۳۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۷:۴۰
کد خبر: 82672614
T T
۰ نفر
وزیر راه و شهرسازی: جنس تقاضا و محل عرضه مسكن تغییر كرده است

تهران- ایرنا- وزیر راه وشهرسازی با بیان اینكه جنس تقاضا و محل عرضه مسكن تغییر كرده است، گفت: پیش از این، همه به دنبال این بودند تا به پیرامون شهرها بروند، اما اكنون با آمدن مترو تمایل به برگشتن به درون شهر و مركز شهرها به شدت افزایش یافته است.

به گزارشروز پنجشنبه ایرنا از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در مراسم افتتاح مركز توسعه كارآفرینی بانك مسكن بیان داشت: بخشنامه دسترسی آزاد اطلاعات روز شنبه به تمامی شركت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی ابلاغ خواهد شد.
وی افزود: مجموعه اتفاقاتی در حوزه فناوری‌های مدرن هم در حوزه فناوری اطلاعات و هم در دیگر حوزه‌ها رخ داده است به گونه ای كه قاعده بازار عوض شده و از بازار ملی به بازار بین‌المللی تغییر رویكردی حاصل شده است.
آخوندی، صنعت خودروسازی و بازار فناوری اطلاعات را از جمله بازارهایی عنوان كرد كه باید تغییر رویكرد از نگاه ملی به بین‌المللی در آن‌ها رخ دهد.
وی با بیان اینكه پذیرش تغییر از سوی سیاستگذار، اولین گام برای اصلاح است، اظهار داشت: معمولا در زمان تغییر، مقاومت‌های زیادی رخ می‌دهد زیرا همگی به سیستم‌های سنتی عادت كرده‌ایم اما در نهایت ناچار به تغییر رویكرد هستیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینكه اتفاقات دیگری نیز در حوزه‌های واقعی اقتصاد رخ داده كه برای وزارت راه و شهرسازی و همچنین دولت اهمیت دارد، گفت: واقعیت این است كه اساسا نظام تقاضا در بازار مسكن عوض شده است، شما وقتی می‌بینید شمار خانوار طی 20 سال گذشته از تقریبا حدود پنج نفر به 3.2 نفر كاهش پیدا می‌كند این نشانگر تغییر است.
آخوندی ادامه داد: اگر نگاهی به خرید و فروش واحدهای مسكونی در تهران بیندازید می‌بینید كه میزان خرید و فروش بیشتر بین واحدها 50 تا 70 متری است كه نشان می دهد جنس تقاضا عوض شده و تقاضای سنتی در شمال شهر كه برای واحدهای لوكس در مساحت‌های بزرگ بوده است تغییر كرده و به بیان دیگر، قاعده بازی تغییر كرده است.
وزیر راه و شهرسازی با تاكید بر اینكه محل عرضه مسكن نیز با تغییراتی مواجه بوده است، گفت: پیش از این، همه به دنبال این بودند تا به پیرامون شهرها بروند، اما اكنون با آمدن مترو تمایل به برگشتن به درون شهرها و مركز شهرها به شدت افزایش یافته است.
وی یادآور شد: همه چیز در حال تغییر است و اهمیت زیادی دارد كه سیاستگذار، این تغییرات را بفهمد و بداند كه چه اتفاقی در حال رخ دادن است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه روش های تامین مالی نیز در حال تغییر است، افزود: انواع مدل های تامین مالی كه از طریق بازار بورس ایجاد شده بود، روش هایی قدیمی بودند كه تغییر رویكرد در بازار بورس نیز در حال رخ دادن است.
آخوندی با اشاره به اینكه از این پس، فروش بلیت منتفی می‌شود و همه می‌توانند روی سیستم فناوری اطلاعات بلیت را تامین كنند، گفت: سیستم آژانس‌ها در خرید بلیت به تدریج، سهم‌شان از كل كاهش پیدا می‌كند.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**2022**1055
خبرنگار: میثم طاهری**انتشار: زینب كارگر