۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۵۹
کد خبر: 82668608
T T
۰ نفر
3 هزار مترمربع از بقاع متبركه خراسان شمالی احداث و مرمت شد

بجنورد- ایرنا- مدیركل اوقاف و امورخیریه خراسان شمالی از احداث و مرمت سه هزار و 185 مترمربع از بقاع متبركه این استان در نیمه نخست امسال خبر داد و گفت: یكهزار و 490 مترمربع آن احداثی و بقیه مرمت بوده است.

به گزارش ایرنا سید جواد رئوف سید نژاد در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینكه از ابتدای سال تاكنون یك هزار و 817 متر مربع از موقوفات بازسازی شده اند اضافه كرد: یك هزارو 710 مترمربع نیزمربوط به تكمیل فعالیت های عمرانی نیمه تمام اماكن متبركه است.
وی در ادامه گفت:سه هزار و 294 موقوفه در این استان دارای درآمد هستند كه از این تعداد یك هزار و 869 مورد گردش مالی دارند.
وی تعداد موقوفات جدید ثبت شده در خراسان شمالی از ابتدای سال تاكنون 32 مورد عنوان كرد و از خیّران خواست تا با توجه به نیازهای روز جامعه، در كنار وقف برای حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، وقف در زمینه های پزشكی، درمانی، ازدواج جوانان، قرآن و ایتام را نیز در نظر بگیرند.
مدیركل اوقاف و امورخیریه خراسان شمالی تعداد رقبات به ثبت رسیده در خراسان شمالی را هم 10 هزار رقبه عنوان كرد و افزود: از ابتدای سال جاری تاكنون 58 پرونده در محاكم قضایی داریم كه از این تعداد 17 مورد در تجدید نظر و 38 پرونده بدوی است و تاكنون 11 پرونده به نفع موقوفات صادر شده است.
وی بیان كرد: اداره كل اوقاف و امور خیریه استان پیگیر این است كه روند رسیدگی به پرونده های این اداره كل در محاكم قضایی تسریع شود و مردم خیلی معطل نشوند.
رئوف سید نژاد گفت: دررایزنی هایی كه با مراجع قضایی انجام شده است مقررشد تا شعبه ای اختصاصی در هر شهرستان برای رسیدگی به این پرونده ها اختصاص داده شود كه به طور تقریبی به نتیجه رسیده است.

*مستاجرین موقوفات اجاره را به موقع پرداخت نمی كنند
وی درباره اینكه برخی از مستاجرین اجاره موقوفات را به موقع پرداخت نمی كنند اظهاركرد: گاهی برخی از این افراد تا یكسال اجاره پرداخت نمی كنند و مدت زمان تعدادی از سنداجاره ها هم منقضی شده است.
رئوف سید نژاد اضاقفه كرد: از ابتدای امسال تاكنون در مركز خراسان شمالی سند اجاره 180 پرونده منقضی شده است و تاكنون مستاجرین برای تمدید دوباره آنها اقدامی نكرده اند.
وی خاطرنشان كرد: اگر این افراد در این زمینه اقدامی انجام دهند،اداره كل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی از طریق محاكم قضایی به این قضیه ورود پیدا می كند.
مدیركل اوقاف و امورخیریه خراسان شمالی یادآورد شد: در سال گذشته برای مساجد و مصلی ها در سطح استان 10 میلیارد ریال اعتبار از محل سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی و 18 میلیارد و 400 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی جذب شده است.
وی با ذكر اینكه برنامه های اول دهه ماه محرم و ماه صفردر اداره كل اوقاف و امورخیریه خراسان شمالی با عنوان بصیرت عاشورایی نام گذاری شده است گفت: این طرح همزمان با محرم و صفر، در 52 بقعه متبركه استان اجرا می شود.
رئوف سید نژاد اضافه كرد: در 20 بقعه متبركه دركنار مراسم عزاداری، خیمه معرفت با حضور روحانیون، مبلغان و مشاوران برپا می شود.
وی همچنین بیان كرد: دراجرای برنامه بصیرت عاشورایی، خیمه های_معرفت، بیان احكام شرعی و غرفه های كودك و نوجوان با حضور مبلغان، روحانیان و مشاوران مسائل اعتقادی و خانواده برپا می شود.
وی برپایی نمازظهرعاشورا در 40 بقعه متبركه، برپایی 19 ایستگاه صلواتی، همایش شیرخوارگان حسینی در روز جمعه اول ماه محرم، همایش نوجوانان حسینی، تجمع رهروان زینبی(ع) و اجرای امینانه نیات واقفین را از جمله برنامه ها دهه محرم برشمرد و گفت: برای اجرای این برنامه حدود 10 میلیارد ریال اعتبار هزینه خواهد شد.
اخبار خراسان شمالی را در كانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی 🆔 @IRNABOJNURD پیگیری كنید.
ع / 6042