد ببندند آیا اظهارات شمس را قبول دارید؟
بابك زنجانی سر تكان داد.
قاضی مقیسه: سر تكان ندهید پاسخ دهید، آیا این نامه جعلی است؟
بابك زنجانی : این نامه آقای شمس‌زاده است جعلی نیست، باشد فال را من معرفی كردم، اگر همه اینها بگویند تقصیر من است همه را قبول می‌كنم آخرش اعدام است دیگر.
قاضی مقیسه: می‌خواهیم تصمیم بگیریم،‌بگو چرا شمس زاده ٤٩ درصد سهام اونور ایر را دراختیار داشته است؟
بابك زنجانی : آقای قاضی آیا شما می‌خواهید به حقیقت برسید یا نه؟ اینكه شما ذره‌ای از فلان جا و ذره‌ای از جای دیگر می‌گویید كه نمی‌شود به حقیقت دست یافت،‌ یك بانكی وجود دارد كه آقایان یك میلیاردو 967.5 میلیون یورو در آن پول دارند. من به‌عنوان صاحب بانك به این آقایان متعهد هستم و باید آن را پرداخت كنم.
قاضی مقیسه : شما قصد پرداخت این پول را ندارید. بله این مقدار می‌شود ٨ هزار میلیارد پول ملت كه در بانك اف آی آی بی ، در دست شماست.
بابك زنجانی: این نظر شماست. من متعهد به پرداخت این مقدار پول هستم. شمس‌زاده در یك ایمیل صورت حساب مالی برای من فرستادند و مشخص كرد كه فروش نفت را كجا هزینه كرده‌است؛ در این ایمیل آمده كه مبلغ 502 میلیون دلار پرداخت شده كه 225 میلیون دلار بابت انور ایر، 50 میلیون بابت انبارداری شركت فال و 30 میلیون بابت هواپیما و خرید كشتی و ... هزینه شده است كه در مجموع 502 میلیون دلار پرداخت شد.
قاضی مقیسه: در مورد اونورایر توضیح دهید.
بابك زنجانی : به آقای شمس‌زاده گفتم می‌خواهم اونور ایر را در تركیه بخرم شما مسئولیت معامله دارید و پول آن را خودم پرداخت می‌كنم.
قاضی مقیسه : از كجا پرداخت كردید آیا بدون پرداخت پول ، ٢٠ فروند هواپیما به شما می‌دهند؟ آیا پول اونورایر را از فال پرداخت كردید؟
شمس زاده : ما به واسطه نفتی كه در دست شركت فال داشتیم یك میلیارد دلار اعتبار گرفتیم و با آن این اعتبار، خریدها را انجام دادیم.
قاضی مقیسه: بابك زنجانی این موضوع را قبول ندارد.
زنجانی : شمس زاده 235 میلیون دلار چك مدت‌دار گرفت و فردی به نام سعدی چك‌ها را به گارانتی بانك می‌ برد تا دیسكانت كند كه چك‌ها پاس نمی‌شود. شمس زاده از طرف من مامور بود تا این چك‌های مدت‌دار را از یك شركت زیرمجموعه فال، به صاحب شركت اونورایر ارائه كند كه صاحب شركت چك‌ها را قبول نكرد.
قاضی مقیسه: پس قبول دارید كه پول نقد برای هواپیما رفته است.
بابك زنجانی: نه قبول ندارم.

** پرسش و پاسخ نماینده دادستان و بابك زنجانی
به گزارش ایرنا، رضا نجفی نماینده دادستان در ادامه دادگاه و در واكنش به اظهارات زنجانی گفت: مطلبی كه آقای زنجانی روی آن مانور می‌دهد بحث اعتبار است كه ادعای قابل قبولی نیست. شما مطابق قرارداد باید وجوه را به حساب نفت می‌ریختید و این ادعا كه وجوه را در بانك واریز كردید تملق و ساختگی است كه زنجانی پاسخ داد: من این پول‌ ها را ریخته‌ ام چند بار باید بریزم؟ اسنادی كه ارائه می‌ دهید و می‌ گویید ما پول‌ ها را نریختیم ، جعلی است.
نماینده دادستان : حساب‌ ها خالی بود.
بابك زنجانی : پرینت حساب ‌ها موجود است چطور مداركی كه شما ارائه می‌ دهید به درد بخور است اما مدارك ما به‌ درد نمی‌ خورد؟

**قاضی مقیسه خطاب به بابك زنجانی: از خود دفاع نكنید
قاضی مقیسه خطاب به بابك زنجانی گفت: آقای زنجانی در اینجا كه نباید از خودتان دفاع كنید ما قصد رسیدگی به ابهامات پرونده شمس و فلاح را داریم.
غلامرضا مهدوی وكیل شركت نفت در این هنگام و در پاسخ به اظهارات زنجانی گفت: آقای قاضی اگر ده ها جلسه هم بگذارید از آقای زنجانی یك كلمه حقیقت نخواهید شنید. همكاران به مالزی رفتند و سابقه‌ها را بررسی كردند اینكه می‌گویند پول به حساب وزارت نفت واریز شده دروغ است یك ریال هم واریز نشده است.

** اخراج زنجانی از دادگاه و آغاز دفاعیات وكلا
پس از صحبت‌های وكیل شركت نفت، در پی درگیری لفظی بابك زنجانی با وی به دستور قاضی بابك زنجانی ازدادگاه اخراج شد.
بهمن افشار وكیل مهدی شمس زاده سپس بعد از اخراج بابك زنجانی از جلسه در جایگاه حاضر شد و در دفاع از موكلش گفت: آقای زنجانی مطالبی را مطرح كردند كه یا این مطالب واقعیت است و یا نیست، كه در هر صورت باید بررسی شود.
وی ادامه داد: در همین چند دقیقه فعالیت‌های نفت مشخص شد. ادعا شد كه آقای شمس زاده پول نفت را گرفته و پرداخت كرده است این در حالی است كه موكلم در امور مالی نفت هیچ دخالتی نداشته و مستند كیفرخواست در خصوص این ادعا صحبت‌ های آقای زنجانی بود.
محمدرضا مهرشاد وكیل فلاح هروی بعد از اظهارات همكار خود گفت: آقای قاضی ما چندین بار خدمت شما رسیدیم كه مطالبی را توضیح دهیم و امروز در دادگاه می‌خواهیم این مطالب را بیان كنیم اما بحث ماده ٣٥٠ در جای خود محفوظ است.
قاضی مقیسه در پاسخ به این اظهارات مهرشادگفت: ما از شخص «فلاح هروی » تفهیم اتهام كردیم و ایشان هم دفاع كردند؛ اكنون ایشان در دادگاه حضور ندارد و ما آخرین دفاعیات را با حضور خودشان در شعبه 28 اخذ می‌ كنیم اگر وكیل ایشان مطلبی دارند لایحه خود را ارائه دهند.
میرسعیدی دیگر وكیل فلاح هروی گفت: طبق قانون لزوماً‌ باید موكل در دادگاه حضور داشته باشد.
قاضی مقیسه خطاب به او گفت: پس لایحه خود را تقدیم كنید و به منظور اجرای ماده ٣٥٠ قانون بفرمایید بنشینید.

** أخذ آخرین دفاعیات از شمس زاده
در ادامه مهدی شمس زاده برای ارائه آخرین دفاعیات در جایگاه حاضر شد و قاضی اتهامات این متهم را قرائت كرد.
مهدی شمس زاده در مقام دفاع از خود گفت: كلیه پرداخت‌ هایی كه فال انجام داده به‌صورت مستقیم مشخص است ؛ ادعای بابك زنجانی مبنی بر اینكه چك داده‌اند با سند و مدركی كه خدمت شما ارائه می‌دهم مشخص می‌شود كه چنین چیزی وچود ندارد. امكان ندارد كه یك چك محلی بانك اماراتی را به بانك تركیه ببری اگر قرار باشد با قرتاص‌بازی و دروغ صحبت كنند صحیح نیست.

**شمس زاده: ٩٥ درصد كیفرخواست براساس اظهارات متهمان شكل گرفته است
این متهم با گزینشی دانست كیفرخواست ادامه داد: ٩٥ درصد این كیفرخواست براساس اظهارات متهمین شكل یافته است و سند محكم و مستندی در آن وجود ندارد.
وی اضافه كرد: در كیفرخواست نقش كوچك این جانب در پرونده بزرگنمایی شده است من هیچ شراكتی در هیچ یك از شركت‌های بابك زنجانی نداشتم، اما فعالیت‌های اینجانب در سال 89 فقط منتسب به خرید هواپیما بوده و به عنوان تاجری مستقل عمل كردم. من بابك زنجانی را به كسی معرفی نكردم و تصمیم‌گیری با من نبوده است.
شمس زاده آخرین دفاعیات خود دربرابر كیفرخواست را مطرح كرد ؛ حالا دیگر ساعت از ١٢ گذشته و قاضی پایان جلسه چهاردهم رسیدگی به این پرونده را اعلام می كند.
اجتمام **٧٣٢٩ **7268** 1569
خبرنگار: لیلا اسماعیل نژاد ** انتشار: علی حبیبی
آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej
۰ نفر