۱ مهر ۱۳۹۶، ۱۷:۲۲
کد خبر: 82674674
T T
۰ نفر
نجات بیمار مرگ مغزی با روش نوین درمان در یاسوج

یاسوج - ایرنا - سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكی یاسوج گفت: با تزریق اولین داروی پی تی‌ ای در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج یك بیمار مرگ مغزی 62 ساله از مرگ حتمی نجات یافت.

غلام عباس سبز روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این خانم 62 ساله یك هفته پیش با بی‌حالی شدید، فلج اندام‌های فوقانی و تحتانی سمت راست بدن و از بین رفتن قدرت تكلم به بیمارستان شهید بهشتی یاسوج منتقل شد.
وی عنوان كرد: درمان با داروی تی پی‌ای در كمتر از سه ساعت اول، بهبودی چشمگیر و قابل‌ملاحظه‌ای را در ۳۶ الی ۳۹ درصد بیماران به همراه دارد.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشكی یاسوج لازمه شروع موفقیت آمیز درمان بیمار مرگ مغزی را در بیماران سكته مغزی، رساندن فوری آنان به بیمارستان در كمتر از ۲ تا سه ساعت عنوان كرد.
وی بیان كرد: با تشخیص پزشك داروی تی پی‌ای با موفقیت و بدون عوارض جانبی به این بیمار تزریق شد و در حال حاضر فلج اندام‌های بیمار برطرف شده و بیمار به‌طور طبیعی تكلم می‌كند.
سبز افزود: سكته مغزی طی سالهای گذشته سومین علت مرگ و میر در دنیا بوده، و اكنون در كشورهای پیشرفته با كمك اقدامات مناسب و درمان با داروی تی پی‌ای به پنجمین علت مرگ و میر كاهش یافته است.
وی اظهار كرد: سكته مغزی در ایران و كشورهای جهان سوم دومین علت مرگ‌ومیر است، كه درمان با داروی تی پی‌ای در كمتر از سه ساعت اول، بهبودی بیمار را 36 تا 39 درصد افزایش می‌دهد.
سبز، زمان درمان برای رهایی از مرگ را در بیماران سكته مغزی، رساندن سریع بیماران به بیمارستان در كمتر از 2 تا سه ساعت اعلام كرد.
وی افزود: برنامه 724 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی برای استفاده از داروی تی پی‌ای در درمان سكته حاد مغزی در بیمارستان‌های منتخب كشور در حال اجراست و در این مراكز به‌صورت 24 ساعته در هفته خدمات لازم برای درمان بیماران سكته حاد مغزی ارائه می‌شود.
استان كهگیلویه وبویراحمد بیش از 713 هزار نفر جمعیت دارد.
خبرنگار: حسین خدمتی ** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
7531/6110