۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ۱۵:۱۱
کد خبر: 82668832
T T
۰ نفر
مزاحمت تلفن برای مركز فوریت های درمانی بسیار مخاطره آمیز است

ایلام - ایرنا - رئیس دانشگاه علوم پزشكی ایلام هشدار داد: تماس تلفنی بی مورد با مركز فوریت های درمانی 'اورژانس' كه به عنوان مزاحمت تلفنی از آن یاد می شود، اقدامی مخاطره آمیز است.

دكتر علی دل پیشه روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: متوسط روزانه بین پنج تا 6 تماس از سوی مزاحمان با تلفن 115 مركز اورژانس و فوریت های پزشكی كه مسئول اقدام فوری برای نجات جان افراد بیمار و بدحالاست ، ایجاد می شود.
وی با اشاره به محدودیت تجهیزات و خودرو اورژانس ها افزود: هنگامیكه خودرو آمبولانس به دنبال نشانی اشتباه یا ناشی از مزاحمت تلفنی سرگردان است، ممكن است بیمار بدحالی بشدت نیازمند انتقال به مراكز درمانی و دریافت خدمات باشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی ایلام تاكید كرد: مزاحمت های تلفنی، دادن نشانی اشتباه به مركز فوریت ها برای امداد رسانی به بیماران، برخورد ناشایست و نامناسب همراهان بیمار موجب اتلاف وقت و كاهش بازدهی فعالیت مطلوب نیروهای یگان فوریت های پزشكی می شود.
دل پیشه افزود: گاهی نیز برای انتقال یك بیمار چون بیماران دیابتی یا دیالیزی كه هیچ نیازی به آمبولانس برای رفتن به بیمارستان مگر در مواقع ضروری و حیاتی ندارد با مركز فوریت های پزشكی تماس گرفته می شود در حالیكه امكان دارد در همان زمان فرد دیگری در شرایط حادتری قرار داشته باشد.
وی یادآور شد: مردم باید به وظیفه حساس و خطیر مركز اورژانس و فوریت ها آگاهی و اشراف داشته باشند تا این نیروها برای نجات جان همنوعان خود به موقع بر سر بالین بیماران حضور یابند.
وی افزود: فوریت های پزشكی استان ایلام در همه مواقع سال به ویژه در زمان های حساس چون عید نوروز و اربعین با استقرار در تمام نقاط همه مناطق كور آماده خدمات رسانی درمانی و بهداشتی به بیماران و مسدومان هستند.
وی یكی از مشكلات حوزه كاری یگان فوریت های پزشكی استان ایلام را استقرار برخی از مراكز فوریت ها در كانكس عنوان كرد و گفت: این كانكس ها از نظر امكانات، فضا و سیستم های گرمایش و سرمایش مناسب نیست.
دل پیشه یادآور شد: با انعقاد تفاهم سه جانبه بین وزارت بهداشت، استانداری و دانشگاه علوم پزشكی استان ایلام 10 مركز فوریت های پزشكی از كانكس به ساختمان تبدیل می شود و برای هر مركز یك میلیارد و 500 میلیون ریال در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینكه سال گذشته در قالب طرح تحول سلامت 16 دستگاه آمبولانس تیپ c مجهز به دستگاه ccu و icu به استان اهدا شد و امسال نیز 14 دستگاه آمبولانس از این نوع به استان داده می شود.
به گزارش ایرنا، در حال حاضر 280 نفر با 100 دستگاه آمبولانس و یك دستگاه اتوبوس آمبولانس در استان ایلام به مصدومان و حادثه دیدگان كمك می كنند .
از ابتدای سال جاری نیز یك دستگاه بالگرد امداد هوایی نیز در استان مستقر شده كه در مواقع لزوم در سریع ترین زمان ممكن به بیماران بدحال كمك كند و در این مدت در قالب 80 ماموریت هوایی 80 نفر به مراكز درمانی ایلام منتقل شده اند.
26 شهریورماه به نام روز فوریت های پزشكی نامگذاری شده است.
خبرنگار: زهرا موسوی **انتشار دهنده : شهریار حیدری فر
6034/7172